نمایندگان موافق و مخالف بخوانند؛
براستی مباحث کارشناسی و فنی چقدر در مواضع نمایندگان نقش دارد؟ اگر نمایندگان مجلس مباحث کاری و فنی دارند چند بار از مجاری رسمی و شناخته شده در مجلس نسبت به آن اقدام کرده اند؟ آیا اقدامات مقطعی و فصلی، نشان از پیگیری اهداف دیگری ندارد؟
کد خبر: ۸۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 23 August 2015
حدود دو ماه قبل نام شرکت «حفاری شمال» چنان بر سر زبانها افتاد که گویی موضوعی مهمتر از آن در عرصه رسانه ای وجود ندارد. از طرفی 70 تن از نمایندگان مجلس با پرچمداری برخی نمایندگان خوزستان، نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و نسبت به آنچه کنار گذاشتن شرکت‌های ایرانی از صنعت نفت و بیکاری کارکنان آنها از جمله شرکت حفاری شمال عنوان می کردند اعتراض نمودند. آنها در واقع به طرفداری از مدیران شرکت حفاری شمال این نامه را نوشتند. در سوی دیگر میدان برخی دیگر از نمایندگان هم در مقام مخالفان مدیرعامل حفاری شمال، عَلَم تحقیق و تفحص از این شرکت را بلند کردند.

به گزارش تابناک خوزستان، در آن مقطع در عین حالی که برخی ناظران و تحلیل گران معتقد بودند محتوای نامه نمایندگان مجلس، حکایت از نقدهای فنی در خصوص ترجیح دادن شرکت های هندی و چینی به حفاری شمال در خرید دکل های حفاری و نگرانی از بیاری این دکل ها داشت اما برخی دیگر بر این باور بودند که  بیکاری دکل¬های شرکت حفاری شمال، بیشتر به عنوان یک دستاویز قلمداد می¬شوند و نمایندگان منتقد دنبال اهداف دیگری هستند.
 
روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار توضیحاتی به مطالب نامه 70نماینده مجلس بصورت مفصل پاسخ داد. شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد:  در حال حاضر در بخش حفاری با حمایت‌های انجام شده هم اکنون تعداد دکل های ایرانی فعال در حوزه پارس جنوبی 50 درصد است که با واگذاری عملیات حفاری فاز 11 به شرکت مپنا و عملیات تعمیر 3 حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی به شرکت ملی حفاری ایران درصد مشارکت دکل های ایرانی از 50 درصد نیز عبور خواهد کرد، ضمن آن که بکار‌گیری دکل حفاری ایرانی در صدر اولویت‌های این شرکت است. در بخش نیروی انسانی، با توجه به اینکه فعالیت های حفاری به شرکت های ایرانی واگذار شده است، بیش از 80 درصد نیروی انسانی فعال در این حوزه ایرانی هستند.  چنان‌که گفته شد شرکت حفاری شمال هیچ فعالیتی در بخش حفاری دریایی در فلات قاره نداشته و صرفاً دو دکل سحر1 و سحر2 در بخش حفاری پارس جنوبی فعالیت دارد. خرید دو دکل مذکور نیز با حمایت مالی یکی از شرکت‌های پیمانکاری شرکت نفت و گاز پارس (شرکت پترو پارس ) با تقبل پرداخت 110 میلیون دلار پیش پرداخت به آن‌ها ، انجام شده است .

حالا مدیرعامل این شرکت برکنار ومدیرعامل جدید منصوب شده است. باز سوژه ای دیگر برای برخی نمایندگان فراهم آمده است تا از امضای 40 نماینده پای استیضاح وزیر نفت سخن بگویند، عده ای دیگر نیز جانبی دیگر را می گیرند.

هنوز معلوم نیست چرا نمایندگان موافق و مخالف مدیرعامل سابق حفاری شمال به موضوعی که ارتباط خاصی با آنان ندارند اینقدر علاقه نشان می دهند و آن را سوژه ای برای موافقت و مخالفت کردن خود با وزیر نفت و رویارویی خود با یکدیگر می کنند؟

اساسا آیا وظایف نمایندگی مجلس ایجاب می کند که به عزل و نصب ها در شرکت های دولتی و خصوصی ورود کنند؟ مخالفت ها و حمایت ها چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا این حق را برای شهروندان قائل هستید که درباره نیت خیر شما به این همه توجه نشان دادن به مسائل مربوط به نفت و حفاری ها پرسش هایی داشته باشند؟! 

آیا شائبه هایی که در خصوص دخالت برخی نمایندگان در عزل و نصب ها و استخدامها و سایر موضوعات ایجاد می شود صحت دارد و آیا دلیل مخالفت ها و حمایت ها چنین موضوعاتی است؟

آیا حساسیت نمایندگان محترم درباره ماندن یا رفتن سایر مدیران به همین نسبت بوده است؟

براستی مباحث کارشناسی و فنی چقدر در مواضع نمایندگان نقش دارد؟ اگر نمایندگان مجلس مباحث کاری و فنی دارند چند بار از مجاری رسمی و شناخته شده در مجلس نسبت به آن اقدام کرده اند؟ آیا اقدامات مقطعی و فصلی، نشان از پیگیری اهداف دیگری ندارد؟

روی سخن ما هم با نمایندگان موافق و هم نمایندگان مخالف در ماجراهای اخیر است؛ وظایف قانونی نمایندگی خود را انجام بدهید و اختیارات و ابزارهای قانونی که می توانید از آنها برای دفاع از حقوق عامه ی مردم به بهترین نحو استفاده کنید را فدای نگاهها و اهداف خاص نکنید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
مطلب جالب و واقعذبينانه هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
با این مطالب خیلی راحت میشه حق و نا حق کرد، زنگنه میتونه برا سعیدی کیا خط و نشون بکشه اما نمیاینده مردم نمیتونه از وزیر بخواد دلیل این خط و نشون چیه؟؟؟ مگه خادمی چی خواستم بود از زنگنه؟! فقط خواسته بود که دکل هندی رو به دکل ایران ترجیح ندین در صورتی که نیروهای دکل ایرانی همه ایرانی هستند و نباید بیکار بشند زن و بچه دارند و این مملکتشونه چرا اجنبی کار کنه و ایرانی نون تو سفره اش نباشه.. مگه غیر از این چی گفته بود؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
وقتی که بحث اخراج و بیکاری جوانان ایرانی به دلیل عدم ارائه کار به همچین شرکتای مثل حفاری شمال باشه و وزیران دولت به دلیل سود جویی و رانت های سیاسی خودشون منافع ملی رو نادیده میگیرن بله باید نمایندگان بیان وسط و حق همون جونای که بهشون رای دادند رو بگیرن .و همچین وزرای بی لیاقتی رو به میز محاکمه بکشنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار