کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشریح کرد
شب یلدا، سنت دیرینه ایرانیان است که دور هم جمع شوند و ضمن تفأل به دیوان حافظ، بساط آجیل و انار و مغزدانه ها را فراهم نمایند تا یک شب طولانی را صبح کنند و البته در این دورهمی لازم است با رعایت تعادل در مصرف و خودداری از پرخوری ، مراقب باشید لذت استفاده از خوراکی‌های متنوع را تبدیل به مشکلات حاصل از پرخوری نکنید.
کد خبر: ۸۰۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ 21 December 2019

به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان منیر افتخاری‌نیا کارشناس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، رعایت برخی نکات براي پذيرايي شب يلدا را یادآوری نموده ،گفت: بهتر است به جاي غذاهاي چرب و شيرين و پرنمك مانند انواع شيريني‌ها و آجيل شور و تنقلات فاقد ارزش تغذيه‌اي، از ميوه‌ها ي تازه و مغزهاي بي‌نمك (مانند پسته، بادام، فندق، بادام‌ زميني و ساير مغزهاي غير شور) استفاده شود و شیرینی های کوچک و خشک مناسب تر از شیرین های خامه ای و بزرگ می باشد.

وی مصرف چای کم رنگ و استفاده از دمنوش ها را مناسب و مفید دانست و گفت: حتی الامکان از مصرف قند، شکر و نبات همراه چای و دمنوش ها خودداری کرده و به جای آن از خرما ، توت خشک و کشمش مصرف شود تا ضمن ایجاد حس شیرینی ، از املاح ، ویتامین ها و فیبر این خشکبار مفید هم استفاده شود.

وی با اشاره به این موضوع که مصرف میوه باعث برآورده شدن نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین های مختلف مي شود گفت: انار و مرکبات که سرشار از ویتامین C ، موادمعدنی (مانند پتاسیم و منیزیم) و فیبر هستند، از جمله میوه ها مورد توجه و استقبال در شب یلدا می باشند. انار و مرکبات غني از آنتي اکسيدانها هستند و براي بالا بردن سطح ایمنی بدن در برابر آنفلوآنزا و سرماخوردگی موثر بوده در سلامت قلب و عروق، جلوگيري از تصلب شريانها و سکته‌ها، جلوگيري از پيري زودرس و آلزايمر و پيشگيري از سرطانها بويژه سرطان پروستات مفيد است.

به گفته کارشناس گروه تغذیه معاونت بهداشتی، توصیه می شود ميوه ها قبل يا دو ساعت بعد از غذا مصرف شود.

وی از ميوه هاي خشك بعنوان يكي از تنقلات مقبول شب يلدا نام برد و گفت: اين ميوها سرشار از املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هست . همچنین هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کیلوکالري انرژی دارد و این بدان معنی است که در مصرف آن نباید زياده روي کرد و لذا تاکید می شود که تا حد امكان از ميوه تازه به دليل دارا بودن فيبر بالا به جاي ميوه خشك استفاده شود.

وی گفت: فيبر موجود در ميوه ، جذب مواد قندي و چربي را در روده كاهش مي دهد و از بروز اضافه وزن ، چاقي، ديابت و چربي خون بالا پيشگيري ميكند.

وی ادامه داد: براي مصرف ميوه خشك، از میوه هایی که به طور طبیعی و بدون افزودني خشک می شوند استفاده كنيد.

افتخاری نیا استفاده از لبو را بعنوان یکی از خوراكي هاي خوشمزه اي که میتوان در این شب مصرف نمود نام برد و افزود: اين خوراكي سرشار از آنتي اكسيدان است كه باعث تقويت سيستم ايمني مي شود و فیبر بالاي موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است.


به گفته افتخاری نیا پرخوري در شب يلدا بجز اختلالات سوءهاضمه به دليل اضافه دريافت انرژي، مي تواند منجر به اضافه وزن و چاقي شود.

کارشناس گروه تغذیه معاونت بهداشتی تصریح کرد: در اين شب به علت مصرف تنقلات ، ميوه ها و آجيل ها بهتر است يك شام سبك سرو شود و همراه با شام شب يلدا كه نباید چرب ، سرخ شده و پرنمك باشد ، از سبزي و سالاد هم استفاده گردد.
و با تاکید بر اینکه آجيل را از مراكز معتبر آجيل فروشي خريداري كنيد، گفت: در موقع خرید به رنگ ، طعم و تازگي آن دقت كنيد و به ياد داشته باشيد بوي ماندگي و مزه تند نشانه ناسالم بودن آجيل است و رنگ آجيل را با دستتان كنترل كنيد و اگر دستتان رنگي شد احتمال دارد آجيل ها را با رنگهاي غيرمجاز يا خوراكي رنگ كرده باشند و بايد از خريد آن خودداري كنيد.

وی گفت: از خريد و مصرف آجيل هاي شور خودداري كنيد و در عوض از آجیل های خام و به مقدار کم استفاده كنيد.

وی در خصوص تغذیه افراد بیمار در شب یلدا نیز گفت: بهتر است بيماران كليوي و ديابتي از قندهاي ساده، انواع مغزها و شيريني ها به مقدار تجويز شده در برنامه غذايي آنها استفاده كنند و بيماران كليوي از مايعات به کفایت استفاده کرده ، از مواد مدر مانند چای پررنگ ، قهوه و حتی هندوانه کمتر استفاده كنند.

وی ادامه داد: اگر از هندوانه هم استفاده می کنید، افراد ديابتي باید از قسمتهايي از هندوانه را كه كم شيرين است و به پوست هندوانه نزديك تر است انتخاب كنند و البته به جاي مصرف قند و شکر همراه نوشیدنی های گرم، از توت و كشمش یا خرمای خشک بمقدار کم استفاده کنند و همچنين این افراد نبايد بيش از سه واحد ميوه مثل يك قاچ متوسط هندوانه يا يك عدد خرمالو متوسط يا نصف ليوان انار در طول روز استفاده كنند واستفاده از میوه های شیرین هم توصیه نمی شود ضمنا افراد ديابتي در مصرف باسلوق و سایر شیرینی ها كه حاوي قند زيادي است احتياط كنند.

وی در خصوص افراد مبتلا به فشار خون هم گفت: این افراد هم از مصرف آجيل هاي نمكي خودداري كنند و از مغز دانه هاي خام همچون گردو و بادام زميني استفاده نمایند. مبتلايان به فشار خون از مصرف ميوه هاي اين شب همچون خرمالو و انار غافل نشوند چرا كه اين ميوه ها سرشار از پتاسيم است كه به كنترل و كاهش فشار خون كمك ميكنند.

وی در پایان با توصیه به افرادي كه دچار اضافه وزن ، چاقي و چربي خون بالا هستند گفت: توصيه ميشود از ميوه هاي تازه به دليل فيبر بالا البته در حد متعادل به جاي ميوه هاي خشك استفاده كنند و افرادی که دارای تری گلیسرید خون بالا هستند، بهتر است از مصرف مغزهای چرب مانند پسته، بادام و گردو خودداری کنند.

برچسب ها: تغذیه یلدا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار