تابناک تهران - آنچه مشخص است همه مسئولان در مورد باید و نباد افزایش کرایه ها نظر خود را اعلام کرده اند اما در عمل هیچ نهادی با افزایش کرایه خودسرانه کرایه ها برخوردی نداشته و رانندگان بدون ترس و واهمه فرصت را غنیمت شمرده و کرایه ها را افزایش داده اند. مردم هم نمی دانند با شکایت خود را در کجا مطرح کنند و نهاد رسیدگی به تخلفات که البته پاسخگو باشد و رسیدگی کند هم تا کنون سکوت کرده است.
کد خبر: ۳۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 27 May 2015
از نیمه شب گذشته وضعیت بنزین وارد فاز جدیدی شد و قیمت این فرآورده نفتی با جهشی سیصد تومانی به هزار تومان رسید . هرچند نرخ بنزین تا رسیدن به قیمت واقعی آن فاصله زیادی دارد اما همین اعلام تک نرخی شدن بنزین کافی بود تا پس لرزه های این تصمیم بر زندگی مردم خودنمایی کند.

با اینکه سهمیه این ماه بنزین خودروهای عمومی به کارت سوخت این خودروها واریز شد اما شرکت پخش فرآورده های نفتی کمی بعد از تک نرخی شدن بنزین در اطلاعیه ای اعلام کرد:خودروهای بنزینی عمومی که سهمیه سوخت آنها در ابتدای خردادماه با بنزین 700 تومانی شارژ شده بود، تا ساعت 24 سه شنبه شب مهلت دارند سهمیه شارژ شده را مصرف کنند.

همین کافی بود تا تاکسی داران باز هم اقدام به افزایش خودسرانه کرایه تاکسی ها کنند تا جایی که به گفته برخی مسئولین و شاهدان عینی کرایه برخی خطوط تا 50 درصد گران شده است.

سکوت مسئولان و عدم شفاف سازی در خصوص مسائل پیرامون تک نرخی شدن بنزین باعث شده برخی از آب گل آلود ماهی بگیرند که دود این موضوع بیش از هر چیز به چشم مردم می رود.
تصمیمات ناگهانی و و شاید اعلام ناگهانی آن به مردم چند وقتی است که از سوی مسئولان صورت می گیرد و بعد از آن هم سکوت و عدم شفاف سازی موجب حاد شدن موضوع  و سردرگمی مردم می شود.

عدم نظارت و سردرگمی مسافران

زندگی در کلانشهری مانند تهران که در بخش حمل و نقل عمومی هنوز با استانداردها فاصله دارد و تاکسی ها هم هر روز یک ساز جدید می زنند سخت تر از گذشته شده است.

در این میان به دلیل آلودگی هوا و ترافیک خیلی از مردم ترجیح می دهند با تاکسی تردد کنند اما عدم نظارت برتاکسی های تهران باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی برای مسافران شده است.

در حالی که اواسط فروردین ماه امسال کرایه تاکسی با افزایش 20 درصدی مواجه شد برای بار دوم در یک فصل باز هم نرخ کرایه تاکسی البته به صورت خودسرانه و غیر قانونی افزایش پیدا کرده وداستان دعوای بین مسافر و راننده تکرار می شود.

واکنش شورای شهر

در این بین مسئولان شورای شهر به افزایش کرایه ها واکنش نشان دادند.

رییس شورای شهر تهران افزایش کرایه را غیر قانونی می داند و می گوید:چنین افزایشی در دولت، شورای شهر و شهرداری مطرح نیست.

مهدی چمران درباره نظر تاکسیرانها درباره افزایش کرایه گفت: ممکن است تاکسیرانها چنین درخواستی داشته باشند ولی به نظر می رسد الان که نرخ سوخت گران شد، بلافاصله کرایه ها هم گران شود، این به صلاح مردم نیست. 

رییس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران هم درباره افزایش غیررسمی نرخ کرایه ها گفته است: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه افزایش کرایه تاکسی ها در سطح شهر تهران را در سال 93 تصویب و از اوایل سال 94 نیز اجرایی شد بنابراین تاکسی ها حق افزایش نرخ بیش از قیمت مصوب را ندارند.

حسن سرخو تاکید کرده است: درحال حاضر سهمیه بنزین تاکسی‌ها قطع نشده است و از طرفی نیز اکثر تاکسی های شهر تهران دوگانه سوز بوده و از سوخت CNG نیز استفاه می‌کنند ، بنابراین افزایش کرایه ها در این مقطع منطقی نیست و سازمان تاکسیرانی باید نظارت خود را بر اجرایی شدن مصوبه شورا در خصوص نرخ کرایه ها افزایش دهد.

به گفته این مقام مسئول هرگونه افزایش نرخ کرایه توسط تاکسی‌ها خلاف قانون است و افزایش کرایه در هر مقطعی نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران دارد.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر با بیان اینکه خود شاهد افزایش کرایه تاکسی بوده است گفت: در یکی از خطوط محله طرشت، کرایه 700 تومانی تاکسی به 1200 تومان افزایش یافته و تا از راننده تاکسی سئوال می کنی می گویند بنزین 40 درصد گران شده است.

در همین حال رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اعلام اینکه افزایش قیمت بنزین مصرفی همه بخشهای جامعه، منطقی نخواهد بود، گفت: منطقی‌ترین شکلِ اصلاح قیمتها، ادامه روند سهمیه‌بندی برای خودروهای بخش عمومی و تک‌نرخی شدن خودروهای شخصی است.

جعفر قادری استفاده از ظرفیت سی ان جی را برای خودروهای عمومی یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش اثر نوسان قیمتی بنزین بر حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: ظرفیت استفاده از سی ان جی در بیشتر مناطق کشور مهیاست.

مردم باید مدیریت کنند در حقشان اجحاف نشود

استاندار تهران نیز درباره افزایش قیمت بنزین گفت: دولت مجری قانون است و در زمینه تک نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین، تنها قانون را اجرا خواهد کرد.

 سید حسین هاشمی فزود: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید قیمت بنزین فوب قیمت خلیج فارس باشد و در این راستا نیز دولت هیچ کار اضافه‌ای جز اجرای بخشی از قانون را نخواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه طبیعتا افزایش قیمت بنزین در افزایش قیمت کرایه‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود، تاکید کرد: این افزایش قیمت‌ها مدیریت شده خواهد بود، زیرا درخصوص قیمت وسایل حمل و نقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و مترو) وزارت کشور و استانداری ورود خواهند کرد و قطعا از افزایش بی‌رویه این قیمت‌ها جلوگیری خواهد شد.

استاندار تهران ادامه داد: البته آنچه برای ما در درجه اولویت قرار دارد، کنترل و مدیریت قیمت وسایل حمل و نقل عمومی است و در ارتباط با خودروهای شخصی نیز خود مردم باید این مساله را مدیریت کنند تا در حق‌شان اجحاف نشود.

هاشمی ادامه داد: البته در راستای کنترل قیمت خودروهای شخصی نیز چنانچه در حق مردم اجحاف شود، می‌توان به طور قانونی با این مساله برخورد کرد، هرچند رسیدگی به آن راحت نیست.

آنچه  مشخص است همه مسئولان در مورد باید و نباد افزایش کرایه ها نظر خود را اعلام کرده اند اما در عمل هیچ نهادی با افزایش کرایه خودسرانه کرایه ها برخوردی نداشته و رانندگان بدون ترس و واهمه فرصت را غنیمت شمرده و کرایه ها را افزایش داده اند. مردم هم نمی دانند با شکایت خود را در کجا مطرح کنند و نهاد رسیدگی به تخلفات که البته پاسخگو باشد و رسیدگی کند هم تا کنون سکوت کرده است. 

در حالی که در سال جاری قبل از تصمیم گیری و اعلام رسمی برخی تاکسی رانها اقدام با افزایش کرایه ها به صورت خودسرانه کرده بودند باز هم و برای بار دوم این اتفاق در کمتر از دو ما تکرار شده است. انگار هیچ ترس و واهمه ای از تنبیه و توبیخ وجود ندارد و خیال رانندگان از این موضوع راحت است. دولت باید بداند در شرایطی که دریافتی کارمندان نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده، بیکاری در جامعه بیدا می کند و گرانی کمر مردم را خمیده کرده اضافه کردن مشکلی به مشکلات بدون در نظر گرفتن راهکار دور از انصاف است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار