جلاله منطقه‌ای دور افتاده در مرز کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری است که هر گونه خدمتی در این منطقه مشقت بار ، سخت ، پرهزینه و نیازمند عزم جدی مسئولان است.
کد خبر: ۱۱۶۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱ 19 May 2024

نام بردن از کهگیلویه و بویراحمد همواره با یدک کشیدن محرومیت همراه است چه برسد به نقاطی از این استان که به قول معروف دور از شهر و امکانات و زیرساخت‌ها باشد.
جلاله منطقه‌ای دور افتاده در مرز کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری است که هر گونه خدمتی در این منطقه مشقت بار ، پرهزینه و نیازمند عزم جدی مسئولان است. در این بین آموزش و پرورش عشایر با تحمل هزینه و سختی‌های فراوان به بچه‌های این دیار دورافتاده و محروم خدمت صادقانه آموزشی و تربیتی ارائه می‌دهد.

اولین و مهمترین مشکل برای مردم جلاله جاده دسترسی است جاده‌ای که به تعبیر یکی از خبرنگاران، عبور از آن کار هر خودرو و هنر هر راننده‌ای نیست. جاده‌ای که هر لحظه بوی مرگ می‌دهد و همین چند سال پیش بود که چند جوان از همین روستا با باری از گندم در یک خودروی نیسان به ته دره ۵۰۰ متری سقوط کردند و به قول یکی از مردم همین منطقه به قدری اتفاق وحشتناک و ترسناک بود که برای جمع کردن جنازه‌ها با مشکل برخوردند.
در سفر جلاله حضور در میان دانش آموزان از جمله برنامه‌های تیم خبری اعزامی به منطقه بود.
مسئول آموزش و پرورش عشایری کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از همکارانش هم از قبل در این منطقه حضور داشتند و یک به یک مدارس را سرکشی می‌کردند و دانش‌آموزان و معلمین منطقه جلاله را از نزدیک می‌دیدند و به آن‌ها خسته نباشید و خدا قوت می‌گفتند.
رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد به ما می‌گوید نسبت به مردم و دانش آموزان چنین مناطقی وظیفه سنگینی داریم. دانش آموزان و مردم در این منطقه و در کل همه مناطق عشایری روحیه‌ای خاص و حساس دارند و مدیریت در چنین اوضاع و احوالی لطافت‌ها و ظرافت‌های خودش را دارد. با مردم و دانش آموزان می‌بایست صمیمی بی‌ریا و به مانند خودشان صادق بود نمی‌توان وعده‌ای داد که عملی نمی‌شود.

رئیس آموزش و پرورش عشایری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید بسیاری از بزرگان استان کهکیلویه و بویراحمد و البته استان‌هایی که زندگی عشایری در آن‌ها جاری است از دل همین عشایر به جامعه معرفی شده‌اند و به همین خاطر در خواهیم یافت که با چه انسان‌هایی روبرو هستیم و طرف حساب ما چه کسانی هستند. او می‌گوید؛ باید قبل از هر چیز صداقت را در خدمت به عشایر سرلوحه کار قرار داد که همه همکاران ما در آموزش و پرورش عشایری چنین رفتاری را با مجموعه خود دارند.
آموزش و پرورش عشایر در یک نگاه

اما برای پی بردن به وضعیت تحصیل در این منطقه عشایری دور افتاده و محروم به میان مردم و دانش آموزان رفتیم و با آن‌ها در مورد وضعیت خودشان و نوع برخورد آموزش و پرورش عشایری گپ و گفتی داشتیم بچه‌ها که از معلمین خودشان خیلی راضی بودند تا آن اندازه که دوست نداشتند مدرسه در فصل تابستان تعطیل شود و معلوم بود که مدرسه هم برای آن‌ها اوقات فراغت است و هم وقت تحصیل و آموزش عشایر جلاله به مانند عشایر سایر نقاط استان و حتی کشور معلم خود را بی‌نهایت دوست دارند. در این سفر یک روزه هرگز ندیدیم و نشنیدیم که گلایه‌ای از معلمین داشته باشند از زبان هیچ پدر و مادری نشنیدیم که معلمین عشایری در این منطقه کم کاری کرده باشند یا اینکه از وقت کلاس برای کار‌های دیگر خودشان بزنند.
فیلم / معلمی با یک پراید خاص!
در این میان بیش از همه آقای یوسف فر راهبر آموزشی منطقه جلاله توجه ما را به خودش جلب کرد خیلی جای تعجب بود که پراید آقای یوسف فر چگونه با چه قدرتی و با چه معجزه‌ای در این جاده‌ها عبور و مرور می‌کند پیش خودمان فکر کردیم پراید آقای یوسف فر با همه پراید‌های ایران فرق دارد جاده‌ای که حتی تراکتور هم به سختی از آن عبور می‌کند پراید این راهبر آموزشی معجزه‌آسا از آن بالا و پایین می‌رفت مردم می‌گفتند این پراید به گردن مردم جلاله خیلی حق دارد و راننده آن آقای یوسف‌فر هم عمر و زندگی خود را در راه آموزش منطقه جلاله به میدان گذاشته است.


بچه‌های جلاله هم مانند همه بچه‌های ایران خواسته‌هایی دارند خواسته‌های آن‌ها شخصی و غیرمنطقی نیست آن‌ها هم به مانند همه به حداقل‌ها نیاز دارند بچه‌های جلاله هم دوست دارند برنامه کودک ببینند بچه‌های جلاله هم دوست دارند جاده همواری داشته باشند تا بتوانند حداقل سالی یک یا دو بار به شهر بروند. هر چند موبایل‌ها باعث و بانی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده، اما مردم و بچه‌های اینجا هم برای پرسیدن حال یکدیگر نیاز به آنتن‌دهی تلفن دارند خواسته‌های دانش آموزان جلاله از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد خواسته‌های غیرمنطقی نبود آن‌ها برای ماندن به زیرساخت‌های اولیه نیاز دارند که متاسفانه در جلاله مشاهده نشد.

دانش آموز جلاله‌ای از ما نتیجه بازی تیم‌های استقلال و پرسپولیس را در لیگ فوتبال می‌پرسیدند و خیلی دوست داشتند بفهمد که روز گذشته بازی‌ها با چه نتیجه‌ای به پایان رسیده است. برآورده کردن آرزوی دانش آموزان جلاله کار سختی نیست، اما همت می‌خواهد و پرهیز از سیاست زدگی تا مردم در مناطق عشایری مثل جلاله بتوانند از خدمات پرشمار ارائه شده به سایر نقاط در اینجا هم استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار