کد خبر: ۱۰۴۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰ 22 April 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مورخ چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱

اهدای عضو، دادن فرصتی برای حیاتی دوباره و امید به فردای بیمارانی است که از رنج بیماری همچون شمع رو به خاموشی هستند.

بخشش عضوی می‌تواند بیماران نیازمند به عضو را وارد زندگی دوباره کند، در واقع اهدای عضو و نجات افراد بدون تردید برای همیشه ماندگار است و تمرینی زیبا برای بخشندگی است. 

اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

پیوندهای کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد. اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده.

در طول سال تعداد زیادی مرگ مغزی برای افراد در پی سوانح و حوادث اتفاق می افتد. این افراد حیات ندارند در حالی که اعضای بدن آنها فعال است و می تواند به بیماران نیازمند عضو ادامه حیات دهد. این امر اقدامی خداپسندانه است که به عده‌ای فرصت دوباره نفس کشیدن می دهد.

کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین نمادهای فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو می باشد و هر فرد می تواند داوطلبانه نسبت به دریافت کارت اقدام کند و از طریق سامانه صدور اهدای عضو ثبت نام نماید.

در طول سال‌های اخیر با کمک رسانه‌ها و هنرمندان و ورزشکاران فرهنگ سازی خوبی در مورد این اقدام خداپسندانه صورت گرفته تا اگر خدای ناکرده حادثه ای مانند مرگ مغزی برای کسی اتفاق افتاد افراد بتوانند تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار