رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی گفت: افراد مبتلا به کرونا نباید نگران ابتلا به سوء تغذیه باشند.
کد خبر: ۸۵۰۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 15 May 2020

۲۴ تا ۲۸ درصد افراد بستری شده در بیمارستان‌ها دچار سوء تغذیه هستند

به گزارش تابناک سمنان:جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور اظهار کرد: طبق بررسی‌های گوناگون در کنگره تغذیه بالینی، ۲۴ تا ۲۸ درصد افراد در ایران و کشور‌های توسعه یافته مبتلا به سوء تغذیه اند و در بیمارستان‌ها بستری شده اند. افراد مبتلا به کرونا نباید نگران ابتلا به سوء تغذیه باشند، بلکه ممکن است فردی که هم به سوء هاضمه و هم کرونا مبتلا می‌شود، از نظر جسمی شرایط سخت‌تر و بدتری را تجربه کند چرا که به دو بیماری همزمان مبتلا شده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به ارتباط بروز کرونا و عارضه سوء تغذیه در ایران افزود: انجمن انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای هنگام شروع ویروس کرونا در اسفند سال ۱۳۹۸ یک کار کشوری با بسیج همه نیرو‌های هیئت علمی تغذیه انجام داد و به ۳ دستور العمل دست یافت.

میرزای رزاز با بیان اینکه ۳ دستورالعمل تغذیه‌ای برای مقابله با کرونا وجود دارد، ادامه داد: اولین دستورالعمل درباره رعایت نکات تغذیه‌ای برای پیشگیری از کرونا این است که از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن بتوانیم آمار مبتلایان به کرونا را کم کنیم؛ دومین دستور العمل در مورد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به علت ابتلا به کرونا همراه با توجه ویژه به بیماران بستری در تخت‌های ویژه یا آی سی یو بود که وقتی بیماری بستری شد حمایت‌های تغذیه‌ای در کنار درمان رایج طبی انجام شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه سومین دستورالعمل در مورد دوران نقاهت پس از کروناست، تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه در دوران نقاهت بیماران مبتلا به کرونا، ایجاد ظرفیت‌های تنفسی برای آنزیم‌ها و سیستم‌های کبدی است که بدن همانند روز اول به حالت طبیعی برگردد.

تقسیم بندی بیماران کرونایی در طول دوران نقاهت

میرزای رزاز درباره تقسیم بندی بیماران کرونایی در طول دوران نقاهت بیان کرد: طبق دستورالعمل تغذیه‌ای دوران نقاهت، بیماران به ۳ گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول بیمارانی که سوء تغذیه حاشیه‌ای دارند، یعنی در مرز ابتلا به سوء تغذیه با BMI بیست و یک هستند؛ گروه دوم کسانی که سوءتغذیه متوسط با BMI هجده و نیم تا بیست و یک دارند و گروه سوم کسانی که BMI زیر هجده و نیم دارند، دچار سوء تغذیه شدید هستند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: برای ۲ گروه اول درمان‌های خانگی وجود دارد که این افراد می‌توانند در منزل با رعایت الگو‌های تغذیه‌ای سوء تغذیه خود را برطرف کنند چرا که در دوران بیماری حدود ۵ درصد یا بیشتر وزن خود را از دست خواهند داد و کسانی که سوء تغذیه شدید دارند نیازمند مشاوره تخصصی تغذیه هستند.

میرزای رزاز افزود: از آنجایی که اکثر مطب‌های پزشکان در این شرایط یا تعطیل است یا برنامه منظمی ندارد و مراکز درمانی نیز شلوغ هستند، اپلیکیشنی به نام «تاک» طراحی شده که نشانه تغذیه، ایمنی و کرونا است و در آن حدود ۷۰۰ مشاور، رایگان و برخط به تمام سوالات افراد در مورد کرونا پاسخ می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار