آژیر قرمز «کرونا» در حالی در شهرستان جهرم به صدا در آمده که پذیرش حجم گسترده بیماران کار را برای کادر درمان دشوار و تقویت زیرساخت ها و تجهیزات درمانی را ضروری کرده است.
کد خبر: ۸۷۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 20 July 2020

تابناک فارس به نقل از شبستان:آژیر قرمز «کرونا» در حالی در شهرستان جهرم به صدا در آمده است که شمار مبتلایان روز به روز در حال افزایش بوده و مرگ و میرهای ناشی از آن رو به فزونی است.

 

رسیدن شمار مبتلایان به مرز 2 هزار نفر در شهرستان جهرم، کار را برای کادر درمان و مجموعه عوامل سلامت شهرستان سخت و طاقت فرسا کرده و تلاش خستگی ناپذیر مجاهدان خط مقدم مقابله با این ویروس منحوس قابل ستایش و تقدیر است.

 

در روزهای اخیر و با توجه به گسترده تر شدن روند این بیماری، به نظر می رسد مردم نیز کمی به خود آمده و توصیه های بهداشتی و البته استفاده از ماسک را جدی تر گفته اند؛ به طوری که کمتر کسی در خیابان ها دیده می شود که ماسک بر روی صورتش نباشد.

 

این فرهنگ سازی در استفاده از ماسک با تلاش جدی و مستمر گروه های مختلف به صورت فراگیر در شهرستان جهرم انجام شده و با گسترده شدن آن در فضای جامعه، می توان روند صعودی این بیماری را کُندتر کرد.

 

این در حالی است که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جهرم وضعیت رعایت بهداشت از سوی شهروندان به نسبت قبل بهتر شده اما با این وجود هنوز افرادی هستند که از ماسک استفاده نمی کنند که باید این مسئله جدی تر گرفته شود.

 

اگرچه همچنان خطر در کمین مردم قرار دارد اما هر کس به نوبه خود وظیفه مراقبت از همنوعان به ویژه سالمندان و افراد خطر پذیر و دارای بیماری زمینه ای را عهده دار است تا شیب صعودی ابتلای افراد به این بیماری در جامعه ملایم تر شود.

 

از سوی دیگر در روزهای اخیر و با درگیری جامعه به موج دوم بیماری «کرونا»، آمار تلفات نیز بیشتر شده و بخش عمده این فوتی ها را افراد با سنین بالا و دارای بیماری زمینه ای تشکیل داده است؛ البته خطر این ویروس منحوس در کمین تمام افراد جامعه است و هر کس باید حفظ سلامتی خود را در اولویت قرار داده تا منجر به گرفتار شدن سایر افراد به این بیماری نشود.

 

حرکت خوب متولیان سلامت و مجموعه درمانی شهرستان جهرم در اطلاع رسانی به موقع و سریع و بالا بردن سطح آگاهی مردم در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین آگاهی از تعداد و وضعیت بیماران مبتلا به این ویروس سبب شده تا مردم نیز جدی تر به این موضوع توجه کرده و از ابعاد مختلف بیماری و خطراتی که آنها را تهدید می کند، آگاه شوند.

 

لزوم ایجاد بیمارستان صحرایی

با گسترده شدن روند این بیماری و افزوده شدن شمار بیماران بستری در بیمارستان، بیم آن می رود که ظرفیت بیمارستان جهرم که اکنون تکمیل شده، مشکلات دیگری را در ارائه خدمات به بیماران به همراه داشته باشد؛ این مهم سبب شده تا مسئولان این شهرستان چاره ای در این زمینه اندیشه کنند.

 

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم، ظرفیت بخش کرونا بیمارستان پیمانیه این شهرستان تکمیل است و لزوم ایجاد بیمارستان صحرایی، اکنون از اولویت هایی است که باید مورد توجه مسئولان شهرستان قرار بگیرد.

 

«قهرمان بمانا» با اشاره به استفاده از تخت های بخش مراقبت های ویژه برای مراقبت از بیماران کرونایی؛ این نکته را مورد تاکید قرار داد که در صورت لزوم از بخش های دیگر مراکز درمانی برای این قبیل بیماران استفاده می شود.

 

وی با اشاره به لزوم ایجاد بیمارستان صحرایی به منظور پذیرش بیماران کرونایی، فضا و محوطه بیمارستان پیمانیه جهرم را برای این منظور مناسب دانست که مزیت آن دسترسی بیماران به کادر درمان و تجهیزات پزشکی است.

 

تشدید نظارت بر واحدهای صنفی

از دیگر الزاماتی که در روزهای کرونایی توجه به آن ضرورت دارد توجه واحدهای صنفی به ویژه آن دسته از واحدهایی که بیشتر مردم با آن سر و کار دارند بوده به طوری که نظارت مستمر و مداوم از اصناف در پیشگیری از شیوع بیماری نقش مهم و اساسی دارد.

 

گرچه در جهرم و در موج نخست شیوع بیماری نظارت ها به کمک دستگاه هایی از جمله معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف، نیروی انتظامی و صنعت و معدن انجام شده اما این روزها و با فراگیر شدن موج دوم بیماری، بازرسی های روزانه از واحدهای صنفی شدت بیشتری به خود گرفته است.

 

آنگونه که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفته با قرمز شدن وضعیت شهرستان اعمال محدودیت ها نیز جدی تر شده و لازم است این مهم همچنان با قوت ادامه داشته باشد.

 

«سیدمجید ارجمند» به محدودیت اعمال شده برای رستوران ها، کافی شاپ ها، آموزشگاه ها، مراکز آموزشی و... اشاره کرده که لازم است با توجه به وضعیت کنونی، روند نظارت بر صنف های مختلف بیشتر شود.

 

وی به نظارت مستمر از واحدهای صنفی خبر داد که نه تنها در شهر جهرم بلکه حومه شهرستان نیز از این امر مستثنی نشده و روزانه با سرکشی از نقاط مختلف ضمن بررسی موارد بهداشتی، توصیه ها و اخطارهای مورد نیاز به آنها داده می شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با یادآوری برخورد جدی با واحدهای نقض کننده شیوه نامه های بهداشتی، رعایت نکردن اصول بهداشتی، عدم رعایت فاصله ‌گذاری اجتماعی و تجمع افراد با توجه به هشدارهای مستمر مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمینه مبارزه با کرونا را منجر به تعطیلی واحدهای صنفی عنوان کرد.

 

پذیرش بیماران غیر بومی در جهرم/ لزوم تقویت زیرساخت ها

بیمارستان پیمانیه جهرم به عنوان مرکز پذیرش بیماران کرونایی از بدو شیوع این بیماری تا کنون فعالیت داشته و اکنون نیز کادر درمانی و مجموعه این بیمارستان به عنوان کانون مبارزه و مقابله با کرونا به خدمات رسانی به بیماران مشغول هستند.

 

از ویژگی های بیمارستان پیمانیه، پذیرش بیماران کرونایی نه تنها از جهرم بلکه از شهرهای همجوار است که سبب شده کار مجموعه درمانی بیمارستان به مراتب سخت تر و دشوار تر شود؛ این امر در حالی است که 35 درصد بیماران پذیرش شده این بیمارستان از شهرستان های همجوار بوده که لازم است زیرساخت ها و تجهیزات موجود در این مجموعه درمانی با توجه به حجم گسترده فعالیت ها، تقویت شود.

 

رئیس بیمارستان پیمانیه جهرم به حجم بیماران پذیرش شده کرونایی در طول سه هفته اخیر در این بیمارستان اشاره کرده که در بخش های مختلف به حدود 90 نفر رسیده است.

 

به گفته «اسماعیل رعیت دوست» در موج نخست شیوع بیماری «کرونا» روزانه پنج بیمار به علت مثبت شدن تست شان در این بیمارستان تحت مراقبت های درمانی قرار می گرفتند اما روند افراد مشکوک به این بیماری در هفته های گذشته به روزانه بیش از 70 نفر هم رسیده است.

 

وی به افزایش شمار فوتی های ناشی از کرونا نیز اشاره کرد که اکثر موارد فوتی ها در افراد مسن و بیماران زمینه ای بوده و مواردی نیز افراد میان سال که دارای بیماری زمینه ای نبودند را شامل شده است.

برچسب ها: جهرم ، کرونا ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار