روستای نیوک یکی از روستاهای بخش ندوشن در شهرستان میبد است که ساکنان آن با مشکلات زیادی از جمله کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی و تردد کامیون‌های معدنی از داخل روستا به دلیل اجرا نشدن کمربندی، دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 07 September 2015

به گزارش تابناک یزد،این روستا که شغل اصلی ساکنان آن کشاورزی و دامداری‌ است، در ۵۵‌کیلومتری شهر یزد و ۳۳‌کیلومتری شهر میبد قرار دارد و جمعیت آن بر‌اساس آخرین سرشماری انجام شده ۱۵۰نفر است.

خواسته‎‎های ساکنان/ اجرای جاده کمربندی
یکی از ساکنان روستای نیوک با اشاره به عبور جاده اصلی میبد- ندوشن از داخل روستا، گفت: تردد کامیون‌های حامل بارهای معدنی از داخل روستا، این خیابان را به شدت ناایمن کرده است.
«احمد کوچک‌زاده» ادامه داد: اهالی روستا برای تردد به نقاط مختلف، باید از این جاده عبور کنند حال آنکه حجم تردد کامیون‌های باری در این محور، امکان بروز تصادف و از دست دادن جان روستاییان را تشدید کرده است. وی افزود: اهالی روستا مدت‌هاست که در انتظار تکمیل جاده کمربندی روستا برای انتقال تردد کامیون‌هایی که از ندوشن به میبد حرکت می‌کنند، هستند در حالی که مسئولان به دلیل کمبود اعتبار، این طرح را از اولویت خارج کرده‌اند. این روستایی با اشاره به اهمیت ایجاد کمربندی برای اهالی روستای نیوک، رسیدگی به این خواسته را ضروری دانست و افزود: امیدواریم هر چه زودتر اعتبار مورد نیاز برای اجرای این جاده تامین شود.

تعطیلی خانه بهداشت
یکی دیگر از روستاییان به تعطیل بودن خانه بهداشت روستا اشاره کرد و افزود: از زمانی که بهورز مرکز بهداشت بازنشسته شده است، هنوز نیروی جدیدی برای فعالیت در این خانه بهداشت استخدام نشده از این رو این مرکز همواره تعطیل است.

«رضا ابراهیمی» افزود: بسیاری از روستاییان بخش ندوشن با تعطیلی خانه‌های بهداشت به دلیل بازنشستگی بهوزان مواجه هستند و هنوز تصمیمی برای جایگزینی نیروهای جدید و پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی روستاییان گرفته نشده است.

تامین آب مورد نیاز آشامیدنی و کشاورزی
یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به کمبود آب آشامیدنی در روستا، خواستار ایجاد مخازن برای ذخیره آب قنات و تامین آب مورد نیاز ساکنان شد. «جمال امامی» با بیان این‌که آب شبکه آشامیدنی روستا حداقل ۲ تا ۳ روز در هفته قطع است، این روند را برای تامین آب آشامیدنی روستایی مطلوب ندانست و خواستار در نظر گرفتن منابع آبی جدید برای این روستا شد. وی با بیان این‌که آب لازمه حیات در روستاهاست، افزود: زمانی که مردم برای تامین آب آشامیدنی در مضیقه باشند، نباید انتظار داشت که برای نگهداری از باغ‌ها و درختان‌ها، زندگی در روستا را ادامه دهند و به شهرها مهاجرت نکنند. وی همچنین ساخت استخر ذخیره آب برای استفاده مطلوب از آب قنات آشامیدنی روستا را ضروری دانست و افزود: روستاییان حتی حاضر هستند که عملیات گودبرداری استخر را خودشان انجام دهند اما سازمان جهاد کشاورزی به دلیل کمبود اعتبار، برنامه‌ای برای ساخت استخر ندارد. یکی دیگر از اهالی روستا نیز به کمبود آب کشاورزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: آبدهی قنات کشاورزی روستا به دلیل لایروبی نشدن، بسیار کاهش یافته است و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی شهرستان برنامه‌ای برای تخصیص اعتبار و لایروبی قنات ندارند.

«کمال شبانی» ادامه داد: رسیدگی به قنات روستا به عنوان تنها منبع آبی تامین آب کشاورزی بسیار ضعیف است و ممکن است این قنات به دلیل کمبود اعتبار و لایروبی نشدن، رفته رفته خشک شود و آبادانی روستا نیز از بین برود اما مسئولان مدعی هستند تا زمانی که اعتبار برای این کار نباشد نمی‌توانند برای لایروبی وارد عمل شوند.

ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی
«احمد توکلی» از اهالی نیوک با اشاره به کمبود آب برای کشاورزی، خواستار توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این روستا شد و افزود: جوانان روستا برای تشویق‌شدن به سکونت در روستا، به شغل و کسب درآمد نیاز دارند اما مشاغل دامداری و کشاورزی دیگر مقرون به صرفه نیست. وی گفت: مردم انتظار دارند دولت با حمایت کردن از فعالان و سرمایه‌گذاران آنها را به ایجاد واحدهای تبدیلی و تکمیلی در روستا تشویق کند چرا که روستای نیوک در حوزه محصولات کشاورزی، انارهای مرغوبی دارد که فراوری آنها مقرون به صرفه خواهد بود.

لزوم گازرسانی به روستا
یکی دیگر از ساکنان روستا متصل نبودن روستا به شبکه گاز را مطرح کرد و افزود: مردم این روستا مدت‌هاست که منتظر گازرسانی هستند و با اتمام عملیات گازرسانی به ندوشن در سال جاری، امیدوار شدند که گاز به نیوک نیز خواهد رسید اما کمبود اعتبار، گازرسانی به روستا را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. «ابراهیم‌شبانی» با بیان این‌که انجام عملیات گازرسانی به روستا به شرط مشارکت بخش‌خصوصی برای روستاییان قابل قبول نیست، افزود: شرکت گاز از دهیاری و شورای روستا خواسته است که بخشی از هزینه گازرسانی را با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در حاشیه روستا تامین کند حال آنکه روستای نیوک معدن بزرگی ندارد و واحدهای صنعتی آن هم به تعداد محدودی واحد مرغداری خلاصه می‌شود. وی ادامه داد: معادن روستای نیوک اغلب معادن سنگ هستند که تنها ۵ تا ۶ نفر نیرو دارند و برای بهره برداری از معادن نیز به انرژی گاز نیازی ندارند، از این رو نباید انتظار داشت که گازرسانی به روستای نیوک مثل بسیاری از روستاهای برخوردار از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی قوی، با مشارکت بخش‌خصوصی انجام شود.

پاسخ مسئولان
نبود اعتبار برای اجرای کمربندی
دهیار روستای نیوک با اشاره به لزوم اجرای کمربندی روستا، گفت: ساخت این راه به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان هنوز اعتباری برای اجرای آن پیش‌بینی نکرده‌اند از این رو در اولویت احداث راه‌های استان قرار ندارد. «شبانی» افزود: ایجاد این کمربندی با توجه به تردد کامیون‌های حامل بارهای معدنی از ندوشن به شهرستان میبد، برای حفظ جان روستاییان لازم و ضروری است. وی با اشاره به خواسته اصلی ساکنان برای گازرسانی به روستا نیز گفت: مسئولان به خواسته ساکنان روستا برای اجرای عملیات گازرسانی از ندوشن به نیوک بی‌توجه هستند. این مسئول گفت: زمستان‌های این روستا مانند سایر نقاط استان سرد و غیرقابل تحمل است و تامین گاز برای پاسخ به نیاز روستاییان مانند سایر روستاهای استان، خواسته بحقی است. شبانی افزود: مخزن آب آشامیدنی در روستا وجود دارد و تلاش‌هایی برای تامین آب آشامیدنی صورت گرفت است اما مشکل اصلی در تامین آب کشاورزی است چرا که آبدهی قنات کشاورزی روستا کاهش یافته است. وی اضافه کرد: کمبود اعتبار مانع از اجرای بسیاری از طرح‌های مد نظر در روستا شده است و دهیاری به دلیل کمبود اعتبار نمی‌تواند به خواسته‌های بحق ساکنان پاسخ دهد.

 ایجاد منابع آبی جدید برای روستا
رئیس شورای اسلامی روستای نیوک نیز کمبود آب آشامیدنی در روستا را تایید کرد و افزود: در صورتی که عملیات آبرسانی سیار به مخزن روستا انجام نشود، مردم در برخی از روزهای هفته اصلا آب آشامیدنی در شبکه نخواهند داشت. «حسن علی امامی» اضافه کرد: برخی از مواقع آب آشامیدنی روستا از چاه تامین می‌شود و لازم است که منابع جدید آبی برای تامین نیاز روستاییان نیوک به آب آشامیدنی در نظر گرفته شود تا مردم به دلیل کمبود آب، از روستا مهاجرت نکنند. وی درباره تامین آب کشاورزی روستا نیز گفت: قنات روستا به لایروبی و پیشه‌کار نیاز دارد. حدود ۵ – ۶ سال است که اعتباری به این بخش اختصاص نیافته است اما پیگیر جذب اعتبار برای افزایش آبدهی قنات کشاورزی روستا هستیم. این مسئول با اشاره به لزوم ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی در روستا افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای ساخت استخر اعتبار ندارد و تا زمانی که اعتبار مورد نیاز تامین نشود، نمی‌توان برای ساخت استخر ذخیره اقدام کرد. وی درباره جاده کنارگذر روستا نیز گفت: عملیات نقشه‌برداری از محل اجرای کمربندی ۶ سال پیش انجام شده اما هنوز برای ساخت آن اقدامی صورت نگرفته است.

 نبود بخش خصوصی قوی برای مشارکت در امر گازرسانی
رئیس شورای اسلامی روستای نیوک درباره گازرسانی به روستا گفت: مسئولان شرکت گاز با توجه به حجم بالای اعتبار مورد نیاز برای انجام عملیات گازرسانی از ندوشن به روستای نیوک، خواستار مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در روستا برای تامین اعتبار مورد نیاز شده‌اند. امامی افزود: این در حالی است که این روستا بخش خصوصی فعالی برای مشارکت ندارد و اگر کار با همین روال پیش برود، گازرسانی به روستای نیوک به گفته مسئولان شرکت گاز، توجیه ندارد و اجرا نخواهد شد. رئیس شورای روستای نیوک با تایید این‌که محصول انار این روستا مرغوب است، ادامه داد: تاکنون فعالیتی برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در این روستا انجام نشده اما ظرفیت آن برای محصول انار وجود دارد. وی درباره تعطیلی خانه بهداشت روستا نیز گفت: من آخرین بهورز این خانه بهداشت بودم که ۲ سال پیش بازنشسته شدم و از آن روز هنوز بهورز جدیدی برای روستا انتخاب نشده است و این مشکل در بسیاری از روستاهای بخش ندوشن وجود دارد. وی از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها برای جذب بهورز جدید و باز ماندن در خانه بهداشت به روی روستاییان خبر داد و افزود: معلوم نیست که جذب نیرو و گزینش‌های جدید برای فعال کردن خانه بهداشت روستا تا کی به طول انجامد.

 قرار نداشتن کمربندی نیوک در ردیف اعتباری راه‌های استان
مدیر توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان درباره ساخت جاده کمربندی روستا گفت: اجرای کمربندی روستای نیوک سال‌های گذشته همزمان با ساخت جاده فولاد، مطالعه شد اما به دلیل ممانعت افراد محلی روستا، کمربندی اجرا نشد. «محسن صادقیان» افزود: مخالفت برخی از اهالی روستا در سال‌های اجرای جاده فولاد باعث شد که عملیات نقشه‌برداری از این مسیر انجام نشود و در نتیجه کمربندی نیز اجرا نشد. وی اضافه کرد: حالا بعد از گذشت چند سال، اجرای این کمربندی به مطالبه اهالی روستا تبدیل شده اما متاسفانه اعتباری برای اجرای آن در اداره کل راه و شهرسازی تعریف نشده است در حالی که در گذشته اعتبار آن هم در استان دیده شده بود. این مسئول گفت: برای اجرای این مسیر باید کد اعتباری ملی و استانی در اداره کل راه و شهرسازی استان در نظر گرفته شود و هر زمان که اعتبار تامین شد، به اجرای آن اقدام شود. وی از تخصیص اعتبار سال جاری حوزه راه برای تکمیل راه‌های نیمه‌کاره خبر داد و افزود: تا زمانی که راه‌های نیمه کاره تمام نشود، اعتباری برای راه‌های جدید اختصاص نخواهد یافت.

 نیاز ۵ میلیارد تومانی برای گازرسانی
بخشدار ندوشن درباره گازرسانی به روستای نیوک گفت: عملیات گازرسانی به روستای نیوک به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین اعتبار آن برای شرکت گاز میسر نیست از این رو از مسئولان بخش خواسته شده است که برای جلب مشارکت بخش خصوصی اقدام شود. «خادمی» افزود: بخش خصوصی فعال در روستا تعداد محدودی معدن سنگ است که نیازی به گاز ندارند اما مرغداری‌های روستا اعلام کرده‌‌اند که توانایی کمک ۲۰۰ میلیون تومانی را دارند که در برابر اعتبار مورد نیاز بسیار کم است. وی درباره تامین آب آشامیدنی روستاییان نیز گفت:مکاتباتی با شرکت آب منطقه‌ای برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز روستاییان انجام شده است که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد. وی با بیان این‌که قنات آب آشامیدنی روستا با ۲۰ میلیون تومان اعتبار، احیا، ساماندهی و لایروبی شده است، افزود: تاکنون تنها ۴ میلیون تومان برای لایروبی قنات کشاورزی اختصاص یافته است که البته در این حوزه به اعتبار بیشتری نیاز داریم.

 تصویب طرح هادی روستا در سال جاری
بخشدار ندوشن با بیان این‌که در حال حاضر اعتباری برای اجرای جاده کمربندی روستا وجود ندارد، افزود: به تازگی ۴۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های ترافیکی به روستا اختصاص یافته است که برای تعریض پل‌ها و تامین روشنایی ورودی روستا هزینه می‌شود. خادمی با بیان این‌که طرح هادی روستای نیوک در حال تهیه است، افزود: این طرح تا چند ماه آینده به تصویب خواهد رسید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز ۶۰ میلیون تومان اعتبار در سال جاری برای اجرای این طرح شامل کف‌سازی و بدنه‌سازی معابر روستا در نظر گرفته است.

 گازرسانی به نیوک با مخازن سی.ان.جی
به گزارش همشهری،رئیس امور مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان نیز درباره گازرسانی به روستای نیوک گفت: هزینه اجرای شبکه گاز از ندوشن به روستای نیوک بسیار بالاست که با این شرایط تنها گازرسانی با استفاده از مخازن سی.ان.جی مد‌نظر است. «عزیزالله مولودی» افزود: در حال رایزنی برای جلب مشارکت صنایع این بخش برای گازرسانی به روستای نیوک هستیم و امیدواریم با این روش بتوانیم بخشی از اعتبار مورد نیاز را تامین کنیم تا شبکه گاز اجرا شود. وی ادامه داد: شرکت گاز مجاز است که برای نصب هر علمک ۶ میلیون تومان هزینه کند اما انتقال شبکه گاز از ندوشن به روستای نیوک، هزینه هر علمک را به ۳۲ میلیون تومان می‌رساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار