معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: مراکز ورزشی این نهاد در شرایط شیوع کرونا با بحران شدید مالی روبه رو شد و بیش از یکصد میلیارد تومان زیان کرد.
کد خبر: ۹۷۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲ 23 June 2021

به گزارش «تابناک تهران» به نقل از شهرداری، محمدرضا جوادی یگانه با تشریح برنامه‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: بزرگترین مجموعه‌های ورزشی تهران در اختیار شهرداری است، در مقطع کوتاهی با بهبود شرایط کرونایی این باشگاه‌ها باز شدند اما به سرعت بسته شدند و شهرداری در این مدت مشغول تعمیر و بازسازی مراکز ورزشی بود.

وی گفت: سینماها حوزه عمل شهرداری نیست، سازمان فرهنگی هنری سینما دارد اما رونقی ندارد.

خانه‌نشینی تهرانی‌ها با نوروزخانه در دوره کرونا

جوادی یگانه افزود: قرار بود برنامه‌های نوروزی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شهرداری با شعار «تهران شهری برای همه» در تمام شهر به خصوص در محلات جنوبی بیشتر برگزار شود اما کرونا به برنامه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی آسیب بسیاری زد، فکر نمی‌کردیم شیوع کرونا به این اندازه گسترده شود، تمام برنامه‌های حضوری شهرداری تهران به دلیل این شرایط تعطیل شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اظهارداشت: این نهاد پیش از کرونا برنامه‌های نوروزگاه را در محله‌های مختلف تهران اجرا می‌کرد. این ایده را با شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که به وجود آمد، به برنامه «نوروزخانه» تغییر دادیم، برای نخستین بار کنسرت آنلاین راه‌اندازی کردیم، متن‌خوانی و نمایشنامه‌خوانی با حضور پیشکسوتان نیز اجرا شد، این برنامه‌ها با استقبال زیادی روبه رو شد.

وی گفت: با توجه به اهمیت افزایش سیستم ایمنی افراد برای مقابله با کرونا، شهرداری تهران برنامه «ورزش در خانه» را اجرا کرد.

جوادی یگانه افزود: علاوه بر تهیه فیلم و کلیپ برای تشویق مردم به خانه ماندن برای مقابله با کرونا، سال ۱۳۹۹ با نیروی انتظامی رایزنی کردیم تا در معابر اصلی شهر و مکان‌هایی که آپارتمان‌ها بالکن دارند یا در میدانگاه‌ها موسیقی اجرا شود، این برنامه نیز در چند محله اجرا شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اجرای برنامه‌هایی ویژه کودکان گفت: این نهاد با منتشرکنندگان کتاب‌های الکترونیکی کودکان مذاکره کرد تا کتاب‌هایی در خانه در اختیار کودکان قرار گیرد.

بیلبوردهای آموزشی مقابله با کرونا در تهران

جوادی یگانه با اشاره به تغییر رویکرد اجرای برنامه‌های اجتماعی شهرداری از حضوری به مجازی در شرایط شیوع کرونا بیان کرد: البته این تمام اقدامات شهرداری نبود، این نهاد پیش از اسفند ۱۳۹۸ و پیش از آن که کرونا در ایران به بحران تبدیل شود، آموزش را در خانه‌های بهداشت سرای محلات آغاز کرد.

معاون شهردار تهران افزود: اجرای فاصله اجتماعی در نانوایی‌ها و اماکن دیگر را در دستور کار قرار دادیم و همه آموزش‌ها با همکاری کمیسیون اجتماعی کلانشهرها در تهران انجام شد. در این راستا ۶-۵ دوره بیلبوردهای آموزشی در حوزه پیشگیری و پروتکل‌های بهداشتی کرونا را در تهران اجرا کردیم و این تجربه را در اختیار کلانشهرهای دیگر قرار دادیم.

آماده‌سازی ۱۰ نظرسنجی برای سیاستگذاران

وی بیان کرد: از اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰، بیش از ۱۰ موج نظرسنجی درباره کرونا در تهران انجام دادیم که بیشتر به جهت سیاستگذاری بود، نتیجه این نظرسنجی‌ها همچون بازگشایی سینماها، ورزشگاه‌ها، هیات ها در ماه رمضان و محرم در اختیار سیاستگذاران قرار گرفت.

درآمد ۲۰ میلیارد تومانی برج میلاد در دوره کرونا

جوادی یگانه با اشاره به اینکه برج میلاد در حال حاضر فعال است، اظهارداشت: گردشگر برج میلاد حدود یک پنجم شده است، این در حالی است که قرار بود این مجموعه خودگردان باشد و هزینه‌هایش را از درآمد خود تامین کند اما در دوره کرونا خودگردان نشد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: برج میلاد سالانه بیش از ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما در دوره کرونا حداکثر ۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته است و این کاهش درآمد در هزینه‌های جاری مانند پرداخت حقوق تاثیر داشته است.

وی افزود: سال ۱۳۹۹، برج میلاد با مشکل روبه رو شد اما خوشبختانه شورای اسلامی شهر تهران ردیف بودجه کمک به برج میلاد را تصویب کرد و می‌توانیم به برج میلاد کمک کنیم.

اجرای ویدئومپینگ بر روی برج آزادی

جوادی یگانه درباره اجرای ویدئومپینگ‌(نورپردازی سه بعدی) بر روی برج آزادی گفت: هزینه ویدئومپینگ‌ها برعهده شهرداری است، اکثر این ویدئومپینگ‌ها توسط سازمان زیباسازی و یک تا ۲ ویدئومپینگ نیز توسط اداره آموزش شهروندی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اجرا شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه نورپردازی‌های سه بعدی برج آزادی به نماد جهانی تبدیل شده است، اظهارداشت: دو برنامه نورپردازی سه بعدی «جان پدر کجاستی» را زمستان سال گذشته و «حمله به مدرسه دخترانه در افغانستان» را امسال برگزار کردیم که در برنامه دوم حدود ۴۰۰-۳۰۰ نفر از افغانستانی‌ها حضور داشتند، می‌دانستند شهرداری فرصت عزاداری و سوگ آنها را فراهم کرده است.

وی گفت: اقدامات شهرداری تهران در برگزاری «جان پدر کجاستی» از سوی وزارت امور خارجه و مسئولان افغانستان مورد تقدیر قرار گرفت، این برنامه‌ها فرصتی برای التیام بخشی به آلام مردم بود.

جوادی یگانه افزود: به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز شهرداری برنامه‌های بسیاری برای التیام بخشی شهروندان برگزار کرد، در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی نیز التیام‌بخشی به خانواده‌ها و جامعه مدنظر شهرداری قرار گرفت.

وی با اشاره به همکاری شهرداری تهران با بنیاد رودکی در حوزه برج آزادی افزود: محوطه برج آزادی در اختیار منطقه ۹ شهرداری است، این منطقه در حال اصلاح پارکینگ برج آزادی است.

معاون شهردار تهران بیان کرد: در نوروز تلاش کردیم که کنسرت‌ها را در میدان آزادی برگزار کنیم، این میدان یکی از میادین اصلی تهران است.

جوادی یگانه افزود: نوروز سال گذشته در برگزاری بعضی از برنامه‌های تلویزیونی مشارکت داشتیم، نوروز امسال (۱۴۰۰) با توجه به اینکه شدت کرونا کمتر شده بود، شهرداری کارناوال‌های شهری، موسیقی نواحی اقوام و برنامه‌های شاد برای کودکان در حریم تهران را اجرا کرد و در حد امکان در حوزه عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌های خود را به اجرا رسانده است.

تغییر سبک زندگی در دوره شیوع کرونا

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره ادامه پیدا نکردن برنامه‌های شاد این نهاد با توجه به شرایط روحی جامعه گفت: بعد از عید نوروز ماه مبارک رمضان آغاز شد، بعد از آن نیز وضعیت کرونایی در شهر تهران قرمز شد و این بیماری در تهران شدت گرفت، به همین دلیل ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه‌های فرهنگی و هنری را ممنوع اعلام کرد.

وی افزود: شهرداری تهران تلاش کرده برای تابستان مجموعه برنامه‌هایی داشته باشد، هنوز وارد دوره پساکرونا نشده‌ایم و احتمالا بخش‌هایی به رونق قبلی بازنمی‌گردد. سینما یکی از آن مجموعه‌هاست. کرونا جدای تمام تهدیدها و آسیب‌هایی که داشته می‌تواند سبک زندگی تازه‌ای ایجاد کند.

محرم سال گذشته تهران ۲برابر سال‌های قبل سیاه‌پوش شد

جوادی یگانه درباره برنامه‌های شهرداری تهران به مناسبت ماه محرم گفت: محرم مراسمی است که در هر کوچه و برزن در حسینیه‌ها و هیات‌ها برگزار می‌شود، محرم سال گذشته، تهران ۲ برابر سال‌های قبل سیاه‌پوش شد اما دیده نشد، چون شهر بزرگ است و اگر مردم در این مراسم نباشند دیده نمی‌شود، بخشی از مراسم محرم سیاه‌پوش کردن شهر تهران است که امسال نیز تهران سیاه‌پوش می‌شود.

معاون شهردار تهران افزود: از نیمه دوم تابستان ماه محرم آغاز می‌شود و شهرداری برنامه‌های خود را اجرا خواهد کرد، در این راستا با خانه مداحان جلسه‌ای برگزار کردیم تا روضه‌های خانگی و برنامه‌های فضای مجازی احیا شود، برنامه‌های مذهبی شهرداری از عید غدیر آغاز می‌شود و تا محرم ادامه خواهد داشت.

وی درباره حمایت شهرداری تهران از فیلم‌ها و سریال‌ها گفت: بخشی در حیطه دفتر شهردار تهران است که حمایت‌هایی در این زمینه انجام شده است، شهرداری ردیف کمک به هنرمندان یا فیلم و سریال ندارد اما ردیف مشارکت در تولید دارد، با هماهنگی خانه هنرمندان دفتر شهردار تهران در این موارد مشارکت کرده‌ است.

جوادی یگانه افزود: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی در حد توان خود از چند فیلم و سریال که به مسائل شهری می‌پرداختند، حمایت کرده است. این معاونت در تولید فیلم «خورشید» در سال ۱۳۹۸ و فیلم «ابلق» در سال ۱۳۹۹ و چند سریال و فیلم مشارکت داشته است اما باید در نظر بگیرید که بودجه شهرداری محدود شده است.

تبدیل تهران به «شهری برای همه زمان‌های زندگی»

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره احیای گردشگری و آشنایی با مناطق گردشگری پایتخت اظهارداشت: سایت ویزیت تهران را پیش از عید نوروز رونمایی کردیم و مجموعه‌ای از اطلاعات گردشگری تهران را در دست تدوین داریم، این چهارمین مجموعه اطلاعاتی است که تهیه می‌شود، نخستین مجموعه درباره شمیران بود و درباره گردشگری دینی و گردشگری طبیعی تهران نیز تهیه شد.

وی با اشاره به تصویب تاسیس شورای عالی گردشگری در شورای اداری شهرداری گفت: سیاستگذاری گردشگری و تهران متناسب با گردشگر و گردشگری باید تغییر کند. متاسفانه این تغییر با شیوع کرونا روبه رو شد اما در همین فضای کرونا، به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد کردیم که برخی از اماکن در طول شب فعالیت کنند.

جوادی یگانه افزود: شناور و گسترده شدن فضای گردشگری در طول شبانه‌روز، تهران را به «شهری برای همه زمان‌های زندگی» تبدیل می‌کند که این موضوع بسیار مهم است و شهرداری به سمت سیاستگذاری واحد برای مجموعه گردشگری حرکت کرد.

معاون شهردار تهران با اشاره به گستردگی مجموعه گردشگری پایتخت اظهارداشت: موزه‌ها، خانه موزه‌ها، بوستان‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و گردشگری در سطح شهر تهران وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی انجام شود اما باید به این برسیم که شهر تهران به مقصد گردشگری تبدیل شود و مخاطبان اول ما مردم تهران هستند، بسیاری از اماکن گردشگری تهران را شهروندان این شهر و ساکنان استان تهران کمتر می‌شناسند یا برنامه دارند که از این اماکن بازدید کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار