سومین کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی سیلاب با رویکرد سیلاب‌های شهری با حضور سازمان های تخصصی، صاحبنظران، کارشناسان و مدیران شهرداری های کشور در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷ 14 October 2015
 این کنفرانس از سوی دبیرخانه دائمی کنفرانس سیلاب با مشارکت کارگروه تخصصی سیل، مخاطرات دریایی، آب، فاضلاب، برق و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با رویکرد سیلاب های شهری برگزار شد.

بنابراین گزارش، مهندس فاطمه صالح معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان ضمن ارائه طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران، از جمله مهم ترین تهدیدات و نقاط ضعف در این حوزه را تغییرات و نوسانات اقلیمی، به روز نبودن قوانین و مقررات مرتبط با مدیریت سیلاب شهری در ایران، تخصیص ناکافی اعتبارات مورد نیاز، عدم اجرای کامل نتایج مطالعات و پروژه های آبخیزداری، عدم یکپارچگی در مدیریت بخش آب شهر تهران (آب های سطحی و سیلاب شهری) عنوان کرد.

وی همچنین مهم ترین اقدامات و راهکارهای پیشنهادی در خصوص مهندسی سیلاب را تدوین قوانین و ضوابط و مقررات کاربردی مورد نیاز، ضوابط و مقررات ساخت و ساز در انواع کاربری ها با در نظر گرفتن خطر سیل خیزی، احیای رودخانه های درون شهری با دیدگاه پایدار، طراحی و راه اندازی سامانه پیش بینی سیل حوضه های آبریز تهران بیان کرد.

بر اساس این گزارش، دکتر سید اویس ترابی دبیر علمی سومین کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی سیلاب ضمن اشاره به تاریخچه سیلاب های شهر تهران و با بیان اینکه سیل تهدید همیشگی برای تهران است ، به عوامل موثر در افزایش بروز سیلاب اشاره کرد و یکی از این عوامل را کانال سازی بر روی رودخانه ها دانست .

وی در خصوص مهم ترین راهکار پیشگیری از بروز سیلاب گفت:  آنچه باید اتفاق بیافتد این است که روددره ها به شکل اولیه خود بازگردد.

وی گفت: طرح جمع آوری کانال های انتقال آب از سطح شهر و بازگشت رودخانه ها به چهره واقعی خود به عنوان یک برنامه 20 ساله در شهرداری تهران در دست اقدام است.

وی گفت: هم اکنون فاز مطالعات مفهومی این طرح  به پایان رسیده و در مرحله مطالعات تفصیلی و تهیه اسناد و نقشه ها قرار دارد.

وی افزود: با اجرایی شدن این طرح در سطح شهر کانال های انتقال آب دیده نشده بلکه رود دره ها و رودخانه ها بدون دست خوردگی به شکل زمین (توپوگرافی) دیده می شوند.

بنابراین گزارش، کارگاه بررسی طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب در شهر تهران  به عنوان بخشی از این کنفرانس دو روزه به میزبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

تاریخچه سیلاب های تهران ، توسعه و سیل، شناخت کمی و کیفی سیل، مدیریت رویداد سیل شامل پیش‌بینی، پیش‌گیری وکاهش آسیب و مدیریت بحران سیل پس از وقوع از محور های اصلی این کنفراس دو روزه بود.

این کنفرانس با هدف ارتقای توسعه و ترویج دانش مدیریت و مهندسی سیلاب، تعامل و تبادل تجارب پژوهشگران و متخصصان حوزه سیلاب پیرامون توسعه و بکارگیری تکنیک‌های نوین مدیریت، مهندسی و همزیستی با سیلاب، شناخت نقاط ضعف و کاستی‌های مواجهه با سیلاب در حوزه‌های دانشی و عملیاتی و معرفی آخرین دستاوردها و تجربیات پژوهشی و کاربردی در زمینه‌های مختلف حوزه سیلاب برگزار شد.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار