کد خبر: ۹۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹ 07 September 2015
معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات از رشد 13 درصدی حوزه آبزی‌پروری در بخش کشاورزی کشور خبر داد.
خبرگزاری فارس: رشد 13 درصدی آبزی‌پروری در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین عبدالحی بعد از ظهر امروز در همایش فعالان عرصه آبزی‌پروری گیلان با موضوع «نگرش جدید در پرورش کپور ماهیان» اظهار کرد: در بخش کشاورزی بیشترین رشد با 13 درصد ارتقا در حوزه آبزی‌پروری کشور را داریم.

وی به جلو افتادن آبزی‌پروری نسبت به صید در سال 2013 در دنیا اشاره کرد و افزود: تولید آبزی‌پروری 51 درصد صید در جهان رسیده است.

عبدالحی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در حوزه آبزی‌پروری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، بیان کرد: تولید حوزه آبزی‌پروری به 42 درصد نسبت به صید در کشور رسیده است.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات به ظرفیت‌های برداشت نشده صید در کشور اشاره کرد و گفت: رشد آبزی‌پروری به‌ ویژه پرورش کپورماهیان در استان‌های گیلان، گلستان و خوزستان به 60 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه گیلان رتبه سوم آبزی‌پروری کشور را کسب کرده است، تصریح کرد: پرورش ماهی کپور به پنج تن در واحد سطح رسیده است.

عبدالحی گرایش آبزی‌پروری به طرف صنعتی شدن از موضوع‌های مهم در قرن 21 دانست و خاطرنشان کرد: 600 گونه آبزی در دنیا تولید می‌شود اما در حوزه گرم‌آبی در ایران چهار گونه را داریم و در این زمینه باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات با تاکید بر ایجاد ارزش افزوده در آبزی‌پروری، یادآور شد: در عرصه بازار مصرف باید فعال بیشتری انجام شود.

* بازار عراق مقصد صادرات ماهی کپور ایران

وی بازار کشور عراق را مقصد صادرات ماهیان پرورشی به‌ ویژه کپور از ایران خواند و اظهار کرد: درصد پرورش ماهی کپور با توجه به استقبال بازار به 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

عبدالحی خواستار افزایش بهره‌وری در استخرهای پرورش ماهی در کشور شد و افزود: استفاده از غذای تولید شده و نیروی کمتر در افزایش بهره‌وری بسیار تاثیرگذار است.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات افزایش آبزی‌پروری در امنیت غذایی جامعه را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: 400 هزار تن افزایش تولید نیاز است تا بتوانیم به میانگین سرانه مصرف جهانی در کشور برسیم.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای نخست آبزی‌پروری در کشورهای منطقه شمال و جنوب کشور است، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای دولت گسترش آبزی‌پروری می‌تواند از رونق بیشتری برخوردار شود.

عبدالحی مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی و استفاده از تجهیزات در استخرهای آب شیرین را مهم ذکر کرد و گفت: سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید تجهیزات آبزی‌پروری در کشور اختصاص داده شده است.

معاون توسعه آبزی‌پروری خواستار تنوع گونه‌های پرورش ماهی در کشور شد و خاطرنشان کرد: ماهی سفید، سیم، سوف و ... از بازار خوبی در کشور و گیلان برخوردار است.

وی از برنامه‌ریزی پرورش ماهی در قفس خبر داد و یادآور شد: رویکرد سازمان شیلات ایران پرورش ماهی در قفس در دریا و پرورش ماهیان خاویاری در ساحل است.

عبدالحی با اشاره به بومی‌سازی دانش تولید غذای کپور ماهیان در کشور، اظهار کرد: سال 93 نسل جدید کپور ماهیان به کشور وارد شده و رویکرد ما تغییر تولید کپور ماهیان سنتی و قدیمی به ماهیان نسل جدید است.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات بر فعالیت بیشتر مراکز تحقیقات شیلاتی کشور برای کمک به بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: پرورش آبزیان در کشور باید اقتصادی‌تر شود.

وی با بیان اینکه بیماری ویروسی خسارت سنگینی به میگوی تولیدی در کشور سال گذشته وارد کرده است، گفت: بیماری ویروسی خسارت سنگینی به قزل‌آلای تولیدی در کشور وارد کرده و باید در این زمینه کنترل و قرنطینه داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار