کد خبر: ۸۶۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳ 22 June 2020
دست اجبار دستفروشان به سوی کرونا

تهران- دستفروشان برای تامین هزینه‌های زندگی روزمره و امرار معاش ناچار هستند در هر شرایطی حتی با وجود جولان کرونا کار ‌کنند و گویا هیچ چیزی نمی‌تواند از حضور آنان در محافل عمومی پایتخت جلوگیری کند.

مترو، اتوبوس و حتی کنار خیابان‌های تهران این روزها مملو از دستفروشانی است که هر کدام از آنان قصه‌ای پرفراز و نشیب از زندگی خود را نقل می‌کنند؛ «ایران» زن ۶۵ ساله‌ای که با واکر دستفروشی می‌کند و عرق پیری و تلخی روزگار در چهره‌اش نمایان است، می‌گوید: چند سال پیش عروس و پسرم در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست دادند و دو فرزند از آنان به یادگار ماند.

وی می افزاید: چندین سال است که برای گذران زندگی خود و نوه‌هایش ناچار شده است تا در این سن و سال دستفروشی کند که هم اجاره خانه‌اش را بپردازند و هم خرج زندگی را تامین کند.

«اکنون به دلیل افزایش اجاره بهای مسکن در یکی از روستاهای شهرستان‌های استان تهران زندگی می‌کنم تا بتوانم از عهده هزینه هایم برآیم».

«مینو» زن جوانی که ۲۲ سال سن دارد، می گوید که از شهرستان به تهران برای درس خواندن آمده است و برای تامین هزینه‌های دانشگاه و اجاره مسکن کار می‌کند تا سربار خانواده‌اش نباشد.

وقتی از او سوال می کنم که چرا با اینکه دانشجو هستی دستفروشی می کنی؟ می افزاید: کار که عیب نیست؛ تنبلی و بی عاری و سربار دیگران شدن مطلوب و پسندیده نیست.

این بانوی جوان یادآور می‌شود: علیرغم تلاش‌ها و زحماتی که برای کسب درآمد و تامین هزینه تحصیلی‌اش می‌کشد، از این کار لذت می‌برد چون سال‌ها بعد حاصل زحمت های خود را خواهد دید.

«امینی خواه» زنی حدود ۴۵ ساله هم خود را سرپرست خانواده معرفی می‌کند و می‌گوید: چهار فرزند دارد که دو پسر و یک دخترش دانشجو هستند و خرج آنها زیاد است.

او خاطر نشان می کند: سرپرست خانواده بودن و هزینه چند دانشجو را تامین کردن کار دشواری است و ناچارم حتی در شرایط کرونایی هم کار کنم.

امینی خواه عنوان می‌کند: حمایت مسئولان کشور از زنان سرپرست خانوار تنها انتظار من و امثال من است تا بتوانیم از عهده هزینه‌های کمر شکن زندگی بربیاییم.

پیرمردی هم با عصا در حال فروش انواع و اقسام جوراب است که خود را احمدی معرفی می کند و می گوید: انسان اگر در دوران جوانی به فکر آخر و عاقبت خود نباشد در دوران پیری که نیاز به استراحت دارد باید کار کند.

احمدی می‌افزاید: کسی که از نظر مالی گرفتار و نیازمند باشد در هر شرایطی حتی با وجود کرونا هم ناچار است کار کند تا خرج زندگی تامین شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به خبرنگار ایرنا گفت: نرم افزار سامان بازار با هدف ساماندهی و جانمایی دستفروشان تهران به ویژه در شرایط کنونی با توجه به شیوع کرونا راه اندازی میدمی شود.

«علی مفاخریان» تعیین هویت و ساماندهی دستفروشان در سطح شهر را امری ضروری و لازم دانست و افزود: نرم افزار «سامان بازار» با همکاری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در حال طراحی است؛ این سامانه پسدپس از طراحی در اختیار هیات رییسه شهرداری تهران و شورای شهر تهران قرار می‌گیرد تا نقطه نظرهاب آنان نیز اخذ شود و در ادامه مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اطلاعاتی که از مناطق و نواحی شهرداری تهران درباره دستفروشان جمع آوری شده در این بانک اطلاعاتی وارد و آنها احراز هویت و راستی آزمایی می‌شود.

به گفته مفاخریان، این سامانه از این پس مبنای واگذاری غرفه‌های تحت نظارت شرکت ساماندهی در روز بازارها به دستفروشان خواهد بود و این افراد می‌توانند فعالیت خود را در این غرفه‌ها انجام دهند.

وی تاکید کرد: اگر هماهنگی لازم با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کار، مجموعه ثبت احوال و شرایط لازم برای فعالیت از جمله وجود عدم سوءپیشینه محقق شود، بی شک وضعیت فعالیت مشاغل در سطح شهر تهران ساماندهی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران خاطر نشان کرد: عده ای از مغازه داران برای فرار مالیاتی اقدام به دستفروشی می کنند که با اجرای طرح ساماندهی دستفروشان این افراد هم از دستفروشان واقعی که فقط شغل آنها دستفروشی است جدا شده و شناسایی می شوند.

وی عنوان کرد: بهداشت، ساز و کار جذب و روش اجرای کار از جمله دستورالعمل هایی است که در صورت تصویب شورای شهر تهران، عملیاتی و اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: ساماندهی دستفروشان علاوه بر اینکه برای حفظ سلامت آنها در شرایط کرونایی امری موثر و مفید است موجب برخورداری حمایتی و سامان گرفتن آنها در جای مشخص می‌شود.

سالهاست دستفروشان در میادین اصلی شهر و مترو و حتی اتوبوس ها فعالیت می کنند و گاهی در ازدحام جمعیت موجب بروز مشکلاتی برای خود و مسافران می شوند.

شهرداری برای ساماندهی این قشر اقداماتی را آغاز کرده که با عملیاتی شدن آن به ویژه در شرایطی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده سبب امنیت جسمی و روانی و حتی شغلی این افراد می‌شود.

به گزارش ایرنا اگرچه دستفروشان طی این روزها از روی اجبار خود را در معرض خطر کرونا قرار می دهند اما انتظار می رود که بیش از سایر اقشار مردمی نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی و استفاده از ماسک اقدام کنند؛ موضوعی که بر اساس مشاهده های میدانی خبرنگار ایرنا چندان رعایت نمی شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار