در اصفهان
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت:۶۷۰ هزار و ۳۰۰ رأس دام از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان علیه بیماری‌های قابل انتقال به انسان، ایمن‌سازی شدند.
کد خبر: ۹۷۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴ 11 July 2021

دکتر علیرضا ادیبان با اشاره به اهمیت کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام افزود: ۸۳ هزار و ۶۲۵ رأس دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری تاکنون برای مقابله با بیماری مشترک تب مالت، سه هزار و ۸۵۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری و ۴۰۱ هزار و ۳۲۱ راس دام علیه بیماری شاربن ایمن‌سازی شدند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون این دام‌ها با رویکرد مقابله با بیماری‌های مشترک بصورت هدفمند در استان انجام شد، ادامه داد: واکسیناسیون حیواناتی نظیر سگ و گربه علیه هاری که در منزل نگهداری می‌شوند توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در سالجاری بیش از پنج میلیون مترمربع جایگاه‌ دام و بیش از۳۵۰ هزار رأس گوسفند و بُز و بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ رأس گاو و گوساله در استان سم‌پاشی شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان با اشاره به اینکه معضل خاصی در باره سل گاوی در استان وجود ندارد اظهار داشت: سل گاوی برای سازمان دامپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که عملیات تست در گاوداری‌های صنعتی استان بصورت هر ۶ ماه یا یکسال یکبار انجام می‌شود و در صورت منفی بودن پاسخ، گواهی پاک بودن گله‌ها صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال خونگیری از ۵۱ هزار و ۹۰۰ راس گاو در استان اصفهان برای بررسی و جلوگیری از تب مالت انجام شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان افزود: بیماری‌ تب‌ مالت‌ یا بروسلوز در اصفهان نسبت به میانگین کشوری خیلی کمتر است و این بیماری تحت کنترل قرار دارد و مشکل خاصی از این نظر در استان وجود ندارد و تب کریمه کنگو هم که همیشه در منطقه وجود داشته، تاکنون گزارش نشده است.

وی افزود: افزایش پوشش واکسیناسیون دام‌ها علیه بروسلوز از جمله عوامل کاهش این بیماری در استان بوده‌ و امید است با تامین امکانات و اعتبارات مورد نیاز، این روند در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

ادیبان خاطرنشان کرد: مشمشه بعنوان یکی دیگر از بیماریهای خطرناک بین انسان و دام محسوب می‌شود که در سالجاری این تست بر روی حدود ۴۰۰ راس انجام شد که همگی منفی بود.

وی بیان کرد: تب برفکی یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله و لمپی اسکین هم از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود.

وی گفت: بیماری‌های دیگر مشترک هم از حد معمول خود خارج نشده‌اند و اوضاع در این استان طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

ادیبان اظهار داشت: استان اصفهان از سه سال گذشته تاکنون عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بعنوان یکی از بیماری‌های نگران کننده است که در سال های ۹۵، ۹۶ و نیمی از سال ۹۷ واحدهای مرغ تخمگذار و بوقلمون استان را درگیر کرد و ویروس این بیماری بصورت بالقوه امکان انتقال به انسان و ایجاد فاجعه در این زمینه را دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان اضافه کرد: تمام پرندگان تخمگذار بصورت سالیانه ۲ مرحله زیر پوشش واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد قرار می‌گیرند که هزینه سنگینی را به سمانه صنعت طیور کشور وارد می‌کند.

وی اقدامات پیشگیرانه و مبارزه‌جویانه در برابر بیماری‌های مشترک از برنامه‌های اولویت دار اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد.

ادیبان گفت: آموزش و آگاهی بخشی به بهره‌برداران در سطح روستاها و دامداری‌های سنتی و صنعتی، آموزش‌ چهره به چهره، توزیع دست نوشته و بروشور و ارسال پیامک از دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام بوده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار