رئیس دادگستری استان البرز هشدار داد
رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه شرایط کنونی یک هشدار جدی است، تصریح کرد: در نظام دینی اخلاق محور جای این سئوال جدی وجود دارد که چرا ما باید شاهد بی‌اخلاقی‌ها در جامعه خودمان باشیم.
کد خبر: ۸۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 30 August 2015
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: احترام به رأی قاضی یکی از زمینه‌های ترویج فرهنگ قانون‌مداری در کشور است.
احمد فاضلیان با اشاره به آمار بالای تشکیل پرونده‌ها در دستگاه قضایی کشور افزود: مشکل و چالش اساسی که در جامعه داریم این است که بخشی از جامعه حاضر نیست به هنجارها تن دهد.
وی با اشاره به آمار تشکیل پرونده قضایی در کشور گفت: سالانه بیش از 10 میلیون پرونده قضایی تشکیل می‌شود که این رقم در سال 93 به بیش از 12 میلیون پرونده رسید.
فاضلیان گفت: این درحالی است که در مدت مشابه و در کشور هندوستان با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، حدود 5 میلیون پرونده تشکیل شد.
رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه شرایط کنونی یک هشدار جدی است، تصریح کرد: در نظام دینی اخلاق محور جای این سئوال جدی وجود دارد که چرا ما باید شاهد بی‌اخلاقی‌ها در جامعه خودمان باشیم.
وی در ادامه به راهکارهای کاهش بی‌اخلاقی و بی‌قانونی در جامعه اشاره کرد و گفت: باید ضرورت قانون را برای مردم تبیین کنیم و در کنار آن آسیب شناسی کنیم که چرا این تعداد پرونده در دستگاه قضایی ما وجود دارد و راهکارهای مناسب را ارائه دهیم.
فاضلیان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم قوانین اجرایی شود باید نیرویی از درون از آن حمایت کند، گفت: نیازمند آن هستیم که باور واقعی در مردم نسبت به قوانین ایجاد کنیم و تا زمانی که این باور را ایجاد نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم که مردم قوانین را رعایت کنند.
رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه باید قوانین عادی با آرمان‌های مشروع مردم همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: مثلا در بحث بستن کمربند ایمنی خودرو مشاهده کردیم که مردم در ابتدا مقاومت کردند ولی با پیگیری‌های راهنمایی و رانندگی و فرهنگ‌سازی‌ها، مردم به این باور رسیدند که به نفع و مصلحت آنهاست که کمربند ببندند و آن را اجرا کردند.
وی با اشاره به اینکه وقتی جامعه منظم داشته باشیم بارقه‌های عدالت را هم می‌توانیم در آن جامعه ببینیم، اظهار داشت: برای بشریت عدالت هدف نهایی نیست بلکه سکوی پرتاب برای قرب الهی است و آنچه دستگاه قضایی می‌خواهد اجرای عدالت است که برای نیل راحت‌تر به آن باید مردم را توجیه کند.
این مسئول گفت: مردم باید توجیه شوند که نباید بین اخلاق و قانون تفکیک ایجاد کنند.
وی ناهمخوانی میان سخن و عمل مسئولان را از دیگر عوامل زمینه‌ساز قانون گریزی دانست و تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای از خواص ما به قانون تمکین نکردند و زمینه‌های هرج و مرج و ناامنی را فراهم کردند، خواص باید مراقبت کنند عمل آن‌ها با شعارهای نظام در تضاد نباشد.
این مقام قضایی با طرح اینکه مطلوبیت امنیت را مشروط بر عدالت می‌دانیم، گفت: این اعتقاد کاملا اسلامی ناظر بر این است که امنیتی پایدار است که توام با عدالت باشد، امنیت بدون عدالت وجاهتی ندارد و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید به آن موضوع توجه کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مردم باید آموزش ببینند به نظر و رأی قاضی احترام بگذارند اظهار داشت: ممکن است قاضی در صدور رأی اشتباه کند ولی اصل احترام به رأی و نظر قاضی یکی از زمینه‌های ترویج فرهنگ قانون در کشور است.
فاضلیان با تاکید بر این که تضعیف دستگاه قضایی به ضرر همه است، گفت: سیاست ریاست دادگستری استان این است که سازنده‌ترین ارتباط را در بخش‌های مختلف با نهادها و سازمان‌ها داشته باشیم و عملا در این مسیر گام برمی‌داریم چون معتقدیم خدمت به مردم و پیشرفت و توسعه استان درگرو همکاری ما مسئولان است.
وی همچنین به موضوع تصفیه‌خانه اشتهارد و مشکلات ایجاد شده توسط آن نیز اشاره کرد و تاکید کرد: موضوع تصفیه‌خانه را به جد پیگیر هستیم و اجازه نمی‌دهیم سلامت مردم تهدید شود، به این تصفیه‌خانه هم فرصت داده‌ایم تا مشکلات را برطرف کند، همان طور که ما اقدام مهمی در فردیس انجام دادیم و با وجود تهدیدها مشکلات نیروگاه منتظر قائم را برطرف کردیم در این جا هم کوتاه نخواهیم آمد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار