نائب رئیس اول اتاق اصناف شهرستان ری گفت: طرح بارانداز ری به منظور ساماندهی انبارها سال ۹۷ روبه‌روی آرادکوه در زمینی به مساحت ۱۱۰۰هکتار کلنگ زنی شده اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات هیچ پیشرفتی نداشته است.
کد خبر: ۸۶۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲ 30 June 2020

سید محسن کشاورزی نائب رئیس اول اتاق اصناف و رئیس اتحادیه انبارهای کالای تجارتی و آهن فروشان شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حدود ۶۰۰انبار در سطح شهرستان ری فعالیت می‌کنند که ۹۵درصد انبارهای کل کشور در مجموعه اتحادیه ما هستند که در محدوده اتوبان آزادگان تا فشافویه و از خاوران و قرچک به سمت صالح آباد غربی قرار دارند. 

وی افزود: کار ما در انبارداری مثل امانتداری است چون کالاهای تجارتی را به صورت امانت تحویل می‌گیریم و با توجه به نوع کالا در محل مورد نظر صحیح و سالم نگهداری می‌کنیم و به عنوان یک امانت‌دار و بدون دخل و تصرف در کالاها آن‌ها را تحویل می‌دهیم.

نائب رئیس اول اتاق اصناف شهرستان ری با بیان اینکه به غیر از طلا و فرش تمام کالاها و مایحتاج کل کشور در این انبارها نگهداری می‌شود، گفت: در ایران انبارهایی داریم که در هیچ جای جهان به این شکل وجود ندارد و تُجار همیشه به اندازه کافی کالاها را در انبارها نگهداری می‌کنند لذا درهمین زمینه در زمان بحرانی کرونا نیز از بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی موفق‌تر بودیم.  

کشاورزی با اشاره به بحث کشفیات کالای قاچاق و احتکاری در انبارها تصریح کرد: اصولاً قاچاقچی‌ها کالای قاچاق را در انبار نگهداری نمی‌کنند چون وقتی یک بار می‌خواهد وارد انبار شود باید برگ سبز و مجوزهای لازم را داشته باشد ضمن آنکه قاچاقچی به دنبال این نیست که کالای قاچاق را انبار کند و به فکر این است که سریع کالای خود را وارد بازار کرده و به فروش برساند لذا قاعدتاً کالای قاچاق وارد انبار نمی‌شود. 

وی با اشاره به کشفیات ماسک در اسفندماه بیان کرد: کسی نمی‌دانست که قرار است کرونا بیاید و مردم به ماسک احتیاج داشته باشند که بخواهد ماسک قاچاق وارد و احتکار کند لذا کشفیاتی که اعلام می‌شد بر این اساس بود که انبارداران و گاهی گزارش‌های مردمی اعلام می‌کردند که در انباری مقداری ماسک وجود دارد و بازرسان مربوطه اقدام به شناسایی و کشف آن می‌کردند. 

رئیس اتحادیه انبارهای کالای تجارتی و آهن فروشان اضافه کرد: ماسک و الکل و ملزومات بهداشتی قبل از کرونا و طبق روال توسط تُجّار و به صورت قانونی وارد انبارها شده بود که در بحران کرونا این کالاها مورد نیاز جامعه بود و دچار حساسیت شده بود که پس از شناسایی وقتی برگ سبز را مشاهده می‌کردند مشخص می‌شد که قاچاق نیست و از عنوان احتکار استفاده می‌کردند در حالی که در مدت کوتاه چند روزه بحث احتکار معنا ندارد. 

کشاورزی با بیان اینکه تاجران در بحران کرونا همکاری خوبی کردند، افزود: کالایی قاچاق است که حقوق و عوارض گمرکی‌ آن پرداخت نشده است که می‌تواند توسط تاجر یا کولبر و یا حتی میان بارها وارد شود اما انبارداران کالای بدون مجوز را نمی‌پذیرند و قاچاقچی به محض ورود کالا یا در بازار می‌فروشد و یا در انبارهای زیرزمینی و بدون مجوز مثل انبار منازل نگهداری می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر انبارها بسته شود تمام کارها تعطیل می‌شود، بیان کرد: ارزش افزوده دارایی، بیمه، عوارض ناحق شهرداری و ... مشکلات انبارداران است که انتظار داریم دولت از این واحدها که پشتیبان کشور هستند حمایت کند. 

نائب رئیس اول اتاق اصناف شهرستان ری در ادامه یادآور شد: کشور ما حدود ۴سال است که تحریم شده و عملاً واردات تا حدود زیادی تعطیل است و کار انبارداران با کساد مواجه شده و اکنون هم کرونا مزید بر علت شده است. 

کشاورزی در ادامه با تأکید بر شناسنامه دار کردن انبارها افزود: ۵۵۰هزار انبار داریم که تفکیک و تقسیم بندی نشده‌اند و لازم است بحث شناسنامه دار کردن به صورت علمی و اصولی و در یک سامانه دقیق صورت بگیرد تا کالاها بسته به نوع آن‌ها دسته‌بندی و در انبارهای مخصوص همان کالا نگهداری شود. 

وی با اشاره به کلنگ زنی پروژه بارانداز و انبارداران شهرستان ری در بهمن ماه ۱۳۹۷، خاطرنشان کرد: این طرح به منظور ساماندهی انبارها، حل مشکل ترافیکی داخل شهر و رعایت حریم، پشتوانه پدافند غیرعامل در صورت بروز حوادث، صرفه اقتصادی برای بازرگانان با توجه به نزدیکی محل انبارها به حمل و نقل داخلی، امنیت کالا در برابر دزدی و آتش‌سوزی و حوادث غیر مترقبه، نزدیکی به سایت موجود به موقعیت فرودگاه امام خمینی(ره)، کنترل کالا برای تنظیم بازار، کنترل ورود و خروج کالا برای جلوگیری از کالاهای قاچاق و نزدیکی به ریل خط اصلی راه آهن جنوب کشور و آماده سازی آن به لحاظ ایجاد ایستگاه راه آهن واحداث گمرک درشهرستان ری کلنگ زنی شد.

رئیس اتحادیه انبارهای کالای تجارتی و آهن فروشان عنوان کرد: باتوجه به اینکه انبارها به‌صورت سنتی ‌اداره می‌شوند از سال ٨٣ به‌دنبال آن بودیم که شیوه سنتی اداره انبارها را به‌صورت مکانیزه درآوریم که در این راستا زمینی به وسعت ١١٠٠‌هکتار روبروی آرادکوه خریداری کردیم و پس از ١٣‌سال مجوزهای لازم اخذ و در سال ۹۷کلنگ زنی شد اما هنوز این پروژه هیچ پیشرفتی نداشته و نیازمند حمایت‌های دولت هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار