به گزارش الف، "پیتر وِهنر" نویسنده و تحلیلگر ارشد نشریه آتلانتیک، در مقاله ای، به تحلیلِ میراث سیاسیِ خطرناک و شوم ترامپ برای جامعه آمریکا پرداخته و تاکید کرده که رویه های منافقانه و متوهمانه دونالد ترامپ، به عنوان فردی که به مدت چهار سال کرسی ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار داشته، تبعات و پیامدهای وحشتناکی را برای جامعه این کشور به دنبال خواهد داشت. وی در این رابطه می نویسد: 

«بحران جاری در آمریکا، با ریاست جمهوری ترامپ، آغاز نشده است. با این حال، هرچ و مرج و آشفتگی کنونی حاکم بر این کشور، همزمان با ریاست جمهوری وی، سرعت بیشتری به خود گرفته و ابعاد گسترده تری را پیدا کرده است. این بحران به طور خاص، پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، وضعیتی به مراتب بدتر پیدا کرده است». 

بر اساس یک نظرسنجی که به تازگی انجام شده، 70 درصد از جمهوریخواهان اعلام کرده اند که انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را عادلانه و آزاد، تحلیل نمی کنند. بر اساس یافته های یک نظرسنجی دیگر، 77 درصد از حامیانِ ترامپ معتقدند که "جو بایدن" رئیس جمهور منتخب آمریکا، به کمک تقلب توانسته پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شود. بر اساس نظرسنجی دیگری، تنها 29 درصد از جمهوریخواهان، پیروز بایدن در انتخابات اخیر آمریکا را عادلانه و در یک فرآینده دموکراتیک تحلیل می کنند. بیش از نیمی از جمهوریخواهان گفته اند که این ترامپ بوده که پیروز انتخابات 2020 شده است. اظهاراتی که در نوع خود، عمیقا متوهمانه هستند. 

باقی گذاشتنِ یک فرهنگ سیاسی پوچ گرایانه که سرشار از نفاق، بی‌اعتمادی، دروغ، و همچنین تئوری های توطئه بی سر و ته است را باید ماندگارترین و در عین حال، شوم ترین میراث سیاسی دونالد ترامپ در دوره حضورش در قدرت دانست. نتیجه این میراث سیاسی، چیزی جز به اوج رسیدن تنش ها و درگیری ها در جامعه آمریکا نیست و نخواهد بود. 

بدون تردید دونالد ترامپ، مبدع و مخترع جریان ایجاد اطلاعات غلط و نادرست نبوده است. این مساله در بخش عظیمی از تاریخ بشریت وجود داشته است. با این حال، ترامپ با مهارت های خاص خود در این زمینه، و با استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی و استفاده از منابع اطلاعاتی متوهمانه، عمیقا از این رویکرد استفاده کرده و عملا خود را به یک قهرمان در استفاده از این تاکتیکِ نادرست در تاریخ آمریکا تبدیل کرده است. 

"جاناتان راش" نویسنده و تحلیلگر آمریکایی بر این باور است که قبل از دونالد ترامپ، کاملا غیرقابل تصور بود که نفر اول کاخ سفید، یک کارزار سیاسی مبتنی بر ارائه اطلاعات نادرست را، آن هم در مقیاسی که ترامپ آن را از خود نشان داده، راهبری و سازماندهی کند و عملا جامعه و مردم آمریکا را با گمراهی رو به رو کند. در نتیجه این رویکرد، ما در عصری زندگی می کنیم که سرشار از هرج و مرج و آشفتگی است. درست بر همین اساس است که اکنون شاهدیم که بخش زیادی از مردم آمریکا، اطلاعات غلط و متوهمانه را به مثابه واقعیت می پندارند و عملا آن را به جایگزینی موثر برای حقیقت، در ذهن خود تبدیل کرده اند. ترامپ حقیقتا آسیبی جدی بر واقعیت و حقیقت وارد کرده است و اذهان بسیاری از مردم آمریکا و حتی فراتر از این کشور را با رویه های خاص خود مخدوش کرده است. 

اطلاعات غلط و نادرست در جوامعی رشد می کنند که در آن، جامعه، عمیقا قطبی و چند تکه شده است. اکنون آمریکا برجسته ترین کشور جهان در این زمینه است. اینکه چگونه باید جامعه آمریکا را از این حالت قطبی شده خارج کرد، مهمترین چالش پیش رویِ آمریکایی ها است. این مساله مخصوصا از آن جهت بحرانی تر جلوه می کند که بدانیم جامعه آمریکا قریب به پنج سال، تحت تاثیرات اقدامات روانی و تبلیغات نادرست و منفی دونالد ترامپ بوده است. جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، تا حدی این جو را در جامعه آمریکا، آرام خواهد کرد. هر فرد دیگری نیز جایگزین ترامپ می شد، یکچنین اقدامی از جانب وی انجام می شد. 

اینکه تصور کنیم جو مسمومی را که ترامپ در جامعه آمریکا ایجاد کرده، خیلی زود محو خواهد شد، تا حد زیادی ساده لوحانه خواهد بود. حتی امکان دارد برخی رویه ها و آثار ترامپ بر جامعه آمریکا، در دوره محو وی از قدرت، وخیم تر نیز شوند. این مساله مخصوصا با وجودِ حامیان دوآتشه ترامپ، کاملا قابل تصور است. با این حال، اینکه در سال های آتی رئیس جمهوری خواهیم داشت که هر روز صبح را با فکر کردن در مورد چگونگی تشدید نفرت و ایجاد شکاف در جامعه آمریکا آغاز نمی کند، در نوع خود، تغییری مثبت است. بایدن در مقام رئیس جمهور جدید آمریکا، باید تا جای ممکن عملگرایی پیشه کند و نشان دهد که به معنای واقعی کلمه، به منافع تمامی شهروندان آمریکایی و همچنین منافع ملی کشورش می اندیشد و قرار نیست همچون ترامپ، رفتارهای فرقه گرایانه را از خود نشان دهد. به طورخاص، شبکه های اجتماعی باید رویکرد سخت گیرانه تری را نسبت به رویه های ترامپ جهت ترویج اطلاعات غلط و نادرست در پیش گیرند و تا جای ممکن در این زمینه برای وی محدودیت ایجاد کنند(در دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز، بارها و بارها شبکه اجتماعی توئیتر، اظهارات غلط و نادرست وی را نشان دار کرد و در مورد آن علایم هشداردهنده به کار برد). به طور خاص در میان افکار عمومی آمریکا نیز بایستی جوی ایجاد شود مبنتی بر اینکه اطلاعات غلط و نادرست، به مثابه یک پدیده کاملا منفی و قبیح تلقی شوند و با آن ها به طور جدی برخورد شود. در این زمینه، نیاز به ایجاد یک کارزار گسترده است. 

جامعه آمریکا در سال های پیش رو، باید تا جای ممکن اقدام به تقویت اعتماد در داخل این کشور کند. این مساله به طور خاص باید از سطح محلی آغاز شود. آمریکایی ها همچنین باید اعتماد را در قالب نهادها و سازمان های خود، بازسازی کنند. اعتماد اجتماعی عمیقا تحت تاثیر حضور ترامپ در قدرت، دچار خدشه شده است. در این چهارچوب، تمامی افراد موثر و نهادهای آمریکایی باید اقدامات و رویه هایی را در پیش گیرند که تقویت کننده روند اعتماد در جامعه آمریکا باشد. همه باید در این زمینه فعالانه وارد میدان شوند تا خسارت های ترامپ را جبران کنند. 

ترامپ و دولت وی، به مدت چهار سال، تقریبا هر اصل درستی را در جامعه آمریکا تکذیب کردند. با این حال، در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر در آمریکا، بیش از 80 میلیون آمریکایی(حامیان بایدن)، به صراحت اعلام کردند که "دیگر بس است". آنچه را که باید به عنوان پیام پیروزی جو بایدن در نظر گرفت این بود که جامعه آمریکا اعلام کرد که می خواهد به دوره ای از حاکمیت دروغ و توهم خاتمه دهد. در همین راستا، ترامپ را نیز به عنوان مظهر دروغ و هرج و مرج، از کار برکنار کردند. با این حال، جامعه آمریکا نباید خود را گول بزند: کارهای زیادی باید انجام شوند تا خسارت ترامپ به آمریکا، جبران شود. هنوز حاکمیت ترامپ بر حزب جهوریخواه ادامه دارد و آن ها قویا به مخدوش سازی حقیقت اقدام می ورزند. آن ها توانسته اند شمار زیادی از طرفداران خود را قانع کنند که در جریان انتخابات 2020 آمریکا، تقلب اتفاق افتاده و انتخاباتی که در آن ترامپ پیروز شده، به سرقت رفته است. جامعه آمریکا باید به این مساله توجه، و آگاهانه در مسیر اصلاح آن حرکت کند. همه آمریکایی ها باید آگاهانه در این مسیر گام بردارند و خسارت های ترامپ به کشورشان را جبران کنند. آن ها باید به دوره ای از ترویج دروغ و بی‌اعتمادی در جامعه آمریکا که ترامپ مروج اصلی آن ها بوده، خاتمه دهند و میراث شوم ترامپ برای کشورشان را برای همیشه در دلِ تاریخ دفن کنند. 

***نویسنده: پیتر وهنر، وی نویسنده و تحلیلگر ارشد نشریه آتلانتیک است. 

*لینک: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/12/trumps-most-malicious-legacy/617319/