کد خبر: ۸۴۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲ 30 April 2020
 
تابناک/معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: آمارها نشان مي‌دهد مردان به خصوص مردان شاغل که در کسب و کارها بيشتر فعال بوده‌اند، بيش از زنان به کرونا مبتلا شده‌اند و آمار فوتي‌هاي مردان نيز بيشتر است.
 
 

معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: آمارها نشان مي‌دهد مردان به خصوص مردان شاغل که در کسب و کارها بيشتر فعال بوده‌اند، بيش از زنان به کرونا مبتلا شده‌اند و آمار فوتي‌هاي مردان نيز بيشتر است.

قاسم جان‌بابايي روز چهارشنبه در نشست خبري که به صورت ويدئو‌کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به سوالي درباره تفاوت جنسيتي بين مبتلايان و فوتي‌هاي کرونا گفت: آمارهاي ما نشان مي‌دهد که ميزان ابتلا چه سرپايي و چه بستري و فوتي در مردان بيش از زنان است. البته اين در همه دنيا به علت حضور بيشتر مردان در کسب‌و‌کار و جامعه است. البته در مورد جزئيات آن و اينکه ميزان ابتلا و فوتي مردان چقدر بيشتر از زنان است در آينده اطلاع‌رساني مي‌کنيم.

متوسط سن فوتي‌هاي کرونا نيز بين 67 تا 70 سال است. معاون وزير بهداشت در پاسخ به پرسش ديگري درباره علت دستور وزير بهداشت براي رفع نواقص پرونده مبتلايان به کرونا در بيمارستان‌ها و اينکه آيا در ثبت بيماران کرونا تاخير بوده يا نه توضيح داد: گير کار در دو يا سه هفته اول شروع اپيدمي کرونا در اوايل اسفند است که تعداد آزمايشگاه‌ها در کشور کم بود.

در روزهاي اول فقط آزمايشگاه انستيتو پاستور را داشتيم و بعد آزمايشگاه دانشگاه علوم پزشکي تهران و بعد بيمارستان مسيح دانشوري هم اضافه شد. در اين مدت نمونه‌هاي تست افراد مشکوک به تهران مي‌آمد و به همين علت مقداري تاخير داشتيم. وي گفت: بعد از آنکه آزمايشگاه‌هاي تشخيصي در شهرهاي ديگر راه افتاد اين مشکل بر‌طرف شد و اکنون بيش از 130 آزمايشگاه تشخيصي در کشور براي کرونا فعال است و نتايج آزمايش‌ها به صورت روزانه اعلام و در پرونده بيمار ثبت مي‌شود. جان‌بابايي افزود:

دستور وزير بهداشت به اين معني نبود که ما اشکالي در ثبت اطلاعات بيماران کرونا داشته باشيم، چون کاغذ محل آلودگي بود. ما دستور داده بوديم که پرونده بيماراني که در بخش‌ها و آي سي يو‌ها بستري مي‌شود بسته‌بندي و پلمب شود و بسته‌بندي باز نشود تا آلودگي منتشر نشود. اکنون بيمارستان‌هاي دانشگاه‌ها در ثبت سريع اطلاعات بيماران مشکل ندارند، چون همه آزمايشگاه دارند و بلافاصله اطلاعات بيماران بعد از اينکه نتيجه تست مثبت يا منفي مي‌شود يا ترخيص مي‌شود در پرونده کاغذي ثبت مي‌شود. وي گفت: گير کار در دو سه هفته اول بود که نمونه‌ها به تهران ارسال مي‌شد. مرکز مديريت بيماري‌ها ليست سه هفته اول بيماران را به دانشگاه‌ها فرستاده است تا دانشگاه‌ها اطلاعات آنها را تکميل کنند و پرونده‌هاي روز اول را، هم کامل کنند و هم در سيستم HIS

دو کد بيمارستاني براي کرونايي‌ها
معاون وزير بهداشت افزود: اکنون براي هر بيمار دو کد تعريف کرده‌ايم؛ يکي کد افرادي که نتيجه تست آنها قطعي مثبت شده است و کد دوم براي بيماراني است که نتيجه تست منفي شده ولي علائم بيماري داشته‌اند و به عنوان افراد مشکوک و محتمل به کرونا در پرونده ثبت مي‌شوند همه جاي دنيا اين کار را مي‌کنند.

نسبت به دنيا عقب نيستيم در چين هم خيلي بيماران را به عنوان افراد محتمل ثبت مي‌کنند، بنابراين ما دو دسته بيمار در مورد کرونا داريم افراد قطعي و افراد محتمل. وي ادامه داد: دستور وزير بهداشت براي ثبت موارد براي آينده است تا براي تحقيقات استفاده شود و‌گرنه هيچ بيماري چه تست مثبت داشته‌اند و چه محتمل و چه اطلاعات در پرونده رفته يا نرفته باشد يک‌جور درمان شدند و هيچ کس از درمان محروم نشده است.

 

روند کاهشي کرونا از 25 اسفند
جان‌بابايي در پاسخ به پرسش ديگر ايرنا مبني بر اينکه علت خلوت شدن بيمارستان‌ها و کاهش موارد بيمارستاني کرونا آيا روند طبيعي اپيدمي است يا فاصله‌گذاري اجتماعي گفت: قطعا همه اين موارد موثر است. تصميمي که دولت در چهارم اسفند گرفت و مدارس و دانشگاه‌ها را تعطيل کرد موثر بود. بعد از آن کاهش ترددها و فاصله‌گذاري اجتماعي انجام شد که دو هفته بعد آثارش مشخص شد.

از حدود 25 اسفند روند کاهشي کرونا در کشور شروع شد و هنوز هم روند کاهشي ادامه دارد. وي افزود: هر گونه مداخلات در کشور انجام شود، نتيجه آن دو هفته بعد نشان داده مي شود، فاصله‌گذاري اجتماعي در کنار غربالگري و بيماريابي وزارت بهداشت تاثير بسيار خوبي داشته و باعث شده است که شاهد روند نزولي باشيم و اکنون نيز به خصوص در بيمارستان‌ها روند نزولي را شاهد هستيم. بيماريابي هم گسترش پيدا کرده است، نمونه‌برداري‌ها و تست‌ها بيشتر شده است و ممکن است تست‌هاي مثبت بيشتر شده باشد اما روند بستري بيماران در بيمارستان‌ها کاهشي است.

جان‌بابايي گفت: شرايط اميدوار‌کننده‌اي داريم روز به روز مراجعات سرپايي کمتر مي‌شود. ميزان بستري هم کاهش پيدا کرده است. در مراجعات بستري و سرپايي به يک‌چهارم دوره پيک رسيده‌ايم. 60 درصد تخت‌هاي بيمارستاني خالي است. در آي سي يو شرايط متفاوت است. 70 درصد ظرفيت پر است و 30 درصد خالي شده است.

وي افزود: مرگ‌و‌مير کرونا هم کاهش پيدا کرده است؛ اما اين روند در استان‌هاي مختلف متفاوت است. در استان‌هايي که شروع بيماري زودتر بود مثل قم، کاشان و گيلان روند کاهشي بيشتر است و در استان‌هايي مثل خوزستان و اصفهان روند کاهشي کمتر است؛ اما در کل کشور فعلا روند اپيدمي و مرگ کرونا رو به کاهش است. البته در برخي شهرها پيک هاي کوچک داريم. معاون وزير بهداشت گفت:

ساختار ويروس کرونا نسبت به اوايل اپيدمي خيلي فرق نکرده است. در همان اوايل در چين هم سه نوع ويروس کرونا تشخيص داده شد. اکنون هم همين است اما اينکه به ساخت واکسن نزديک شده باشيم اين‌طور نيست. مطالعات زيادي در ايران و دنيا در حال انجام است اما به نظر نمي رسد زودتر يک تا 5/1 سال به واکسن کرونا دست پيدا کنيم. وي درباره روش‌هاي درماني کرونا گفت: کميته علمي ستاد ملي کرونا هر هفته دو بار جلسه دارد جلسات مفصل داريم کارهاي تحقيقاتي وسيعي در حال انجام شده است.

هنوز داروي خاص ضد‌ويروس و درمان موثر کرونا باشد نداريم؛ حتي داروهايي که روزهاي اول اعلام شده بود براي کرونا مفيد است برخي از اين داروها مورد سوال هستند. هنوز ثابت نشده داروهايي که در چين استفاده شد موثر هستند. حتي سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده مفيد بودن آنها ثابت نشده است.

جان‌بابايي گفت: آنچه مسلم است اينکه مراقبت مناسب از بيماران چه در منزل چه در بيمارستان موثر است. در منزل با تامين آب و مايعات و غذاي مغزي بيماري بهبود پيدا مي‌کند. يکي از علايم شايع کوويد19 خستگي، بي‌اشتهايي و کاهش حس بويايي و چشايي اگر آب و مواد غذايي پر ‌پروتئين به بيمار داده شود، خيلي راحت بيماري را پشت سر مي‌گذارند.

دادن حمايت‌هاي تنفسي خوب نيز بهترين روش درماني است که فعلا انجام مي‌شود. وي افزود: پلاسما درماني هم جزو درمان‌هاي مطرح و ارزان است که هنوز در مرحله تحقيقاتي است و ايران بزرگ‌ترين پروژه مطالعاتي آن را در دنيا دارد. در چين روي 10 بيمار و در کره دو روي دو بيمار انجام شده اما در ايران در فاز اول روي 60 بيمار پلاسما درماني انجام شد که نتيحه فاز اول آن اعلام مي‌شود. 150 بيمار ديگر هم پلاسما دريافت کرده‌اند. تا الان نتايج نسبتا بد نبوده است اما بايد صبر کنيم تا مطالعات کامل‌تر شوند و نتايج از استان‌هاي مختلف بيايد. اگر موثر باشد يکي از روش‌هاي ارزان است. کشور ما در اهداي خون و پلاسما پيشتاز است.

وي گفت: در مورد داروي فاويپيراوير نيز تحقيقات در حال انجام است و هنوز ثابت نشده که تاثير قابل‌توجهي در درمان کوويد 19 داشته باشد. وي در پاسخ به پرسشي درباره دريافت هزينه‌هاي بالا از بيماران کرونا به علت نداشتن دفترچه بيمه گفت: تمام دفترچه‌هاي بيمه تا پايان خرداد تمديد شده است. بيمه سلامت تمديد کرده و در سازمان تامين اجتماعي هم اين مشکل حل شده است و تا پايان بحران کرونا خدمات‌رساني به بيماران انجام مي‌شود.

افرادي که دفترچه بيمه نداشته باشند روي تخت بيمارستان از طرف سازمان بيمه سلامت بيمه مي‌شوند. جان‌بابايي درباره آمار کرونا در استان‌ها گفت: قرار بر اين است که آمارها را آقاي جهانپور، سخنگوي ستاد ملي کرونا اعلام کند و اگر لازم شد آمارهاي استاني را هم اعلام مي‌کنند. وي درباره فعاليت مطب‌ها و بيمارستان‌ها و ارائه خدمت به بيماران غير‌کرونايي گفت:

بيمارستان‌هاي کرونايي و غير‌کرونايي در استان‌ها مشخص است و مردم مي‌توانند با توجه به اين نوع بيماري براي درمان مراجعه کنند. معاون درمان وزير بهداشت گفت: دستورالعمل فعاليت مطب‌ها نيز ابلاغ شده است و مطب‌ها جز دندانپزشکي‌ها که بايد فقط خدمات اورژانسي ارائه کنند، بقيه مي‌توانند فعاليت کند.‌ درمانگاه‌هاي بيمارستاني نيز به تدريج فعال شد‌اند.

اگر در جايي مطبي باز نشده باشد، به وزارت بهداشت مربوط نيست؛ البته خلوتي مطب‌ها بيشتر به علت نگراني مردم است. مردم خودشان نگرانند و مراجعه نمي‌کنند. اما اگر مطب‌ها هم تعطيل باشد، درمانگاه‌هاي بيمارستان‌هاي دولتي باز است.وي افزود: اگر درمانگاه‌ها تخلفي داشته باشند مردم مي‌توانند از طريق سامانه 190 شکايت کنند. در مطب‌ها بايد فاصله‌گذاري بين بيماران رعايت شود و حتما همه ماسک داشته باشند.

جان‌بابايي درباره تعديل پرسنل بيمارستان‌هاي خصوصي نيز گفت: وزارت بهداشت در مورد مراکز خصوصي فقط نظارت‌کننده در مورد کيفيت درمان است و مسائل پرسنلي مراکز خصوصي به وزارت بهداشت مربوط نيست و نمي‌توانيم در اين زمينه دخالت کنيم. البته سازمان نظام پزشکي يا جاهاي ديگري هستند که مي‌توانند در اين مورد پاسخگو باشند.

 

زمان بازگشت به کار مبتلايان کرونا
وي درباره زمان بازگشت به کار مبتلايان کرونا نيز گفت: براي برگشت به کار مهم‌ترين عامل تصميم‌گيري اين است که حداقل دو تا سه هفته از زمان بهبودي گذشته باشد. اگر کسي علامتي نداشت باشد و فقط تست او مثبت شده باشد، دو هفته بعد از تشخيص مي‌تواند سر کار برگردد البته تا دو هفته بايد با فاصله دو متري با همکاران باشد و حتما ماسک و دستکش داشته باشد.

جان‌بابايي گفت: دوره عفونت‌زايي کرونا دو هفته است. دو هفته دوره‌اي است که بايد مراعات بيشتر باشد. اگر کسي علامت‌دار شود ولي بستري نشود از زمان تشخيص بيماري سه هفته بعد علايم کاهش پيدا مي‌کند، بنابراين نبايد زودتر از سه هفته بعد از زمان تشخيص سر کار بر‌گردد. وي افزود: کساني که در بيمارستان بستري شدند به خصوص در بخش ويژه بعد از چهار هفته بايد سر کار برگردند. افرادي ممکن است روز اول تست منفي داشته باشند اما مبتلا باشند.

برخي افراد با اينکه سي تي اسکن آنها درگير بوده ولي تست منفي داشته‌اند. اين افراد نيز جزو افراد محتمل کرونا هستند. اگر تست در دسترس نباشد توصيه نمي‌کنيم افرادي در بخش خصوصي براي تست هزينه بالا بپردازند. جان‌بابايي گفت: شايد در آينده با تست آنتي‌بادي بتوانيم وضعيت افراد و جامعه را در مورد کرونا بهتر مشخص کنيم. اما اگر حتي تست براي افراد منفي شد ولي علائم داشت بايد مراعات و فاصله‌گذاري‌ها انجام شود. البته اگر دوبار به فاصله دو هفته تست منفي شد فرد مي‌تواند سر کار برگردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار