در صورت احداث واحدهای جدید، سهم تامین آب نیروگاه اتمی بوشهر برای 15سال آینده به 200 هزار متر مکعب در شبانه روز می رسد.
کد خبر: ۷۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 19 August 2015
مجامع جهانی به ویژه سازمان ملل متحد با پرداختن به موضوع پر اهمیت بحران آب همواره بر آینده نگری و ضرورت مقابله با آن تاکید دارند تا جائی که سال های 2005 تا 2015 با شعار آب برای زندگی نام گذاری شده است.

بر اساس گزارش انجمن هسته ای جهانی میزان آب مورد نیاز جهان در سال 2002 ، رقمی در حدود 230 میلیارد متر مکعب در سال بوده است که این عدد در سال 2025 به عدد 2000 میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

پیش بینی ها نشان می دهد کمبودهای ذکر شده و کاهش کیفیت منابع آب آشامیدنی در جهان در آینده نزدیک منجر به ایجاد بحران در جهان و بسیاری از کشورهای مناطق مختلف به ویژه خاورمیانه و در صورت عدم برنامه ریزی برای ایجاد منابع جدید آب، در کشورمان خواهد شد.

تجربیات ایران در شیرین سازی آب
ایران دارای تجربه 50 ساله در امر شیرین سازی آب شور است و در رتبه دهم تولید آب شیرین در جهان قرار دارد. در کشور روزانه بیش از 423 هزار متر مکعب آب شیرین تولید می شود ولی فقط یک درصد از کل سهم تولید آب شیرین جهان به ایران اختصاص دارد.

اولین دستگاه آب شیرین کن در ایران در پایگاه هوایی و نیروی دریایی بوشهر در سال 1349 به بهره داری رسید. از آن هنگام تاکنون مجموعا 165 دستگاه آب شیرین کن در کشور خریداری و نصب شده است. سازندگان این دستگاه ها، کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هند، آمریکا و... بوده اند.

طبق آمار 51 واحد آب شیرین کن در بوشهر، 91 واحد در هرمزگان و جزایر اطراف آن، 20 واحد سیستان و بلوچستان و پنج واحد در استان خوزستان نصب شده است. از ده سال پیش تا کنون متخصصان ایرانی موفق شده اند طراحی و نصب تجهیزات آب شیرین کن را حتی در ظرفیت های بزرگ انجام دهند.

برای مصارف گوناگون از انواع آب های شیرین شده با درجات مختلف استفاده می گردد. به عنوان مثال هم اکنون یک دستگاه آب شیرین کن در منطقه رفسنجان نصب شده که به پسته کاران آبی در حد استاندارد کشت پسته تحویل می دهد. آب شیرین شده در چابهار که برای شرب استفاده می شود، کیفیتی معادل آب سد لار دارد.
ب
ر اساس گزارش منتشره از انجمن هسته ای جهانی استفاده از انرژی هسته ای برای تولید آب شیرین که از دهه 1970 مورد استفاده قرار گرفته است، نسبت به سوخت های فسیلی با توجه به قیمت و میزان سوخت مصرفی تقریبا' 30 درصد ارزانتر بوده و از لحاظ زیست محیطی و عدم تولید گازهای گل خانه ای بسیار مناسب تر است.

در کشور ما، از یکسو با توجه به موقعیت آن از نظر میزان بارش باران که در حدود یک سوم متوسط جهانی می باشد و از سوی دیگر استفاده بیشتر از ظرفیت بهینه آبهای زیرزمینی، منجر به پدیده فروچاله ها در برخی مناطق کشور شده است. با در نظر داشتن این موضوع و نیز خشکسالی سالهای اخیر، باید تمهیداتی برای تامین آب شیرین مورد نیاز کشور اندیشه شود.

استفاده از انرژی تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر جهت نمک زدایی آب دریا
افزایش جمعیت، کمبود منابع آب در استان بوشهر، انتقال آب از استان های همجوار بعلت کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی حاکم طی سال های اخیر در بیشتر مناطق ایران از جمله استان بوشهر ، بالا رفتن هزینه برداشت، تصفیه و انتقال آب از منابع یاد شده، در نظر گرفتن برنامه های توسعه صنعتی و کشاورزی برای استان، از عواملی می باشند که نیاز به آب را افزایش داده و جبران آن را از منابع آب های سطحی و زیرزمینی با چالش رو برو خواهد نمود.

از طرفی با در دسترس بودن منابع تولیدانرژی نیروگاه اتمی بوشهر که باعث عمران و آبادانی آن منطقه شده ومنجر به شکوفایی فعالیت های صنعتی در استان شده و افزایش جمعیت و فعالیت های بیشتر صنعتی و اقتصادی را به همراه داشته است، تقاضا برای آب نیز افزایش روز افزونی دارد. با در دسترس بودن منابع آب دریا و همجواری نیروگاه در حاشیه پر آب خلیج فارس، بهترین گزینه، استفاده از واحدهای آب شیرین کن جهت تهیه آب برای این استان می باشد.

چنانچه مسئولین سازمان نیز بارها بر رسالت تامین انرژی و آب مصرفی استان تاکید داشته اند، هم اکنون تهیه آب شیرین بعنوان محصول جانبی نیروگاه موجود و در ساخت واحدهای جدید، در دستور کار قرار دارد.

انجام مطالعات امکان سنجی پروژه نمک زدایی از آب خلیج فارس
مطالعات امکان سنجی نمک زدایی از آب خلیج فارس و استفاده از انرژی تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر با نظارت شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه توسط شرکت مشاور انجام پذیرفت که، خلاصه نتایج حاصل از انجام بررسی ها به شرح زیر است:
• سهم تامین آب نیروگاه اتمی بوشهر برای 15 سال آینده (در صورت احداث واحدهای جدید) 200 هزار مترمکعب در شبانه روز می باشد؛
• با توجه به اینکه در حال حاضر تامین بخشی از زیرساخت های مورد نیاز جهت تولید 200 هزار مترمکعب آب در یک مرحله در سایت نیروگاه بوشهر امکان پذیر نمی باشد( قسمت زیادی از سایت به تجهیز کارگاه و احداث واحدهای جدید اختصاص داده شده است)، این ظرفیت به دو قسمت، ظرفیت اولیه 70 و ظرفیت توسعه 130 هزار مترمکعب در روز تقسیم شده است؛
• با توجه به مزایای بیشتر فنی و اقتصادی و محدودیت های تغییر طراحی در نیروگاه، احداث تاسیسات نمک زدایی به روشRO به ظرفیت 70 هزار متر مکعب در شبانه روز مورد تایید قرار گرفت؛
• بررسی فنی و اقتصادی ظرفیت طرح توسعه(130 هزار مترمکعب در روز) نیز جهت پوشش با استفاده از واحدهای جدید به روش انجام و گزارش آن ارائه گردید که بررسی های دقیق فنی و اجرایی آن با پیشرفت واحدهای جدید انجام خواهد پذیرفت؛
• زمین مورد نیاز برای ظرفیت اولیه 70 هزار مترمکعب در روز به میزان 2 هکتار در داخل محوطه واحد یکم تامین شده است؛
مزایای قرارگیری آب شیرین کن به روش اسمز معکوس در کنار نیروگاه:
- عدم احتیاج به سازه آبگیر جدید( که 20-10 درصد هزینه های سرمایه گذاری اولیه کاهش می یابد)
- کاهش هزینه پخش پساب در دریا
- صرفه جویی در هزینه آشغالگیری و فیلتراسیون اولیه آب ورودی آب شیرین کن
- استفاده از گرمای آب مدار سوم در سیستم اسمز معکوس

منبع: پایگاه اینترنتی امید هسته ای ایرانیان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار