کلینیک سینا اطهر آتش گرفت.18 نفر در این حادثه جان باختند. شهردار منطقه یک می گوید بر اساس شواهد 30 سیلندر گاز در این کلینیک بوده که 2 سیلندر بزرگ و 4 سیلندر کوچک منفجر شده است.
کد خبر: ۸۶۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 01 July 2020

حوالی ساعت 21 سه‌شنبه 10 تیرماه مرکز درمانی و تصویربرداری سینا اطهر حوالی میدان قدس آتش گرفت. بعد از وقوع حادثه علل مختلفی برای این اتفاق عنوان شد.

به احتمال زیاد نشت گاز باعث این حریق شد 

حمید گودرزی معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران گفت: احتمال زیاد این حادثه بر اثر نشت گاز بوده است و دلیل اصلی آن مشخص نیست. 

به گفته معاون استاندار تهران، ساختمان آسیب جدی دیده است و تأکید می کنم که اظهارنظر درباره این حادثه سخت است و باید بررسی دقیق صورت گیرد. 

در حادثه کلینیک سینا اطهر، 18 نفر فوت کردند و گفته می‌شود که بیشتر فوت‌شدگان در طبقه پنجم و در اتاق عمل و بخش ریکاوری حضور داشتند. 

 

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در این باره گفت: در همان ثانیه‌های نخست از سوی ستاد فرماندهی عملیات، چهار ایستگاه عملیاتی حریق به همراه یک گروه نجات و خودروهای پشتیبانی عازم محل حادثه شدند و در دقایق بعدی تعداد ایستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز با دستور فرمانده عملیات افزایش پیدا کرد. 

صدای انفجارهای متعدد به گوش رسید

داوری ادامه داد:  آتش‌سوزی یک ساختمان پنج طبقه با کاربری کلینیک درمانی بوده است که در طبقه منهای 2 حجم بالایی از شعله‌های آتش مشاهده و صدای انفجار متعدد به گوش رسیده است. این صداهای انفجار حتی در زمان حضور نیروهای آتش‌نشانی هم به گوش می‌رسیده است و بررسی‌ها نشان می‌داده که عمده صدا از سیلندرهایی بوده که در این طبقه نگهداری می‌شده است. 

وی در ادامه تأکید کرد: شدت آتش به حدی بود که از فاصله‌های زیاد مسیرهای قدس هم قابل ملاحظه بود و در بدو ورود مشاهده شد که آتش به طبقات بالا نیز رسیده است. 

حادثه در نزدیکی ساختمان شهرداری منطقه 1 

شهرداری تهران برای این منظور ستاد بحران تشکیل داد. سیدحمید موسوی شهردار منطقه یک درباره حادثه شب گذشته خیابان شریعتی به خبرنگار فارس گفت: در کمتر از دو دقیقه تمام مدیران منطقه به محل حادثه رفتند، چرا که محل حادثه در نزدیکی شهرداری منطقه یک قرار دارد و آتش‌نشانان هم کمتر از دو قیقه به محل حادثه رسیده و عملیات را انجام دادند. 

وی به برگزاری ستاد مدیریت بحران با حضور حناچی در دفتر شهردار منطقه اشاره کرد و گفت:‌ دادستان تهران سردار رحیمی... در این جلسه حضور داشتند. 

وی به انفجار کپسول اکسیژن در این حادثه اشاره کرد و گفت: حال علت انفجار چه بوده دقیق مشخص نیست و در دست بررسی است. دیشب حجم آتش بسیار بود و شرایط صحنه به شکلی بود که نمی‌شد خیلی تحقیق کرد، اما امروز بررسی‌ها ادامه دارد. 

بازدید رئیس شورای شهر از محل حادثه/تشکیل ستاد بحران

وی به بازدید محسن هاشمی رئیس شورای شهر از محل حادثه اشاره کرد و گفت: جلسات بحرانی درباره این حادثه شکل گرفته است.

شهردار منطقه 1  با بیان اینکه هنوز برآورد خسارت صورت نگرفته است، گفت:‌ عمدتا حریق در طبقه همکف و اول بوده است و طبقات بالا بیشتر دود گرفته بود. 

موسوی با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر وضعیت عادی است گفت:‌ علت حادثه باید مشخص شود. ما یک ستاد بحران در لحظه تشکیل دادیم که جا دارد از همکاری بسیج نیروی انتظامی و ‌پلیس راهور تشکر کنم که همه بلافاصله در محل حضور یافتند. 

30 سیلندر گاز در کلینیک سینا/چند سیلندر منفجر شد/مخزن بزرگ هلیوم آتش نگرفت

وی به وجود 30 سیلندر گاز براساس شواهد در این درمانگاه اشاره کرد و گفت: دو سلیندر گاز بزرگ و 4 سیلندر گاز کوچک منفجر شده است. یک مخزن بزرگ هلیوم در این مکان وجود داشت که با حضور به موقع مأموران و خنک نگه داشتن این مخزن اتفاقی رخ نداد و اگر به موقع این امر مدیریت نمی‌شد، ابعاد حادثه گسترش بیشتری پیدا می‌کرد. 

برخورد با مقصرات احتمالی

اعضای شورای شهر تهران بر لزوم بررسی وضعیت سیستم اطفای حریق در کلینیک سینا تأکید کردند و حجت نظری عضو شورای شهر در صفحه شخصی خود ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان خواستار بررسی وضعیت سیستم ایمنی و اطفای حریق این کلینیک و برخورد با مقصران احتمالی شد.

وی نوشت که آسمانی شدن دست‌کم حدود 18 نفر از همشهریان‌مان در حین وقوع آتش‌سوزی و انفجار در کلینیک سینا در شمال تهران، واقعه‌ای دردناک و غم‌انگیز بود که کام همه را تلخ کرد و این واقعه را به خانواده همه کشته‌شدگان تسلیت عرض می‌کنم.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: لازم است دلیل وقوع این حادثه به دقت بررسی شده و با مقصران احتمالی آن برخورد قاطع صورت گیرد. در همین راستا از دستگاه قضایی، کارشناسان آتش‌نشانی می‌خواهم که بررسی کنند آیا تقصیر یا قصوری در سیستم ایمنی و اطفای حریق این کلینیک وجود داشته یا نه؟ و علت وقوع این حادثه چه بوده است؟ 

دلیل حادثه ظرف چند روز آینده مشخص می شود

مدیران شهری می‌گویند علت حادثه ظرف چند روز آینده مشخص می‌شود و ماموران آتش نشانی همچنان در محل حادثه مستقر هستند.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: چند انفجار در محل حادثه رخ داد که کوچک هم نبود. بررسی علل حادثه زمان‌بر است و کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند و ظرف چند روز آینده حتما علت حادثه مشخص می‌شود. 

وی ادامه داد: همچنین یک تیم آتش‌نشانی در محل حادثه مستقر هستند و در حوادث این چنینی 10 تا 15 ساعت بعد از وقوع حادثه همچنان آتش‌نشانان در محل می‌مانند تا اگر حادثه‌ای رخ داد سریعا اقدام کنند. 

وی در خصوص بررسی علت حادثه گفت: کارشناسان ما در محل هستند و البته کارشناسان قضایی هم حضور دارند. 

بازجویی از مدیران کلینیک

پلیس هم پیگیر علل حادثه است، تا جایی که سردار حمید هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داد که پلیس چهار نفر از جمله مدیرعامل، مدیر داخلی، مدیر تصویربرداری و متصدی سانترال کلینیک سینا اطهر را تحت نظر دارد و در حال بازجوئی است. اظهارات این چهار نفر بعد از تکمیل، به تشخیص مقام قضایی می‌رسد و اگر مقام قضایی تشخیص و دستور دهد، این افراد بازداشت می‌شوند.

اجساد به پزشکی قانونی منتقل شد

همچنین اجساد 18 تن از جانباختگان حادثه کلینیک سینا جهت تعیین علت فوت به مرکز تشخیص آزمایشگاهی پزشکی قانونی تهران ارجاع شد و پس از بررسی و احراز هویت، با دستور مقام قضایی اجساد تحویل بستگان درجه اول خواهد شد. 

دستور وزیر کشور برای بررسی دقیق ابعاد آتش سوزی کلینیک سینا اطهر

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلیوزیر کشور با ابراز تأسف از سانحه دلخراش آتش سوزی در یک واحد درمانی در تهران در دستورهای جداگانه ای به معاون عمرانی وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران و استاندار تهران خواستار بررسی دقیق علت وقوع این سانحه شد.

وزیر کشور با اشاره بر شناسایی مسئولیت کنترل و بازرسی ضوابط و مقررات ایمنی بخشی و حفاظتی ساختمان و تجهیزات آن به ویژه شرایط نگهداری تجهیزات و موارد مصرفی پرخطر مانند کپسول های گاز بر تنظیم و ارائه گزارش متناسب با مسئولیت های محوله  تاکید کرد.

براساس این گزارش، سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران شناسایی ساختمان‌های پرخطر و ناایمن را را در دستورکار خود قرار داده است و در این باره مسئولین شهری می‌گویند خلأهای قانونی زیادی وجود دارد چرا که مالکان با وجود اخطارهای متعدد در خصوص ناایمن بودن ساختمان‌ها توجهی به اخطارهای آتش‌نشانی نمی‌کنند.

آتش سوزی های زیادی در پی ناایمن بودن ساختمان های شهر تهران رخ می دهد و در این باره تاکنون اقدام اساسی صورت نگرفته است بعد از حریق خیابان جمهوری، پلاسکو و ... این بار کلینیک سینا دچار حریق شد حال باید دید حریق بعدی در پی نبود ایمنی لازم در ساختمان ها  در کجا رخ می دهد؟

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار