کد خبر: ۹۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲ 14 September 2015

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌جاری ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس تخصیص داده شده است، گفت: تخصیص این مبلغ در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی‌سابقه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی‌اصغر فانی در نشست صمیمی با جمعی از مدیران مدارس استان البرز به مناسبت آغاز بهار تعلیم و تربیت که در فرهنگسرای شهید فهمیده کرج برگزار شد،‌ اظهار داشت: با همدلی و همزبانی موجود امید است سال تحصیلی 94-95 با کیفیت بیشتری بازگشایی شود و دانش‌آموزان در کانون علم و تربیت به رشد بیشتری نائل آیند.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش باید از مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی برسیم، افزود: سال تحصیلی جدید سال رهبری آموزشی است و در آن به دنبال این هستیم که مدیران در مدارس با جلب مشارکت همه دست‌اندرکاران مدرسه را به عنوان یک کانون تربیت در محله تبدیل کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در تعاریف مقام معظم رهبری از رهبری آموزشی این امر مشترک است که رهبر آموزشی باید قدرت نفوذ در جامعه خود داشته باشد.

فانی با بیان اینکه تربیت به معنای ایجاد رفتار مطلوب نسبتاً پایدار در متربی است، گفت: لازمه نهادینه شدن این رفتار مطلوب جلب اعتماد دانش‌آموز است که در این صورت مطمئناً می‌توانیم نفوذ و به دنبال آن تربیت را اجرا کنیم چرا که تربیت موضوعی نیست که به زور یا تحکم پیش رود.

وی با تأکید بر اینکه موضوع مدرسه‌محوری نتیجه تمرکززدایی در آموزش و پرورش است، گفت: مدرسه‌محوری رویکردی است که در مدیریت آموزش و پرورش با حاکمیت اخلاق، روابط انسانی، مشارکت‌‌جویی و مشارکت‌پذیری برای تمرکززدایی دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدیران نباید تنها به عنوان کارمند اداری پاسخگو باشند بلکه به عنوان رهبر آموزشی در اولیاء و همکاران نفوذ کنند، گفت: در سال همدلی و همزبانی نفوذ در دیگران از مهمترین موارد است و لازمه این نفوذ جلب اعتماد است.

فانی با اشاره به اینکه صداقت و درک دیگران از ما مبنای رفتارشان است، گفت: باید شایستگی‌های لازم در رهبر آموزشی تقویت شود چرا که در دولت نیز شایستگی به آن کمک کرده وگرنه درآمدهای نفتی به یک‌سوم تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش تلاش بر جلب افراد شایسته بوده، افزود: تمام تجربه بعد از انقلاب آموزش و پرورش اکنون در این نهاد جذب شده و این شایستگی‌ها در کنار صداقت فعالیت می‌کند و در غیر اینصورت آموزش و پرورش با این منابع محدود قابل اداره نبود.

وزیر آموزش و پرورش ثبات را به عنوان سومین عامل مهم در بحث آموزش و پرورش دانست و گفت: مدیران نباید سریع و یکروزه تصمیم بگیرند و مشکلات امروزی نیز نتیجه برخی از این تصمیمات است. آموزش و پرورش در این 2 سال با ثبات، مطالعه، شناخت چالش‌ها و تعیین اولویت‌ها حرکت کرده است.

فانی به ویژگی مهم وفاداری در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: وفاداری به ازشها، بیانیه‌ها و چشم‌اندازها برای جلب اعتماد نقش بسیار مهم و موثری را ایفا می‌کند.

وی پنجمین شرط جلب اعتماد در آموزش و پرورش را رو راستی و شفافیت خواند و گفت: هیچ چیز محرمانه‌ای در آموزش و پرورش وجود ندارد و این امر متضمن جلب اعتماد است و اکنون نیز آن 5 شرط در آموزش و پرورش حاکم است که سبب شده به اعتماد امیدوار باشیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با به کار بردن این منابع باید تربیت را اجرایی کرد و سال تحصیلی جدید سال حاکمیت رهبری آموزشی و اعتماد در آموزش و پرورش و نیز توفیقات بر ارائه خدمات بیشتر به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان باشد.

فانی با تأکید بر اینکه نیروی انسانی در فضا و تجهیزات آموزشی به عنوان 2 اولویت اصلی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در مورد نیروی انسانی بومی‌گزینی،‌ سیاست جدی دولت در جذب نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرور ش است که در حال اجرای و 2 آزمون برگزار شده نیز در همین راستا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بومی‌گزینی نیارهای نیروی انسانی راسامان می‌دهد، اظهار داشت:‌بسیاری از افراد شاغل در البرز و کرج متقاضی انتقال هستند و هر ساله با درخواست‌زیادی در این راستا مواجه می‌شویم که لازمه این امر انتخاب بوم برای هر بوم است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال حدود 100 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: این امر در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی‌سابقه است.

فانی با اشاره‌به مسائل و مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان پایه‌های مختلف آموزش و پرورش استان البرز تصریح کرد:‌تفاوت در روش‌های ارزیابی توصیفی در پایه ابتدایی و کمی در پایه متوسطه اول که سبب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود در روشای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است و آیین‌نامه هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان کلاس نهم جهت طرح و تصویب در این شورا آماده است.

وی با اشاره به مذاکره با صداوسیما در شبکه آموزش برای آموزش معلمان، گفت:‌ فراهم شدن زیرساخت‌های مخابراتی برای دانش‌آموزان و معلمان نیز از جمله برنامه‌ریزی‌های مهم وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم رسانه‌ای نکردن افزایش پرداختی معلمان، خاطرنشان کرد:‌ نباید افزایش پرداختی معلمان رسانه‌ای شود و تاکنون اگر این امر اتفاق افتاده به سبب اصرار رسانه‌ها بوده است.

فانی با تأکید بر اینکه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نیاز به ساماندهی دارند گفت: برای تجهیز هنرستانها اعتبار مناسبی در نظر گرفته شده است و تفاهم‌نامه‌ای در این راستا با وزارت صنعت و معدن منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه سند تحول آموزش و پرورش کشور طبق برنامه ششم توسعه بر اساس تاکدیدات مقام معظم رهبری انجام شده است افزود: در حال حاضر در حال تدوین برنامه هستیم و امیدواریم بتوانیم احکام مناسبی در برنامه ششم برای حل مشکلات مزمن آموزش و پرورش بکار بگیریم و بتوانیم تحول چشمگیری در تراز میزان اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول نظام آموزشی تدوین شده اجرایی کنیم و در سال 99 شاهد تحولات چشمگیری در این حوزه باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار