برزو کلانتری در سرمقاله نشریه نقش البرز نوشت: جناب آقای استاندار چندین سال است پی‌درپی درباره وضعیت نامناسب چاه‌های تامین آب شرب مردم کلانشهرکرج به حضرتعالی و مدیران مربوطه در رسانه‌ها هشدار دادیم و بارها درمورد دریافت سهم آب شرب از سدهای کرج و طالقان تاکید شد، اما متاسفانه هیچگونه اثری نداشت.
کد خبر: ۹۷۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵ 06 July 2021

نگاه سرزمینی به البرز جفاست

به گزارش «تابناک البرز» جناب آقای شهبازی حتما از وضعیت استان سرافراز البرز در این چند سال که مسئول ارشد دولت در آن بوده و از گذشته پر افتخار آن با خبرید؛ البرز استانی بسیار استراتژیک است، تراکم جمعیتی چندین استان را داراست، اما متاسفانه زیر‌ساخت‌های آن با حجم گسترده مهاجرت به هیچ عنوان هم‌خوانی ندارد، در چند سال اخیر سونامی مهاجرت مدیران بی‌انگیزه و ضعیف از نقاط دور و نزدیک کشور نیز به مشکلات البرز افزوده است.
از طرفی آشنا نبودن مدیران ادارات استان به گستره مدیریتی خود باعث فقدان درک صحیح از نیازهای به‌حق مردم این دیار شده است، مدیران ادارات کل در استان تا وقتی نگاه سرزمینی به دیار داشته باشند، البرز سی‌و‌یکمین استان در تخصیص بودجه و اعتبارات در تمامی کشور خواهد بود، نگاه سرزمینی به البرز تا جایی به عقب‌ماندگی آن انجامیده که سرانه‌های درمانی و آموزشی آن از استان‌های محروم کشور نیز محروم‌تر است.
البرز جزء معدود استان‌هایی است که ازوجود دو سد بزرگ ملی برخوردار است اما نگاه سرزمینی باعث اختصاص کمترین حقابه از این سدها برای شهروندانش شده است، این در حالی است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان نیازهای واقعی شهروندان البرز را تشخیص داد.
سد امیر کبیر در سال ۱۳۳۷ عملیات اجرایی آن آغاز و در سال ۱۳۴۲ بهره‌برداری از آن صورت پذیرفته است این سد در زمان گشایش۲۰۵ ملیون مکعب آب را برای جمعیت 900 هزار نفری تهران در خود جای داده است. سد لتیان و منابع دیگر مانند قنات بهجت‌آباد و قنات شاه که از زمان ناصرالدین شاه در سال ۱۲۷۳حفر شده بود نیز آب تهران را تأمین مینمودند این سدها و قنات ها فقط برای جمعیت ۹۰۰ هزار نفری تهران تدارک دیده شده بودو در خدمت شهروندان این شهر قرار داشت
در زمان گشایش سد کرج این شهر حدود 100 هزار نفر جمعیت داشت و تامین آب شرب آن از منابع محلی زیرزمینی تامین می‌شد؛ پرسش اینجاست امروز که کرج کلانشهری یک‌ملیون و 580 هزار نفری است و البرز حدود سه ملیون نفر جمعیت دارد، آیا برای حقابه آن فکری اندیشیده شده است که چگونه باید آب شرب آن تأمین شود.؟
آیا با آب چاه‌های فرسوده آهکی که در بعضی مناطق بد‌مزه و بد‌بو می‌باشد و درثانی آن‌چاه‌ها در آستانه ریزش و خارج شدن از مدار بوده می‌توان چهارمین کلانشهر کشور و بیست‌و‌د‌ومین بزرگ‌شهر خاورمیانه را سیراب نمود!؟
جناب آقای استاندار در مصاحبه اخیر خود از حفر دو چاه برای کمک به تأمین آب کرج خبر داده‌اید که به اعتقاد نگارنده این دو چاه نیز نمی‌تواند کمک شایانی به آب آشامیدنی کلانشهر کرج نماید؛ بنابراین تا مسئولان البرز از خود همت نشان ندهند و برای دریافت حقابه از سدهای استان تلاش مجدانه نکنند مشکل آب شهروندان همچنان پابرجاست.
اگر درک صحیحی از نگاه تراکم‌جمعیتی به‌جای نگاه سرزمینی بر مسئولان البرز و کشور ایجاد نشود، این استان همچنان مظلومانه از اختصاص بودجه و تامین سرانه‌های مورد نیاز شهروندان رنج می‌برد و دیگر اینکه تا بزرگان خوش‌نام و دلسوزان این دیار نسبت به امور استانشان بی‌تفاوت باشند و نگاه مطالبه‌گری و نظارت خود را احیا نکنند، این دیار قهرمان‌پرور در مشکلاتی که دارد غوطه‌ور می‌ماند.
مشکلاتی مانند وجود چندین زندان در یک شهر پر‌تراکم، بیکاری، عقب‌ماندگی در سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، درمان، ورزشی، فرهنگی، حاشیه‌نشینی و معضلات دیگر که ذکر آن تکرار مکررات است.
البته شروع به‌کار دولت جدید و آشنایی رئیس‌جمهور منتخب به کرج و البرز می‌تواند به انتخاب بهترین‌ها و کاردان‌ترین مدیران برای خدمت مردم نجیب و ولایت‌مدار استان قهرمانپرور البرز منجر شود، از طرفی با انتخاب نیروهای جوان دلسوز و ولایی در شوراهای اسلامی شهر و روستا امیدوارم با استفاده از توان مدیریتی فرزندان نخبه، مومن و ولایی به آبادانی و رفع مشکلات مردم این دیار همت گمارند و‌نقش ارزنده‌ و تاریخی خود را ایفا نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار