سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در وین در گفت وگو با تابناک:
تابناک تهران- می گوید:«ترکیه به اندازه کافی در بحران های مختلف چون تروریست ها و کردها دست و پا می زند و شرایط خوبی ندارد و باید از این شرایط عبور کند و این در گرو نوعی واقع بینی ترک ها در مورد مسائل منطقه،سوریه و جدایی از حساسیت های عربی ست که عربستان و برخی از کشورهای عربی در آن فرو رفته اند و البته مهار برخی از سیاست ها در خصوص سوریه و کردها.»
کد خبر: ۱۹۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱ 05 March 2016
علی خرم در گفت و گو با تابناک در تشریح دلایل سفر نخست وزیر ترکیه به تهران گفت: در حال حاضر صحنه خاورمیانه بسیار پیچیده شده است. زمانی ایران،ترکیه و سوریه اجلاس سه جانبه ای درخصوص شمال عراق که از کنترل صدام حسین درآمده بود، تشکیل می دادند تا تمامیت ارضی این کشور حفظ شود. اکنون بعد از20 سال این شرایط تغییر کرده است . اکنون باید عراق، ترکیه و ایران برای حفظ تمامیت ارضی سوریه جلسه تشکیل دهند و در این زمینه تلاش کنند چرا که این مساله به نفع همه در منطقه است.

 این کارشناس مسائل ترکیه در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ترکیه سه اولویت در عرصه سیاست خارجی خود در خصوص سوریه دنبال می کند.اول، کردها، دوم سرنگونی اسد و سوم نیز مبارزه با داعش. ایران نیز در این خصوص فقط دو مساله را در اولویت دارد، اول مبارزه با داعش و دوم حفظ تمامیت ارضی سوریه با اسد یا بدون او، که این مساله با انتخابات و توسط مردم سوریه مشخص می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ترک ها و روس ها در سوریه به شدت با هم درگیر هستند و در صورت بروز درگیری های جدی، هرچند ناتو موطف به حمایت از اعضای خود است اما تمایلی به ورود به این جنگ و مقابل روسیه ایستادن و شروع یک جنگ جهانی ندارد و همه این دلایل سبب سفر دادود اوغلو به ایران شده تا در این نشست راه حلی برای این مشکلات پیدا شود.

حرم سپس بیان کرد: مساله بعدی، موضوع کردها برای ترکیه است که این مساله از راه مبارزه مسلحانه ومقابله قهرآمیز حل نمی شود و فقط نیازمند دیپلماسی فرهنگی و سیاسی است، در این زمینه ایران و عراق دارای تجربه هستند و ترک ها باید از این تجارب استفاده کنند. البته ایران نیز از این که اقلیم کردستان عراق به یک کشور مستقل تبدیل شود، استقبال نمی کند چرا که این موضوع ثبات نه تنها ایران بلکه ترکیه وعراق را نیز دچار مشکل می کند.

سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در وین اضافه کرد: از سوی دیگر در بحث سوریه، ترک ها با این مسائل درگیر هستند که در صورت آتش بس در سوریه اسد می ماند؟ کردها از این کشور می روند؟ آیا ترک ها نقشی در این کشور خواهند داشت؟ اگر تروریست ها از در سوریه مورد حمله قراربگیرند آیا این مساله سبب کاسته شدن نقش ترکیه در این کشور می شود؟ و سوالات و نگرانی های زیادی که دولتمردان ترک با آن درگیر هستند. در حال حاضر ترکیه به این مسائل پی برده و دنبال نوعی هم گونی با ایران است . در چنین شرایط و چارچوبی داود اوغلو نخست وزیر ترکیه برای رایزنی در خصوص مسائل مختلف به ایران سفر کرده است.

منبع: تابناک
برچسب ها: ترکیه ، سفر ، کردها
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار