آنچه که مهم تر از هر چیزی است به ویژه تقابل و رقابت احتمالی بین نماینده کنونی و نماینده سابق و یا دولت فعلی و دولت سابق برداشت شود. این امر حیاتی حق مسلم و لایتغیر مردم کهگیلویه بزرگ و استان کهگیلویه و بویراحمد است که هرگز نباید گم و فراموش شود.
کد خبر: ۹۸۹۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶ 30 August 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نیروگاه سیکل ترکیبی پادوک دهدشت با اعتباری بالغ بر 325 میلیون یورو به منظور تأمین برق پایدار شهرستان و  همچنین صادرات برق و تأمین برق طرح های بزرگ صنعتی در کهگیلویه نظیر: پتروشیمی و کارخانه آجر دهدشت در دهه فجر سال 96 با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی از جمله مهندس حسنوند رئیس کمیسیون انرژی، مهندس هاشمی پور نایب رئیس، امام جمعه، استاندار وقت، فرماندار و شورای اداری و باحضور جمع کثیری از مردم کهگیلویه کلنگ زنی شد..
مدیر عامل شرکت انرژی آفتاب سیوان در حاشیه این برنامه اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه بزرگ یک نیروگاه 500 تا 700 مگاواتی است که با تکنولوژی توربین‌های گازی کلاس F یا کلاس H قابلیت تولید 700 مگاوات را دارد که بیش از مصرف استان کهگیلویه وبویراحمد است.
سالم افزود: امیدوارم با احداث این نیروگاه مشکل افت ولتاژ و کمبود برق استان به طور کامل برطرف شود و بتواند زیرساخت لازم برای توسعه استان و شهرستان کهگیلویه بزرگ را فراهم کند.
وی گفت: برای احداث این نیروگاه نیاز به 325 میلیون یورو ارز هست که 80 درصد آن از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
سالم ادامه داد: علاوه بر اعتبار ارزی برای احداث این نیروگاه به 250 میلیارد تومان اعتبار ریالی نیاز است و در زمان ساخت نیروگاه که 36 ماه طول می‌کشد برای 1000 تا 1500 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
بدیهی است زحمات، پیگیری و رایزنی های فراوانی در قالب جلسات مختلف از سوی سردار هاشمی پور و استاندارانی چون دکتر خادمی و احمدی، فرماندار و شورای تأمین شهرستان کشیده شد تا منجر به صدور اخذ مجوز و رفع معارضات محلی گردید.
رفع معارضات محلی با توجه به‌ جمیع جهات بخصوص نقش آفرینی نماینده وقت (هاشمی پور) به سختی ممکن گردید که در نوع  خود یک پروژه بزرگ بود.
 نهایتأ با توجه به ارتباط و تعامل سردار هاشمی پور با سرمایه گذار، محل فعلی تعیین و سپس تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی آن آغاز گردید.
مراحلی چون تسطیع، خاکبرداری، دیوارکشی، نصب سوله های مورد نیاز و فراهم نمودن تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز نیز زمان و هزینه ی بالایی را به خود اختصاص داد.
لازم به ذکر است توربین آن که از اجزای مهم و اصلی نیروگاه است طی توافقی از سوی مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو با شرکت آنسالدو از ایتالیا منعقد گردید که طی ماموریت برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رأس مهندس حسنوند و  سردار هاشمی پور در مرداد ماه 97 به منظور بررسی چگونگی ساخت و مراحل پیشرفت انجام گرفت پیشرفت فیزیکی توربین با وجود حجم تحریم ها 40 در صد اعلام گردید ضمن اینکه ساخت توربین با آخرین تکنولوژی روز دنیا و بهره مندی از کیفیت بالا در دست اقدام اعلام شد.
سپس به جهت حساسیت موضوع و پافشاری نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده جلسه ای بمنظور بررسی پروژه با حضور وزیر نیرو، استاندار وقت و مهندس فیلی در مهرماه 97 در دفتر دکتر اردکانیان برگزار گردید و روند کار را مثبت و فزاینده اعلام کردند.
یکی از مهم ترین دغدغه های موجود، تأمین ارزی و ریالی پروژه بود که همواره مورد تأکید بود که در این راستا مرتضی شهید زاده رئیس صندوق توسعه ملی، رسالت صندوق را حمایت از بخش صنعت دانست و گفت: برای تخصیص اعتبار از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنیم.
این طرح عظیم در آخرین گام، مورد بازدید هوایی دکتر اردکانیان و مهندس هاشمی پور در مهرماه 98 قرار گرفت و پس از آن چنین باردیگر مورد بازدید میدانی نماینده وقت در مجلس قرار گرفت.
با تغییر نمایندگی و روی کار آمدن سید محمد موحد نیز موضوع به جد در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که بر اساس گزارش رسانه ها ؛ در خرداد 1400سید محمد موحد با تشریح اهمیت احداث نیروگاه اظهار داشت : مشارکت بانک ملت در این پروژه عامل پیشرفت و ثبات برق و انرژی منطقه خواهد بود.
نماینده مردم کهگیلویه در مجلس افزود : رایزنی‌های مداومی به همراه استاندار از سطح معاون اول رئیس جمهور گرفته تا مدیران ارشد صندوق توسعه ملی انجام شده و صندوق توسعه ملی آمادگی خود را برای همراهی همه جانبه در این پروژه اعلام نموده است.
وی با بیان اینکه شرایط مناسب برای عاملیت بانک ملت در این خصوص مهیا است، گفت: این بانک در کنار سرمایه‌ گذار با آورده ۲۵ درصد مشارکتی ۷۵ درصدی داشته باشد.
حسین کلانتری نیز با اشاره به محرومیت منطقه و نیاز مبرم آن به احداث چنین پروژه‌هایی تصریح کرد : در هر گوشه‌ای از مملکت اسلامی پروژه و طرحی در این مقیاس بنا نهاده شود نفع و خدماتش برای کل کشور خواهد بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود : سهم سرمایه گذار ۲۵ درصد و معادل ۸۳ میلیون یورو بوده که تاکنون ۱۱ و نیم میلیون یورو [(قریب به 350 میلیارد تومان)]به عنوان پیش پرداخت ساخت توربین هزینه شده است.
این مسؤول افزود : عزم جدی دولت برای به نتیجه رساندن این پروژه مسجل است و با همکاری و تلاش بی‌وقفه متولیان امر و وزارت نیرو اجرایی می‌شود.
در این نشست همچنین بیگدلی مدیر عامل بانک ملت با استقبال از خدمت رسانی به مناطق محروم از آمادگی لازم جهت مشارکت در این پروژه خبر داد.
وی تصریح کرد: بانک ملت پس از تایید نهایی ارز آوری پروژه مذکور در صندوق توسعه ملی  آماده مشارکت ۷۵ درصدی است.
اکنون موضع گیری جدید نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی و بیان نکاتی که مصاحبه های ماقبل خود و استاندار فعلی در جلسه مشترک را به چالش و تحت شعاع قرار داده و به نوعی نقض می نماید را خود باید پاسخگو و توضیح لازم را ارائه نماید.
و همچنین واکنش دکتر کلانتری استاندار با توجه به مصاحبه قبل و اعلام مبلغ هزینه کرد پیش پرداخت توربین ، ضروری و انکار ناپذیر است.
اما آنچه که مهم تر از هر چیزی است به ویژه تقابل و رقابت احتمالی بین نماینده کنونی و نماینده سابق و یا دولت فعلی و دولت سابق برداشت شود.
این امر حیاتی حق مسلم و لایتغیر مردم کهگیلویه بزرگ و استان کهگیلویه و بویراحمد است که هرگز نباید گم و فراموش شود.
به خصوص اینکه راه اندازی، تهیه و حمل (بازگرداندن) سوله ها و تجهیزاتی که چنددماه پیش بارگیری و خارج شدند و ادامه ی عملیات اجرایی و در نهایت بهره برداری از این طرح عظیم اشتغال زای صنعتی است که هرگز نباید دچار سیاست بازی گردد و به دردسر و تعویق بیفتد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار