با اینکه کمتر از یک هفته تا قرعه کشی فصل جدید لیگ برتر فوتسال باقی‌مانده ولی همچنان وضعیت حضور، انحلال و انتقال تیم سوهان محمد سیما بلاتکلیف و در هاله‌ای از ابهام است.
کد خبر: ۸۹۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲ 23 August 2020

به گزارش تابناک قم، وضعیت بیرونی مسائل این گونه است که با خداحافظی قم از لیگ برتر فوتسال فقط چند روز باقی‌مانده و نفس‌های رنجور ورزش‌های تیمی بیش از همیشه به شماره افتاده است.

تیمداری در قم هیچ‌وقت ثبات نداشته و شنیدن اخبار انحلال و نابودی تیم‌های لیگ برتری مسبوق به سابقه است و تیمی در رشته‌های گروهی نمی‌توان پیدا کرد که بتواند فقط یک دهه فعالیت کند و به‌یک‌باره منحل نشده یا بعد از اتمام یک‌فصل از لیگ‌های ملی یا استانی از کوران رقابت‌ها کنار نکشیده باشد.

از خاطرات تلخ نابودی ارم کیش گرفته تا سرنوشت غم‌انگیز صبای قم تا انحلال یک‌باره ماهان تندیس و سقوط هیات فوتبال به دسته‌های پایین و کان لم یکن شدن آن؛ و این بار قرعه فال به اسم تیم سوهان محمد سیما افتاده و این تیم لیگ برتری در آستانه فروش امتیاز و یا کناره‌گیری از لیگ قرارگرفته است.

شنیده‌ها حاکی از این است که با الزام سرخابی‌های پایتخت به تیمداری در لیگ برتر فوتسال، یکی از این دو تیم متمول درصدد خرید امتیاز سوهان محمد سیما بوده و رقم پیشنهادی قابل‌توجهی نیز به مسوولان ورزش قم و هیات مدیره سوهان محمد سیما ارائه دادند.

رفتن تیم لیگ برتری از قم درحالی‌که است که بازیکن‌های قمی ستاره‌های لیگ برتر هستند و صف خرید طولانی برای این بازیکنان هرسال در فصل و انتقالات تشکیل می‌شود.

شنیده‌های خبرنگار ایرنا حاکی است که یکی از پیش‌شرط‌های قبول سرمربیگری فصل آتی تیم گیتی پسند اصفهان توسط وحید شمسایی، جذب علی‌رضا وفایی جادوگر آسیا و ستاره قمی تیم سوهان محمد سیما بود که به واقعیت پیوست.

بیش از این علی‌رضا وفایی برای ادامه حضور در تیم بومی خود ابراز علاقه کرده بود اما با کشمکش‌های تیمداری در قم و طولانی شدن حرف‌وحدیث‌های تیمداری در قم این بازیکن خوش‌اخلاق در نهایت در یک تصمیم حرفه‌ای مجبور به مهاجرت به تیم قدرتمند و پرافتخار اصفهانی شد.

قم در حالی نماینده خود در لیک برتر فوتسال کشور را به خاطر مشکلات مالی از دست می‌دهد که بازیکنان قمی لیگ برتر مانند علی‌اصغر حسن‌زاده، طاها نعمتیان، سعید تقی زاده، ابوالقاسم عروجی و اولاد قباد هر کدام به‌تنهایی مهره‌های کلیدی‌اند که در حکم یک تیم هستند و استخوان‌بندی تیم ملی را نیز هرکدام در دوره‌ای تشکیل دادند.

دراین‌بین پیگیری‌های خبرنگار ایرنا، از مسوولان استان در رابطه با مشکلات تیم سوهان محمد سیما و نظر نهایی استان بر تیم داری یا عدم آن به نتیجه‌ای نرسید و این افراد سکوت را بر توضیح و شفاف‌سازی ترجیح داند.

بلاتکلیف‌تر از همیشه

ماجرا ازاین‌قرار است که تا قرعه‌کشی فصل جدید لیگ برتر فوتسال کمتر از یک هفته باقی‌مانده و این در حالی است که هنوز تیم سوهان محمد سیما بلاتکلیف است و حتی اسم جدید آن نیز مشخص نشده است.

مدیرعامل تیم سوهان محمد سیما در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: روزهای گذشته "احمد امیرآبادی فراهانی" نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به استاندار قم پاراف کرده و وی نیز این نامه را برای رسیدگی سریع به معاون سیاسی و امنیتی استانداری ارجاع می‌دهد که این نامه در نهایت به خود استاندار بدون این‌که نتیجه‌ای بدهد ارجاع داده‌شده است.

رسول قلی زاده یادآور شد: ما از مجموعه مدیریت قم پول نمی‌خواهیم بلکه از آن‌ها می‌خواهیم یک اسپانسر در حوزه رشته‌های ورزشی به ما معرفی کند.

وی اضافه کرد: ما به‌عنوان بخش خصوصی تیم را تا به اینجا رسانده‌ایم ولی دیگر قادر به تامین هزینه‌های آن نیستیم.

قلی زاده اظهار داشت: مسوولان قم یک اسپانسر به تیم معرفی کنند یا اجازه دهند این تیم با فروش امتیاز از قم خارج شود.

مدیرعامل تیم سوهان محمد سیما یادآور شد: نمایندگان قم در مجلس علت عدم‌حمایت از تیم صبا و تلاش در نابودی آن را تحمیل شدن به قم و غیربومی بودن آن می‌دانستند درحالی‌که تیم سوهان محمد سیما زاییده قم است و ۷۰ درصد از بازیکنانش را نیز فوتسالیست‌های مناطق محروم و حاشیه‌ای تشکیل داده‌اند.

قلی زاده اظهار کرد: تیم‌های قدرتمند لیگ برتر فوتسال با ۱۵ میلیارد تومان تیم را می‌بندند درحالی‌که به دلیل ظرفیت‌های بومی فوتسال قم یک تیم لیگ برتری با ۳ میلیارد تومان بسته می‌شود و در پایان فصل در بین سه تیم برتر قرار می‌گیرد.

مدیرعامل تیم سوهان محمد سیما تصریح کرد: این تیم برای بقا و ادامه فعالیت خود در لیگ برتر به ۳ میلیارد تومان اعتبار و پشتیبانی نیاز دارد.

وی در پایان اضافه کرد: تا خداحافظی یا بقای تیم سوهان محمد سیما در لیگ برتر فقط چند روز خیلی کوتاه زمان باقی‌مانده است.

این‌که فوتسال با گوشت و خون جوانان و نوجوانان قمی پیوند خورده جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و سالن‌های ورزشی از دقایق ابتدایی صبح تا ساعت‌های پایانی شب شاهد اشک‌های شادی و غم فوتسال دوستان و تشویق های بی وقفه آنان است و سخن گزافه‌ای نیست اگر بگوییم قم مهد فوتسال ایران است.

اولویت قم ورزش‌های انفرادی است

در همین راستا، مسوول روابط عمومی یکی از دستگاه‌های مدیریتی قم به خبرنگار ایرنا گفت که مسوولان در حال حاضر در این زمینه مصاحبه نمی‌کنند که این مساله به نظر می‌رسد پرونده تیمداری قم در لیگ برتر فوتسال در پشت درهای بسته از چند هفته قبل بسته‌شده است.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از چند روز قبل پیگیری‌هایی برای جذب اسپانسر و رفع مشکلات این تیم لیگ برتری انجام دادیم.

با این اکنون که این گزارش منتشر می شود، چند روز از وعده‌ووعیدها گذشته و شواهد امر نشان از این دارد که نظر کلی مدیران تصمیم گیر استان بر عدم تیمداری و حفظ تنها نماینده قم در لیگ برتر فوتسال است.

پیگیری‌های خبرنگار ایرنا از برخی از مسوولان استان حاکی از این است که آن‌ها نگاه مثبتی به تیم داری در سطح لیگ برتر به شیوه مدیریت کنونی آن نداشته و به نظر می‌رسد امسال قم نماینده‌ای در سطح لیگ برتر نخواهد داشت.

یکی از مسوولان استان در این رابطه با خبرنگار ایرنا، گفت: تیمداری به معنای حرفه‌ای در قم معنا ندارد و این سبک از مدیریت برای مجموعه استان در شرایط انقباض بودجه‌ای سخت است.

وی ادامه داد: ریخت‌وپاش و هزینه‌هایی که پیرامون این قبیل تیم‌ها وجود دارد برای بودجه‌های محدود ورزشی استان گران است و مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی یادآور شد: رویکرد قم در رابطه با تیمداری حمایت از ورزش‌های انفرادی و به‌ویژه رزمی است و همیشه در طول دهه‌های گذشته تعداد مدال‌های ملی و بین‌المللی ورزشکاران رشته‌های انفرادی بسیار پررنگ‌تر و متنوع‌تر از ورزش‌های گروهی بوده است.

این مسوول ارشد استانی ابراز داشت: در همه جای دنیا افرادی که به‌صورت خصوصی به تیمداری می‌پردازند، یا علاقه ذاتی به ورزش دارند یا در پی کسب منافع اقتصادی حاصل از اقتصاد ورزش هستند درحالی‌که هیچ‌کدام از این موارد در تیمداری فوتسال در قم مشاهده نمی‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: بااین‌وجود همچنان ما در پی ترغیب برخی از سرمایه گذران استانی برای جذب اسپانسر تیم سوهان محمد سیما هستیم و تلاش می‌کنیم مشکل این تیم به نحو منطقی و مبتنی بر موازین اصیل ورزشی حل شود.

به باور برخی ناظران مسائل استان قم، درمجموع حضور یک تیم فوتسال در لیگ برتر کشور در ایجاد احساس تعلق‌خاطر در بین نوجوانان و جوانان قمی،پر کردن سالم اوقات فراغت و همچنین مباحث فرهنگی فرصت مغتنمی است که نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کرد و چه اینکه با مقداری انعطاف می‌توان مشکلات را از زیر پای این تیم محبوب و بومی برداشت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار