بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸ 15 September 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

چند درصد مردم ایران فقیر هستند؟


مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به این که ۸ درصد مردم ایران با درآمد کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می کنند گستردگی فقر در ایران را کمتر از برزیل، اندونزی، چین، الجزایر و بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر دانست.

خبرگزاری تسنیم: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی از وضعیت فقر در 82 کشور در حال توسعه جهان اعلام کرد فقر در ایران کمتر از 57 کشور است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین المللی که بر پایه آمار سال 2012 تهیه شده است 8 درصد مردم ایران با درآمد کمتر از 2 دلار در روز زندگی می کنند.

ایران از نظر نرخ فقر در رتبه 58 بین 82 کشور در حال توسعه قرار گرفته است. برخی کشورها که فقر بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از برزیل با 10.8 درصد، الجزایر با 23.6 درصد، هند با 68.7 درصد، پاکستان با 60.2 درصد، زامبیا با 86.6 درصد، چین با 27.2 درصد، غنا با 51.8 درصد، اندونزی با 43.3 درصد، و تاجیکستان با 27.7 درصد.

از جمله کشورهایی که فقر کمتری نسبت به ایران دارند نیز می توان به آرژانتین با 2 درصد، روسیه با 2 درصد، ترکیه با 4.7 درصد، و تایلند با 4.1 درصد اشاره کرد.

بروندی دارای بیشترین گستردگی فقر شناخته شده است به طوری که 93.5 درصد مردم این کشور با درآمد کمتر از 2 دلار در روز زندگی می کنند.

مسوول امور مالی داعش با یک میلیارد دینار گریخت

مسوول امور مالی داعش با یک میلیارد دینار از اموال خزانه این گروه تروریستی به نقطه ای نامعلوم گریخت.
پایگاه خبری الغد پرس به نقل از یک منبع امنیتی در نینوا گزارش داد: این گروه روز یکشنبه عکس هایی از وی در منطقه شوری در40کیلومتری جنوب موصل پخش کرده است. سعدون خلف العنزی والمکنی (ابوعبیده) مسوول امور مالی داعش به همراه همسرش از محل فعالیتش گریخته است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: عناصر داعش عملیات جست وجو برای دستگیری العنزی و همسرش را درمنطقه آغاز وعکس های وی را در پست های بازرسی خود منتشر کرده اند .

به گزارش ایرنا، آنان همچنین مبالغ کلانی جایزه برای هرکس که نشانی از محل پنهان شدن وی بدهد، تعیین کرده اند.

گروه داعش مناطق وسیعی از عراق و سوریه را تحت اشغال خود دارد و از محل فروش نفت، آثار باستانی و باج گیری در قبال آزادی افرادی که به اسارت گرفته اند، منابع مالی هنگفتی در اختیار دارد.

یارانه نقدی نفس‌های آخر را می‌کشد

خبرگزاری میزان – طبق گفته نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی پرداخت وجه نقد یارانه نقدی به پایان عمر خود نزدیک می شود، ضمن اینکه تاخیر 4روز یارانه و نزدیک شدن کل تاخیر واریز یارانه به یک ماه و همچنین حذف 2 میلیون یارانه بگیر ثروتمند و حذف 4 میلیون نفر دیگر در آینده ای نزدیک به نوعی تاییدکننده این موضوع است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، طرح هدفمندی یارانه از سال 89 در دولت احمدی نژاد با هدف توزیع عادلانه درآمد با پرداخت 45 هزار تومان وجه نقد به تمام افراد جامعه اجرایی شد.

پرداخت یارانه نقدی به تمام افراد یارانه یادگاری بود از سوی دولت نهم و دهم به دولت روحانی که اکنون باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی و تحریم ها درآمدهای دولت به نصف کاهش پیدا کرده است و طبق گفته مسئولان اقتصادی دولت شب پرداخت واریز یارانه مصیبت عظماست.

در حال حاضر طبق گفته ربیعی وزیر کار 2 میلیون پردرآمد شناسایی و از لیست یارانه بگیران حذف شده اند و مقصد حذف یارانه بگیران ثروتمند 6 میلیون نفر است، این در حالی است که تاکید نمایندگان مجلس بر حذف 10 میلیون یارانه بگیر است.

این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون واریز یارانه نقدی با تاخیر 4 روزه همراه بوده است که تاکنون جمع تاخیرها به یک ماه نزدیک شده است و اکنون باید مشاهده کرد پرداخت یارانه ادامه خواهد داشت یا خیر؟

ضمن اینکه اخیراً محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت زمان واریز یارانه نقدی شهریور ماه را 27 شهریورماه اعلام کرد.

پرداخت یارانه مادالعمر نیست
در خصوص تاخیر واریز یارانه نقدی نیز حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: در ابتدا باید گفت که یارانه نباید به همه افراد جامعه پرداخت شود و از سوی دیگر پرداخت یارانه همیشگی نیست.

وی ادامه داد: طبق تعریف و رسالت طرح هدفمندی یارانه کاهش ضریب جینی و همچنین توزیع عادلانه درآمد در دستور کار است بنابراین پرداخت یارانه نباید به همه افراد جامعه صورت گیرد و فقط نیازمندان باید در لیست پرداخت قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به هر حال دولت با حذف و اضافه باید توزیع عادلانه درآمد و حمایت از اقشار ضعیف جامعه را در دستور کار داشته باشد.

دولت باید پاسخگوی تاخیر در واریز یارانه‌ها باشد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی میزان با اظهار بی اطلاعی درباره احتمال تأخیر یارانه ماه جاری بیان کرد: دولت باید پاسخگوی تأخیر در پرداخت یارانه ها باشد.

مجلس پیگیر تاخیر واریز یارانه ها نیست
محمد علیپور افزود: در این خصوص نباید از مجلس خواست که پیگیر تاخیر پرداخت یارانه ماه جاری باشد چرا که مجلس در جریان آن نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یارانه، مطالبه ملت تلقی نمی شود که مجلس بخواهد به عنوان خواسته مردم آن را دنبال کند.

این نماینده مجلس گفت: با تمام این شرایط دولت نباید در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کوتاهی کند و قانون را به نحو احسن اجرایی کند.

دولت پولی برای پرداخت یارانه ندارد
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی میزان، با بیان اینکه تاخیرهای مکرر در پرداخت یارانه نقدی دست خالی دولت در تامین منابع برای اجرای این قانون را نشان می دهد، گفت: تامین منابع مورد نیاز یارانه نقدی به یکی از معضلات اساسی دولت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: مسئولان دولتی با صراحت اعلام کردند که پرداخت یارانه نقدی هر ماه مشکلات و فشار بسیار زیادی را برای بخش های مختلف ایجاد می کند آنچنان که شب پرداخت یارانه را به مصیبت عظما تشبیه کردند که این واقعیت نبود منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی را نشان می دهد.

قادری با بیان اینکه ادامه روند کنونی امکان پذیر نخواهد بود، گفت: تا زمانی که دولت برای حذف 10 میلیون نفر از جامعه آماری یارانه بگیران اقدام نکند با کسری منابع برای پرداخت یارانه نقدی مواجه خواهد بود و تاخیرهای مکرر به وجود آمده در پرداخت یارانه نشان دهنده همین موضوع است.

پایان عمر هدفمندی یارانه
همچنین ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان در خصوص تاخیرهای واریز یارانه نقدی گفت: قرار نیست پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت تا همیشه ادامه داشته باشد و به نظر می رسد به روزهای پایانی خود نزدیک شده است با این حال بر اساس قانون دولت مختار است زمان پرداخت یارانه نقدی را به صلاحدید خود مشخص کند.

وی افزود: در تشریح دلایل تاخیر های مکرر در پرداخت یارانه نقدی گفت: تاخیرهای پیش آمده در پرداخت یارانه نقدی موضوع خاص و عملی خلاف قانون نیست زیرا در قانون هدفمندی یارانه هیچ مدت زمان مشخصی برای پرداخت یارانه مطرح نشده است.

حضور 46 نفر در سخنرانی احمدی نژاد!

«امامزاده جای کارهای سیاسی نیست»؛ دیروز این جمله را یک خانم در محوطه امامزاده علی‌اکبر(ع) فریاد زد؛ آن‌هم هنگامی‌ که «غلامحسین الهام» و «مجتبی ثمره‌هاشمی» بر سر مزار شهید «مصطفی احمدی‌روشن» بودند. البته به این اعتراض، یک خانم دیگر به گونه‌ای عتاب‌آلود پاسخ داد.

روزنامه شرق: «امامزاده جای کارهای سیاسی نیست»؛ دیروز این جمله را یک خانم در محوطه امامزاده علی‌اکبر(ع) فریاد زد؛ آن‌هم هنگامی‌ که «غلامحسین الهام» و «مجتبی ثمره‌هاشمی» بر سر مزار شهید «مصطفی احمدی‌روشن» بودند. البته به این اعتراض، یک خانم دیگر به گونه‌ای عتاب‌آلود پاسخ داد.

سایت‌های حامی «محمود احمدی‌نژاد» در چند روز اخیر اعلام کرده بودند برنامه هفتگی «مکتب امیرالمؤمنین(ع)»، روز یکشنبه با سخنرانی «غلامحسین الهام» و حضور میهمان ویژه و «خدمتگزار ملت» بر مزار دانشمند هسته‌ای، «مصطفی احمدی‌روشن» برگزار خواهد شد. در ادامه آمده بود این برنامه ساعت شش عصر در امامزاده علی‌اکبر(ع) در چیذر برگزار می‌شود، اما برنامه که شروع شد خبری از میهمان ویژه‌شان نشد.

 شاید جمعیت کم بود و دوست نداشته شاهد استقبال سرد باشد. این سایت‌ها حتی برای دسترسی هواداران خود آدرس و نحوه دسترسی آسان‌تر را هم نوشته بودند: «بهترین مسیر برای حضور در مراسم، استفاده از مترو و پیاده‌شدن در ایستگاه قیطریه است». ساعت از شش عصر گذشته بود. اولین صدایی که در بدو ورود به محوطه امامزاده شنیده می‌شد، صدای مداحی «محمود کریمی» بود. تعدادی از اهالی محله در محوطه امامزاده ایستاده بودند. چهره‌ها هم بعضاً آشنا بودند؛ همان‌هایی بودند که در مراسم هشتم مرداد در دانشگاه ایرانیان بودند.

دو دوربین هم مانند مراسم سخنرانی «احمدی‌نژاد» در «شهرری» از جمعیت فیلم می‌گرفتند؛ هرچند جمعیت قلیلی از مراسم استقبال کرده بود، ولی دوربین‌ها به کارشان ادامه می‌دادند. شاید در گوشه‌ای از انتخابات‌های پیش‌ِرو به کار بیایند. جوانی هم که مسئولیت مدیریت دوربین‌ها را در «شهرری» داشت، در حیاط امامزاده دیده می‌شد.

«الهام» و «ثمره هاشمی» وارد محوطه شدند، با  استقبال پدر شهید احمدی‌روشن و یک روحانی مواجه شدند؛ همان روحانی جوانی که پیش‌نماز روز جلسه احمدی‌نژادی‌ها در دانشگاه ایرانیان بود. مشاوران احمدی‌نژاد، برای زیارت به‌همراه میزبانان به سمت ضریح امامزاده رفتند. پس از آن به همراه پدر شهید بر سر مزار شهید «احمدی‌روشن» رفتند. آن زمان بود که صدای یک خانم به اعتراض بلند شد.

پس از قرائت فاتحه، پدر شهید «احمدی‌روشن» با «الهام» مشغول سخن‌گفتن شدند. در بین سخنانشان انگار الهام خبر نیامدن «احمدی‌نژاد» را به او داد؛ چرا‌که «احمدی‌روشن» به «الهام» گفت: «مگر برنامه را به ایشان نگفته بودید؟». پس از آن «الهام» و «ثمره‌هاشمی» و همراهان راهی سالن اجتماعات امامزاده شدند. در بین جمعیت، فعالان رسانه‌ای تیم احمدی‌نژاد، مانند «عبدالرضا داوری» هم دیده می‌شدند. بدون احتساب خبرنگاران، ٤٦ نفر در سالن حاضر بودند. مجری برنامه ابتدا شروع به سخنرانی کرد.

او در سخنانش گفت شهدای هسته‌ای هم مظلومیت داخلی دارند و هم خارجی. او مدعی شد در ترورهای هسته‌ای هدف دشمن اشخاص دیگری بود، ولی دشمن به قصد احمدی‌روشن را ترور کردند که به دانشمندان هسته‌ای هشدار بدهند. پس از او یک مداح هم به مناسبت شهادت امام جواد(ع) به مداحی پرداخت. پس از مداحی، «رحیم احمدی‌روشن» پدر شهید «احمدی‌روشن»، پشت تریبون رفت و به انتقاد از سياست هسته‌ای دولت پرداخت.

او که در مراسم یاران احمدی‌نژاد سخن می‌گفت، خاطره‌ای از یکی از سالگردهای شهید احمدی‌روشن تعریف کرد: «برای سالگرد شهید، در سالن دانشگاه شریف، مراسمی گرفته شده بود. عده‌ای از مسئولان دولتی خواستند به مراسم بیایند که گفتم هیچ‌کس حق ندارد از دستاوردها مصطفی و دیگر شهیدان سوء‌استفاده کند».

او همچنین در ابتدای سخنانش به علت نیامدن «احمدی نژاد» اشاره کرد. به گفته او «قرار بود در فضای باز از دکتر احمدی‌نژاد و هیأت همراه پذیرایی کنیم، اما نخواستیم مزاحم همسایگان بشویم؛ چون شاید راضی نباشند تعداد زیادی میهمان رفت‌وآمد کنند. این خواست ما بود که از این بزرگوار در جایی بازتر پذیرایی کنیم که کاری برای ایشان پیش آمد، برگشتند». این‌گونه شد که مرد علاقه‌مند به آمدن بر صدر اخبار، از این فرصت استفاده نکرده بود. شاید جمعیت قلیل باعث فرصت‌سوزی احمدی‌نژاد شده باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار