معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی فارس، "آب" مهمترین اولویت پژوهشی در این دانشگاه است و پس از آن،‌ "سلامت، محیط‌زیست و امنیت"، "انرژی و صنایع پایین‌دستی"، "هوا و فضا"، "فناوری اطلاعات علوم رایانه‌ای" و "آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی" تعریف شده است.
کد خبر: ۹۲۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 16 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سیدمجتبی زبرجد، در نشستی مجازی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با اشاره به اینکه ۶ اولویت پژوهشی یادشده برای دانشگاه شیراز در حوزه معاونت پژوهشی تعریف شده، اظهار داشت: حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز درصدد است فعالیت‌های پژوهشی را به‌سمت پژوهش‌های کاربردی و بنیادی سوق دهد، بدین‌منظور هدفگذاری‌های پژوهشی این دانشگاه همسو با اولویت‌های استان و کشور مشخص شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز همچنین به فرآیند اجرایی‌کردن این اولویت‌ها پرداخت و گفت: برای اجرایی‌کردن اولویت‌های پژوهشی، نخست از تمام اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز خواسته شد برنامه جهت‌دار پنج‌ساله خود را منطبق بر این اولویت‌های ۶‌ گانه ارائه دهند و پس از دریافت برنامه‌های اعضای هیات ‌علمی، این موضوع در بخش‌ها و دانشکده‌ها نیز دنبال شد.

به گفته زبرجد، مهیاکردن زیرساخت سخت‌افزاری برای انجام این فعالیت‌های پژوهشی، از جمله امکانات آزمایشگاهی، به عنوان گام بعدی مورد توجه دانشگاه شیراز است و بر اساس آن تاکنون خرید تجهیزات آزمایشگاه‌هایی و تاسیس آزمایشگاه‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است.

از بیست و دوم تا بیست و هفتم آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکردهای جدید فعالیت‌های دانشگاهی نیز بیان داشت: حرکت برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم که با دیدگاه نوآوری، کارآفرینی و جامعه‌محوری به دانشگاه می‌نگرد، از جمله برنامه‌های دانشگاه شیراز است و از چندین سال قبل برای نیل به این هدف، برنامه‌ریزی شده و دانشگاه فعالیت‌های خود را در این‌ زمینه آغاز کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز همچنین از تاسیس پردیس فناوری و ۲ شتاب‌دهنده مستقر در دانشگاه که با هدف آموزش و سرمایه‌گذاری بر گروه‌های دانشجویی تشکیل شده است، به عنوان مصادیقی در زمینه تحقق دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم یاد کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به اعنوان "جهش تولید" به فعالیت‌های دانشگاه در این زمینه پرداخت و گفت: دانشگاه شیراز تلاش کرده با فراهم‌کردن شرایط و در نظر گرفتن امتیازات مختلف، اعضای هیات‌علمی را به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان که زمینه‌ساز تحقق اهداف شعار یادشده است، تشویق کند.

زبرجد، همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور از سال ۹۹ تا کنون، بیان کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه فعالیت پژوهشی به‌دلیل شرایط بیماری کرونا مختل نشده و نکته شایان توجه این است که بیماری کرونا ابتدا به‌صورت یک تهدید وارد شد اما با تغییر موضع و استفاده از این بحران به ‌مثابه فرصت، تاکنون موضوع‌های پژوهشی بسیاری مرتبط با کرونا در حوزه‌های تشخیص، درمان و پیشگیری توسط اعضای هیات‌علمی دانشگاه شیراز جمع‌آوری شده و تعدادی از این طرح‌ها نیز مورد حمایت قرار گرفته است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار