شهربانو امانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد که همانند برخی دیگر کشورها یک روز به عنوان «شهر بدون خودرو» در پایتخت به صورت رسمی نامگذاری و اطلاع‌رسانی شود.
کد خبر: ۷۸۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ 16 September 2019

پیشنهاد «شهر بدون خودرو» برای پایتخت

به گزارش تابناک تهران، ۳۱ شهریور برابر با ۲۲ سپتامبر روز جهانی شهر بدون خودرو نامگذاری شده و شهروندان بیشتر با استفاده از دوچرخه در آن روز به مسافرت های درون شهری خود می پردازند.

این نامگذاری با هدف تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و نیز دوچرخه انجام شده است.

امانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در آستانه روز جهانی شهر بدون خودرو هستیم اظهارداشت: جا دارد یک روز نیز به صورت رسمی به عنوان شهر بدون خودرو در تهران تعیین شود تا در این زمینه هم بیشتر فرهنگ سازی شود.

وی گفت: تمامی دستگاه‌های مسئول نیز می‌توانند در این روز تردد خود را در تهران ممنوع کنند و استفاده از دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقل مجاز باشد.

امانی با بیان اینکه چشم انداز پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، توسعه شهر انسان محور است اظهارداشت:‌ به مناسبت روز جهانی شهر بدون خودرو قرار است همایش دوچرخه سواری در تهران برگزار شود اما سازمان های مردم‌نهاد میتوانند با بررسی همه جانبه یک روز را به عنوان شهر بدون خودرو در تهران در نظر بگیرند و به شورای شهر اعلام کنند تا ساز و کار قانونی آن طی شود.

آغاز فعالیت کمیته tod

عضو شورای تهران در ادامه با اشاره به احکام برنامه توسعه شهر تهران اظهارداشت: توسعه شهر باید مبتنی بر حمل و نقل عمومی باشد و بدین منظور در این دوره از شورای شهر کمیته tod (توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی) فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی یاد آور شد: همه مدهای حمل و نقل در الگوی tod  در نظر گرفته شده و هدف اصلی آن پیاده مداری، دوچرخه سواری، استفاده از مترو، بی آر تی و lrt(استفاده از قطار برقی با سرعت) است.

امانی با بیان اینکه چند سالی است که دوچرخه سواری فرهنگ سازی می‌شود خاطرنشان کرد: در سال‌های نه چندان دور در شهرهای کشور و شهر تهران مردم بیشتر با دوچرخه تردد یا اینکه برای رسیدن به مقصد پیاده روی می‌کردند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: دوچرخه سواری یکی از مدهای حمل و نقل است و از آنجا که ۷۵ درصد جوانان و نوجوانان در تهران اضافه وزن دارند و ۲۵ درصد از این جمعیت نیز به دیابت مبتلا هستند ضرورت استفاده از دوچرخه افزایش پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار