هفته گذشته بود که قطار پرایدی را زیر گرفت و کار به طومار مردمی کشید.
کد خبر: ۷۸۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ 17 September 2019

این‌بار قطار پرایدی را زیرگرفت

به گزارش تابناک تهران، تصادف در محل سوزن‌بانی ورامین در جنوب شرق پایتخت به روستای باغخواص رخ داد؛ سوزن‌بانی را گذاشته‌اند برای جلوگیری از تصادف آدم‌ها و خودروها با قطارهای عبوری اما هراز چندگاهی این حوادث باز رخ می‌دهد و پیگیری خبرنگار ایرنا هم نشان می‌دهد در برخی حوادث، سوزن‌بانان غفلت یا تخلف کرده‌اند یا برخی رانندگان خودرو به قوانین بی‌توجه بوده‌اند.

پس از این تصادف بود که راننده پراید دچار مصدومیت شدید شد و اعتراض بسیاری از ساکنان روستا و مناطق اطراف نیز برخاست تا آنجا که با امضای طوماری خواستار رسیدگی مسئولان به مشکل شدند و اعلام کردند: مسئولیت حفاظت از جان مردم در نتیجه این مشکل با کیست؟

پرسشی که طی چند سال گذشته هنوز به آن پاسخ دقیقی داده نشده زیرا هرسال این سریال سوانح ادامه دارد؛ سال گذشته بود که برخورد قطار با کامیونت صدا کرد زیرا راننده آن کشته شد.

همچنین سال گذشته راننده یک نیسان در برخورد با قطار و نیز عابری پیاده در چنین سانحه ای مصدوم شدند و در کل چهار مورد تصادف با قطار پارسال در دشت ورامین گزارش شد و حالا در برابر این موضوع مهم ادارات متولی هرکدام توپ را در زمین دیگری می اندازد؛ شهرداری ورامین می گوید ایجاد دسترسی ها با ما نیست و راه آهن باید ورود کند، راه آهن هم توجیهات خودش را دارد و البته فرماندار می گوید که این کار را شهرداری انجام می دهد.

تشریح وضعیت

موضوع مشخص است؛ تصادف عابران پیاده یا خودروها با قطارهای عبوری از مسیر ورامین و دیگر شهرستان های دشت ورامین که به امری عادی تبدیل شده است و هر از چندگاهی خبر فوت یا مصدوم شدن افراد در اثر برخورد با قطار به گوش می‌رسد ولی مشخص نیست چه کسی وظیفه دارد تا از جان مردم در این حوادث حفاظت کند.

عملیات احداث راه‌آهن سراسری تهران - مشهد سال ۱۳۱۷ خورشیدی آغاز شد ولی مشکلات جنگ جهانی دوم اجرای آن را با چند سال تأخیر مواجه کرد و در نهایت هفدهم دیماه سال ۱۳۳۵ اجرای این پروژه که بخشی از آن از دشت ورامین عبور می‌کرد، به اتمام رسید.
با گسترش شهرهای دشت ورامین، مناطق مسکونی شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا نیز به محل عبور راه آهن سراسری تهران- مشهد تبدیل شد و امروز راه آهن از میان این شهرها عبور می‌کند.
با اجرای پروژه قطار حومه‌ای تهران- ورامین- گرمسار نیز تردد قطار از روی ریل‌هایی که امروز به سه خط تبدیل شده، افزایش یافت و این امر افزایش حوادث برخورد قطار با عابران و خودروهای عبوری در مناطقی که خودروها مجبورند از روی ریل راه آهن عبور کنند را به دنبال داشته است.

 


اینک در تقاطع های روستای محمدآباد و قشلاق داودآباد قرچک، روستاهای باغخواص، قلعه بلند و محمدآباد عرب های ورامین و نیز تقاطع روستای اسلام آباد به پیشوا ایستگاه سوزن بانی نصب شده که هنگام عبور قطار در مسیر عبور خودروها مانع قرار می‌دهد تا قطار بدون برخورد با خودروهای عبوری به مسیر خود ادامه دهد.

این حوادث درحالی رخ می‌دهد که ایستگاه‌های سوزن‌بانی که یکی از کارکردهای اصلی آنها هدایت خودروها و قطارها و نیز جلوگیری از برخورد آنها با همدیگر به شمار می‌رود در مناطق مختلف دشت ورامین فعال است و با وجود این، طی چند سال اخیر حوادثی از این دست رخ می‌دهد.

در عین حال در طول مسیر عبور راه‌آهن از دشت ورامین فقط زیرگذر ۱۵ خرداد ورامین و پل رو گذر امام رضا(ع) ورامین به بهره برداری رسیده و پل های روگذر روستای محمدآباد و اسلام آباد شهرستان پیشوا پس از سال‌ها نیمه تمام رها شده است.

 


ساکنان ۶ روستای پرجمعیت ورامین از روی ریل تردد می‌کنند
اهالی روستاهای باغخواص، علی‌آباد فرسوده، حسین آباد دفتری، اقبالیه، موسی‌آباد پایین و سعدآباد با امضای طوماری خواستار رسیدگی مسئولان شهرستان به وضعیت تردد اهالی روستا از ریل راه آهن شده‌اند.
در این طومار آمده است: ما درخواست حل معضل راه گذر ریل راه آهن را داریم؛ این مسیر محل تردد اصلی ۶ روستا است و مردم برای ورود به شهر ورامین، ناچار به عبور از این گذرگاه غیراستاندارد هستند، به طور پیاپی شاهد بروز حوادث خطرناک و جان باختن یا مصدومیت اهالی این منطقه (در برخورد با قطار)هستیم، از سوی دیگر ایجاد ترافیک سنگین به علت تردد ماشین آلات کارگاه ها و زمین های کشاورزی، مشکل دیگر این مسیر است.

زیرگذری برای معتادان

در ادامه این طومار آمده است:‌ با توجه به اینکه پروژه ساخت زیرگذر چند سالی است که نیمه‌کاره رها و محل تجمع معتادان، بی‌خانمان‌ها و ایجاد ناامنی در منطقه شده از شما (مسئولان) خواهشمندیم معضل مردم منطقه را پیگیری و برطرف کنید، مردمی انقلاب و شهید پرور و پشتیبان دولت و ولایت فقیه که همیشه پرشور در صحنه هستند.

این اهالی تاکید کرده اند: درخواست ما ساخت یک گذرگاه ایمن، بی حادثه و کاهش بار ترافیکی منطقه است.


تکمیل پروژه قطار حومه‌ای ورامین ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر یک روزه خود به شهرستان ورامین در هشتم مرداد ماه امسال گفت: برای تکمیل پروژه قطار حومه ای تهران – قرچک- ورامین – پیشوا به ۲۷۰ میلیارد تومان نیاز است تا این پروژه به اتمام برسد.
محمدباقر نوبخت افزود: دولت مصمم است بر اساس قولی که به مردم این دیار داده ۲۷۰ میلیارد تومان مورد نیاز چهار خطه شدن قطار حومه‌ای دشت ورامین را تأمین کند تا مردم این بخش از استان تهران، عبور و مرور سریع تر و ایمن تری را داشته باشند.
نوبخت گفت : در طول مسیر حرکت از تهران به دشت ورامین، تمامی ایستگاه هایی که برای قطار حومه ای در نظر گرفته شده مورد بازدید قرار گرفت تا با تکمیل آن، رضایت مردم جلب و از رنج تردد آنها به تهران کاسته شود.


وقتی شهرداری توپ را در زمین راه‌آهن می‌اندازد

شهردار ورامین در خصوص تکمیل زیرگذرهای شهر ورامین با راه آهن گفت: بر اساس قانون احداث تمامی ابنیه در طول مسیر راه آهن وظیفه این شرکت است و شهرداری در این خصوص وظیفه ای ندارد.
حسین دهقان افزود: با وجود آنکه زیرگذر شهرک مدرس در محدوده شهر ورامین قرار گرفته است ولی شرکت راه آهن باید نسبت به تکمیل آن اقدام کند.
وی اظهارداشت: زیرگذر ۱۵ خرداد ورامین نیز در مرکز شهر قرار گرفته ولی توسط شرکت راه آهن احداث و همانطور که پل روگذر امام رضا(ع) نیز توسط این شرکت اجرایی شد.


فرماندار: شهرداری موظف به تکمیل زیرگذر است

باوجود سخنان شهردار، فرماندار ورامین می‌گوید:‌ بر اساس تصمیم مسئولان شهرستان ورامین، شهرداری این شهر موظف شده نسبت به تکمیل زیرگذر شهرک مدرس به سمت روستاهای علی آباد و باغخواص اقدام کند.
حسین کاغذلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اعتباری که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تکمیل پروژه قطار حومه ای تهران – ورامین اختصاص پیدا کرده، قطعا تا پایان سال مشکلات این حوزه برطرف می شود و مردم بدون مشکل از تقاطع های راه آهن عبور می کنند.

تا پایان سال خطوط ریلی ورامین چهاربانده می‌شود
این درحالی است که استاندار تهران نیز در سومین جلسه شورای ترافیک و حمل و نقل استان تهران از تکمیل پروژه چهار بانده شدن خطوط ریلی قطار حومه ای ورامین، قرچک و پیشوا تا پایان سال خبر داد.
انوشیروان محسنی بندپی در این جلسه با اشاره به لزوم توسعه حمل و نقل ریلی اظهارداشت: با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل ریلی در جنوب شرق استان تهران، عملیات تکمیل پروژه چهاربانده شدن این مسیر تا پایان امسال تکمیل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار