شرم‌آور است... غارت دموکراسی در مهد دموکراسی!
با شورش های شب گذشته در پایتخت آمریکا، وضعیت ترامپ بدتر شد.
کد خبر: ۹۳۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ 07 January 2021

به گزارش تابناک سمنان به نقل از خبرآنلاین آشوب در پایتخت آمریکا اوضاع را در آخرین روزهای ترامپ در کاخ سفید به شدت بهم ریخت. در حالی که رییس جمهور ایالات متحده خودش را برای یک تظاهرات حمایتی آماده می کرد و توقع داشت که تلاش های نمایندگان در کنگره برای تغییر آرای برخی از ایالت ها نتیجه دهد. اما همه چیز طور دیگری پیش رفت.

اعلام نتایج انتخابات سنا در برخی از ایالت های آمریکا در روز چهارشنبه و برد دموکرات های جوان در آنها آخرین تیر را به جمهوری خواهان شلیک کرد و ترکیب سنا که پیش از این در دست محافظه کاران بود بود شب گذشته با پیروزی دو نامزد دموکرات در جورجیا پیش بینی می شود که کاملا هریس رئیس سنا شود.

ماجرا از کجا شروع شد؟

چهارشنبه شب به وقت ایران قرار بود که در کنگره ایالات متحده جلسه ای برای تایید ریاست جمهوری جو بایدن جلسه ای را تشکیل دهد. چند تن از جمهوری خواهان از هفته گذشته اعلام کرده بودند که قصد دارند به نتایج در برخی از ایالت ها اعتراض کنند. از آن سو ترامپ در توییتر خود در مورد اعتراض علیه تقلب در روز چهارشنبه اطلاع رسانی می کرد. 

همزمان با شروع جلسه در کنگره آمریکا که با حضور نمایندگانی از دو مجلس سنا و نمایندگان انجام شد، اعتراضات در نزدیکی کنگره هم با حضور سفیدپوستان طرفدار ترامپ شروع شد. در حالی که اداره کننده این نشست مایک پنس بود که ساعاتی قبل به درخواست ترامپ برای رد آرای الکترال کالج نه گفت، نشست شروع نشده با حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره به تعویق افتاد و نمایندگان و خبرنگاران حاضر در جلسه به مکانی نا مشخص و امن فرستاده شدند.

در همان دقایق منابع خبری از تهدید به بمبگذاری در دو ساختمان کنگره آمریکا و بازرسی این دو مکان از سوی پلیس مستقر در کنگره خبر دادند.  در حالیکه هوداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان کنگره آمریکا زد و خورد می‌کردند و هوداران ترامپ سعی در عبور از لایه‌های امنیتی برای ورود به ساختمان کنگره داشتند، منابع خبری گزارش دادند که پلیس مستقر در ساختمان گنگره بعد از دریافت تهدید به بمبگذاری در دو ساختمان در کنگره آمریکا در حال تخلیه و  بازرسی آن مکان‌هاست.

در حالی که در ساختمان کنگره نانسی پلوسی پیروزی دموکرات ها در سنا را اعلام می کرد و پنس می گفت نتایج انتخابات را رد نخواهد کرد، ترامپ از دفتر کارش علیه معاون اول خود توییت زده و او را به خاطر پذیرفتن نتایج بازخواست کرد. بعد از این توییت و در حالی که به تعداد معترضان اضافه می شد،‌ ساختمان کنگره تعطیل و جلسه تعلیق شد.

در کنگره چه گذشت؟

بعد از آنکه مشخص شد در جلو کنگره با حضور تعدادی از طرفداران سفید پوست ترامپ اوضاع حسابی پس است، رییس جمهور آمریکا در توییتی از مردم خواست که ارامش خود را حفظ کنند. این در حالی بود که او ساعاتی قبل بر تقلب پافشاری کرده و گفته بود که عقب نشینی نخواهد کرد.

ورود به ساختمان کنگره از سوی جمهوری خواهان طرفدار ترامپ در جلو چشم بهت زده رسانه ها اتفاق افتاد. این در حالی بود که آنها می گفتند آخرین باری که چنین اتفاقی افتاده بیش از صد و پنجاه سال پیش بوده است. جمعیت معترضان که برخلاف انتظار چندان پر تعداد هم نبودند، سد نیروها را شکستند و به بالکن کنگره رسیدند. تصاویر آنها در حال بالا رفتن از دیوارهای کنگره ثبت شد و با رسیدن آنها به داخل ساختمان، در واشنگتن دستور منع آمد و شد صادر شد.

در داخل ساختمان نیروهای پلیس از حاضران می خواستند تا ماسک های گاز را استفاده کنند و با کمی فاصله ترامپیست ها از کپسول آتش نشانی برای ایجاد دود استفاده می کردند.

در حدود ساعت 23:30 دقیقه شب به وقت ایران، پای سلاح هم به میان آمد و با شروع تیراندازی ها یک زن از طرفداران ترامپ هدف قرار گرفت و  کاخ سفید در واکنش به اشغال ساختمان کنگره اعلام کرد که نیروهای گارد ملی و پلیس فدرال برای کمک به پایان اشغال ساختمان مجلس نمایندگان و مجلس سنا به واشنگتن اعزام می شوند. رسانه های آمریکا گزارش می دادند که چند افسر پلیس در جریان اشغال ساختمان کنگره مجروح شده اند. دستکم یک نفر از این ماموران به بیمارستان منتقل شده است. پیش از این رسانه ها گفته بودند که در دست برخی از تظاهرکنندگان چاقو و سلاح سرد دیده شده است.

پلوسی و شومر رهبر دموکرات ها در کنگره و سنا، با وخیم شدن اوضاع از ترامپ خواستند تا طرفدارانش را به ارامش دعوت کند. این اتفاق در حالی افتاد که معترضان با لباس های عجیب و رفتاری تهاجمی در تالار اصلی و دفتر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان عکس یادگاری می گرفتند.  با این حال پنتاگون با درخواست مقام‌های واشنگتن دی‌سی برای استقرار نیروهای گارد ملی در ساختمان کنگره مخالفت کرد.

پس از این درخواست بود که رییس جمهور آمریکا بالاخره موضع گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی ضمن تاکید بر وقوع «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری از هوادارانش خواست تا به خانه بازگردند. او همچنین بر لزوم بازگشت آرامش تاکید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت:"من از همه در ساختمان کنگره می‌خواهم آرامش خودشان را حفظ کنند. خشونت به خرج ندهید. به خاطر داشته باشید ما حزب نظم و قانون هستیم. به قانون و مردان و زنان آبی‌پوش ما احترام بگذارید. متشکرم."

با مرگ زنی که در ساختمان سنا تیر خورده بود، دیگر به همه اثبات شد اوضاع از آنچه که تصورش می رفت جدی تر شده است.

تروریسم داخلی در آمریکا

رسانه ها در ایالات متحده پس از تیراندازی و انتشار عکس ها و فیلم هایی از معترضان از این حادثه به عنوان تروریسم داخلی یاد کردند. رییس پلیس سابق واشنگتن هم از اتفاقات پایتخت آمریکا به عنوان کودتا یاد کرد. ساعتی بعد از شروع اعتراضات خشونت باربرخی منابع نیز از پیدا شدن یک دستگاه انفجاری در مقر کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه در واشنگتن خبر دادند. دقایقی بعد از پیدا شدن یک بمب دست‌ساز در ساختمان مقر کمیته حزب جمهوری‌خواه، ساختمان مقر کمیته ملی حزب دموکرات نیز به ظن وجود بسته مشکوک، تخلیه شد.

مایک پنس که از آغاز روز چهارشنبه پشت ترامپ را خالی کرده بود با محکوم‌کردن خشونت طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، تأکید کرد کسانی که مرتکب این اقدامات شده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. اما دختر رییس جمهور یک بار دیگر به کمک پدرش آمد. ایوانکا ترامپ در توییتی حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره را «میهن‌پرستان آمریکایی» خواند اما بعد از لحظاتی این توییت را حذف کرد.

نانسی پلوسی و اینبار بایدن از ترامپ می خواهند تا طرفدارانش را به ارامش دعوت کند و آنها را به خانه بفرستد. رییس جمهور منتخب آمریکایی ها این اتفاقات را نمایشی فجیع خوانده بود.

سپس ترامپ بالاخره ظاهر شد. رییس‌جمهور آمریکا در پیامی ویدیویی به هواداران خود گفت:

"همه می‌دانند که انتخابات از ما دزدیده شده است. با این وجود ما حزب قانون و نظم هستیم. باید به خانه‌های خود برگردید، ما نمی‌خواهیم کسی آسیبی ببینید." او خطاب به طرفدارانش گفت عاشق آنهاست و همین جمله اش سر و صدای زیادی در شبکه های احتماعی برپا کرد. پس از این سخنان نیروهای مسلح گارد ملی به ساختمان کنگره برای بازپس گیری کنگره از دست معترضان وارد شدند. این در حالی بود که هواداران ترامپ می گفتند شب را در کنگره به سر خواهند برد.

بهت اروپایی ها از وقایع آمریکا

در پی وضعیت عجیب و خشن در واشنگتن مقامات اروپایی برای ارسال پیام هایی به واشنگتن از هم سبقت گرفتند. آنها از این فرصت برای نشان دادن حماقت ترامپ استفاده کردند. ماکرون به دو زبان فرانسه و انگلیسی موضع گیری کرد و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس وقایع و حمله به کنگره آمریکا را شرم‌آور خواند و با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که انتقال قدرت در آمریکا با آرامش و منظم صورت گیرد. ینس استولتنبرگ، رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در توئیتی نوشت: ‏"صحنه‌هایی تکان‌دهنده در واشنگتن دی‌سی. باید به نتیجه این انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود."

وزیر خارجه آلمان هم از ترامپ و طرفدارانش خواست به تصمیم رای‌دهندگان آمریکایی تن دهند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند. هایکو ماس در توئیتی افزود: دشمنان دموکراسی با این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی خوشحال خواهند شد. کلمات دیوانه وار به اقدامات خشونت آمیز تبدیل می شوند . بیزاری از نهادهای دموکراتیک ویرانگر است. وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: ترامپ و طرفدارانش باید سرانجام تصمیم رای دهندگان آمریکایی را بپذیرند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه موضع تند تری را گرفت و  در توئیتی نوشت: خشونت علیه نهادهای آمریکایی حمله جدی به دموکراسی است. من آنها را محکوم می کنم باید به اراده و رای مردم آمریکا احترام گذاشته شود. نخست وزیر کانادا هم با ابراز نگرانی از وقایع آمریکا خواستار پایان خشونت ها در این کشور شد.

موضع گیری نمایندگان آمریکایی 

در حالی که رسانه ها اتفاقات چهارشنبه را تیر خلاص به ترامپ می خواندند، ایلهان عمر نماینده جنجالی مجلس نمایندگان گفت که در حال ایجاد طرحی برای استیضاح ترامپ است. او که سابقه زیادی در مخالفت با رییس جمهور آمریکا دارد، حضور او در کاخ سفید را مضر دانست. 

«تد لیو» نماینده کنگره آمریکا هم از پنس خواست تا اجرای متمم بیست‌وپنج قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند. سناتورها هم گفتند که مصمم هستند تا زمان انجام شدن شمارش آراء الکترال، در کنگره بمانند.

اما لیندسی گراهام دوست نزدیک ترامپ و سناتور، با اعلام اینکه بایدن رییس جمهور آمریکاست، دل معترضان را خالی کرد.

پایان یک اتفاق غیر منتظره

با نزدیک شدن به تاریکی هوا در آمریکا مقامات اعلام کردند که اشغال ساختمان کنگره پایان یافته و این ساختمان اکنون «امن» محسوب می شود. فرماندار ایالت ویرجینیا نیز اعلام کرده است که در بخش هایی از حومه واشنگتن که در این ایالت واقع شده اند مقررات منع رفت و آمد از ساعت شش بعدازظهر به اجرا در می آید.

به دنبال آشوب های رخ داده در جلسه کنگره آمریکا برای تایید ریاست جمهوری جو بایدن، زمزمه هایی از احتمال استعفای مشاور امنیت ملی ترامپ و معاون وی بلند شد تا فهرست بدشانسی های ترامپ کامل شود. بعد شماری از مقامات آمریکایی از جمله چند عضو دمکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان، برخی وزراء و اعضای هیئت دولت خواستار برکناری «دونالد ترامپ» با استناد به ماده ۲۵ اصلاحی قانون اساسی، به رغم دو هفته مانده به پایان ریاست جمهوری او شدند.

به نوشته یورونیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود با تکرار ادعای وقوع «تقلب» در انتخابات نوشت که آنچه روز چهارشنبه در واشنگتن روی داد نتیجه سرقت «پیروزی خیره کننده» او بود. وی از هوادارانش خواسته است تا به خانه هایشان بازگردند و روز حمله به ساختمان کنگره را برای همیشه به یاد داشته باشند. توئیتر دقایقی بعد از انتشار این توئیت تصمیم به حذف آن گرفت. شبکه اجتماعی فیسبوک نیز ویدئوی دونالد ترامپ را که او در آن ضمن تاکید بر وقوع «تقلب» از هوادارانش خواسته بود به خانه برگردند حذف کرد.

ترامپ حالا تا دوازده ساعت از توییت کردن منع شده است.

آنچه روز چهارشنبه در واشنگتن اتفاق افتاد پیش از این از سوی برخی از ناظران قابل پیش بینی بود. آنها معتقد بودند که رای 74 میلیونی این جمهوری خواه در ایالات متحده مانع از این خواهد شد که انتقال قدرت به آسانی صورت بگیرد و مسلح بودن بسیاری از طرفدارانش می تواند باعث ایجاد برخی آشوب ها شود. اما حمله به ساختمان کنگره و ناتوانی نیروها برای جلوگیری از این اتفاق هنوز هم سوالاتی را ایجاد کرده است.

در شبکه های اجتماعی کاربران با انتشار تصاویری از مقابله نیروهای پلیس با سیاه پوستان در تظاهرات پیشین می پرسند که چرا آنها درمقابل هواداران ترامپ رفتار متفاوتی از خود نشان دادند و اگر آنها قادر به حفظ یک ساختمان از دست تعداد نسبتا کمی از طرفداران رییس جمهور نیستند، چطور می توانند امنیت کشور را تامین کنند.

 از سوی دیگر این اوضاع برای آینده سیاسی ترامپ گران تمام شد. بسیاری از آمریکایی ها و سیاست مداران این کشور بازی با امنیت پایتخت را خط قرمزی می دانند که ترامپ از آن رد شده است. او که می خواهد 4 سال دیگر هم دوباره کاندید شود، حالا شانس چندانی ندارد و با طرد شدن از سوی جمهوری خواهان رو به رو خواهد شد. همین حالا هم نزدیک ترین یاران ترامپ با اتفاقات شب گذشته از او برائت جویی کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار