کد خبر: ۴۷۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶ 14 August 2017
به‌طور کلی فعالیت‌های این مجمع كه متشكل از زنان فعال سياسي، زنان نماينده و زنان فعال در احزاب بود، به سه دوره از سال‌های 85 تا 88، 88 تا 92 و از 92 تا 96 تقسیم‌بندی می‌شود. این مجمع در ابتدا به نام انجمن زنان مدیر آغاز به کار کرد.
 


روز جمعه اولین کنگره مجمع زنان اصلا‌ح‌طلب با حضور اعضای این مجمع در محل همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد. در جریان برگزاری این کنگره زهرا شجاعی، رییس مجمع زنان اصلاح‌طلب؛ شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت یازدهم و محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، به سخنرانی پرداختند و در نهایت پس از ارائه گزارش عملکرد توسط کمیته‌های مختلف، اعضای شورای مرکزی حزب انتخاب شدند. به بهانه برگزاری این کنگره، در این گزارش مروری خواهیم داشت بر آغاز تاکنون این تشکل زنانه.

 مجمع زنان اصلاح‌طلب مطابق اذعان پایه‌گذاران آن، با هدف افزايش مشاركت سياسي زنان و ايجاد توازن و تعادل جنسيتي در اركان تصميم‌گيري و ارتقاي جايگاه زنان و توانمندسازي آن‌ها فعاليت خود را آغاز كرد. سابقه تشکیل این مجمع به بهار سال 85 برمی‌گردد و اولین پایه‌گذاران این تشکل زنانه، مدیرانی بودند که در دولت اصلاحات مسؤولیت مدیریتی داشتند.

به‌طور کلی فعالیت‌های این مجمع كه متشكل از زنان فعال سياسي، زنان نماينده و زنان فعال در احزاب بود، به سه دوره از سال‌های 85 تا 88، 88 تا 92 و از 92 تا 96 تقسیم‌بندی می‌شود. این مجمع در ابتدا به نام انجمن زنان مدیر آغاز به کار کرد. دبیر شورای مرکزی انجمن در دوره اول روشنک سیاسی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در استان گیلان و یکی از اعضای مستعفی حزب کارگزاران بود و زهرا شجاعی، رییس انجمن؛ زهرا نژادبهرام، نایب‌رییس و فخرالسادات محتشمی‌پور سخنگوی انجمن بودند. در این دوره، فعالیت این تشکل بیشتر گروهی بود و اولین کنش سیاسی جدی آن در دوران انتخابات مجلس هشتم بود که برای افزايش تعداد زنان نماينده در مجلس هشتم فعالیت کرد.

به گفته زهرا شجاعی، رییس وقت انجمن، در دوره اول فعالیت‌ها علاوه بر آن‌که افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس هشتم جزو اهداف کوتاه‌مدت به حساب می‌آمد، توانمندسازي زنان نیز در اولويت قرار داشت.

دوره دوم فعالیت‌های مجمع زنان اصلاح‌طلب طی سال‌های 92-88
پس از تبدیل انجمن به مجمع و در دوره دوم فعالیت‌ها، ریاست مجمع را نرگس کریمی برعهده داشت و زهرا شجاعی، اشرف بروجردی؛ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، شهربانو امانی، زهرا نژادبهرام، روشنک سیاسی، ژاله فرامرزیان؛ دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن و رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، فخر السادات محتشی‌پور، فریده ماشینی، معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی، زهرا صدراعظم‌نوری، فاطمه راکعی؛ نماینده مجلس ششم شورای اسلامی، جمیله کدیور؛ نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی، سهیلا جلودارزاده و زهرا احمدی‌پور، از جمله کسانی بودند که از ابتدا در این مجمع فعالیت داشتند و در دوره‌های بعدی نیز فرحناز مینایی‌پور؛ مدیر انجمن زنان کارآفرین، فائزه هاشمی، آذر منصوری؛ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، مهرانگیز مروتی؛ نماینده خلخال در مجلس ششم، مجلس هفتم نرگس کریمی، نیره خوش‌خلق‌سیما؛ فعال سیاسی و استاد دانشگاه و هانیه گرائیلی؛ مشاور اجرایی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و برخی دیگر نیز به این مجمع ملحق شدند. عمده فعالیت‌های این مجمع در این دوره، در جلسات هفتگی خلاصه می‌شد. در این جلسات علاوه بر پرداختن به مسائل روز سیاسی به موضوعات زنان با توجه به گفتمان اصلاح‌طلبی نیز پرداخته می‌شد و برخی از زنان فعال مدنی در این جلسات حضور داشتند.  

انتخابات سال 92 و حضور جدی‌تر مجمع زنان اصلاح‌طلب در عرصه سیاست
در دوره سوم زهرا شجاعی ریاست مجمع را برعهده گرفت و به‌واسطه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال 92 و حضور اصلاح‌طلب‌ها در ساختار قدرت، مجمع زنان اصلاح‌طلب با توجه به شرایط سیاسی کشور وارد مرحله کادرسازی شد. در این مرحله، برای شروع اعضای مجمع اقدام به تدوین آیین‌نامه جدید کردند و مطابق با آن نوع فعالیت‌های خود را تغییر دادند؛ به این صورت که حضور فعال‌تر و پرنگ‌تری در عرصه فعالیت سیاسی کشور داشته باشند و بیانیه‌ها و واکنش‌های منسجم‌تری را شکل دهند.

همچنین در این دوره اشرف بروجردی، مسؤول کمیته سیاسی؛ زهرا مصوری‌منش، مسؤول کمیته جذب و اعضاء؛ نرگس کریمی، مسؤول کمیته آموزش؛ فرحناز مینایی‌پور، مسؤول کمیته روابط عمومی؛ هانیه گرائیلی، مسؤول کمیته مالی و همچنین فائزه هاشمی، مسؤول كميته استان‌ها بودند.

مجمع زنان اصلاح‌طلب بلافاصله در انتخابات مجلس دهم از شورای عالی سیاست‌گذاری تقاضای عضویت کرد اما چون در آن مقطع، شورا تشکیل شده بود، عضویت این تشکل مورد پذیرش قرار نگرفت. اما با تشکیل مجدد شورا و کسب مجوز تشکیل حزب در سال 95 و تدوین اساسنامه جدید، مجمع زنان یکی از احزاب 24 گانه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شد و در حال حاضر در هیأت رئیسه این شورا، نمایندگان آن حضور دارند.

این مجمع در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز فعال بود؛ تا جایی‌که هسته اصلی ستاد زنان حسن روحانی را اعضای کلیدی مجمع زنان اصلاح‌طلب تشکیل می‌دادند و در فاصله انتخابات تا تشکیل کابینه در گروه‌های مختلف مشورتی که مولاوردی، معاون وقت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده تشکیل داده بود، حضور داشتند و در تدوین لیست زنان که توسط مولاوردی برای حضور در کابینه به عنوان وزیر و معاون به دولت ارائه شد، مشارکت کردند.

برگزاری اولین کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب
20 مرداد ماه سال جاری اولین کنگره مجمع زنان اصلا‌ح‌طلب با حضور اعضای این مجمع در محل همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد. در جریان برگزاری این کنگره زهرا شجاعی، رییس مجمع زنان اصلاح‌طلب؛ شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت یازدهم و محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، به سخنرانی پرداختند و در نهایت پس از ارائه گزارش عملکرد توسط کمیته‌های مختلف، اعضای شورای مرکزی حزب انتخاب شد.

15 تن از منتخبان اصلی شورای مرکزی عبارت‌اند از: زهرا شجاعی، زهرا صدراعظم نوری، اشرف بروجردی، فرحناز مینایی، سهیلا جلودارزاده، نیره خوش‌خلق‌سیما، نادره رضایی، ساعده سیما، نرگس کریمی، فاطمه فکوریان، معصومه حجتی، اکرم مصوری‌منش، خدیجه جدا، زبیده سوتی و منصوره شایسته. همچنین اعضای علی‌البدل شورای مرکزی، هانیه گرائیلی، روشنک سیاسی، فریبا آباقری، بهارک علی‌پناه و فاطمه حسنی هستند.

در نهایت در اولین جلسه شورای مرکزی "حزب مجمع زنان اصلاح طلب" که بلافاصله پس از تعیین اعضای اصلی و علی‌البدل آن تشکیل شد، زهرا شجاعی با اکثریت آرا به‌عنوان دبیرکل این حزب تعیین شد.

مولاوردی: دیگر بايد از بحث درباره چرايي و چيستي مشاركت زنان عبور کنیم
مولاوردي در کنگره حزب "مجمع زنان اصلاح‌طلب" با توجه به عدم معرفی وزیر زن در کابینه دوازدهم توسط حسن روحانی، به سخنرانی در این زمینه پرداخت و گفت: زنان به‌واسطه حضوري كه در انقلاب دارند در حالي سهم خود را مي‌خواهند كه شرايط آن وجود ندارد و بايد تأكيد كنم اين سهم‌خواهي نيست. ما اكراه داريم از به كار بردن اين كلمه توانمندسازي؛ چون زنان توانمند هستند. به نظر مي‌رسد در مرحله‌اي به‌سر مي‌بريم كه بايد درباره بحث چرايي و چيستي مشاركت زنان عبور كنيم. ديگر زمان بحث درباره ضرورت مشاركت زنان گذشته است.

مولاوردی با ابراز اميدواري از اين‌كه بعد از ۸ سال دولت يازدهم و دوازدهم و ۵ سال برنامه ششم گام‌هاي خوبي در حوزه زنان برداشته شود، گفت: گروه‌هايي براي ارتقاي زنان مدير تشكيل شده است. وزرا را ملزم كرديم كه يك معاون زن داشته باشند و با وزارت كشور نيز تفاهمنامه داشتيم. به نظر مي‌رسد با اجراي اين برنامه ديگر توجيهي براي كنار گذاشتن زنان نداريم. من شاهد هستم كه تلاش‌هاي زيادي براي به‌كارگيري زنان در پست وزارت انجام گرفت اما چه كنيم كه نشد و هنوز نقطه سر سطر هستيم. ما همكاري شبكه‌اي را بين مردان به خوبي مشاهده مي‌كنيم كه بايد اين ويژگي در زنان هم وجود داشته باشد.

تفاوت‌های زن و مرد نباید موجب تبعیض شود
زهرا شجاعي، دبير كل مجمع زنان اصلاح طلب نيز سخنران دوم مراسم بو. او در این نشست گفت: همه مي‌دانيد كه احزاب چه وظيفه‌اي دارند، احزاب سياسي بايد هدفشان تعالي جامعه باشد. اما احزاب زنانه چيست؟ ما به تفكيك جنسيتي در مسایل اجتماعي معتقد نيستيم اما ابتدا بايد به اين نكته توجه كرد كه تبعيض وجود دارد يا خير؟

شجاعی در ادامه به تشريح فعاليت‌هاي مجمع زنان اصلاح‌طلب پرداخت و گفت: تأكيد ما بر اين است كه بر اساس رويكرد مادرانه زنان جامعه را به سمت آرامش و صلح سوق دهيم. ما بر آموزش و كادرسازي تأكيد داريم. اين مجمع با سرمايه زنان به كار خود ادامه مي‌دهد و ما قصد داريم خدمت را جايگزين كسب قدرت، رفاقت را جايگزين رقابت و خردورزي را جايگزين جهل كنيم.

زنان باید به جای رقابت با هم رفاقت کنند
پس از شجاعی نوبت به محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید و رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان رسید. عارف گفت: راهبرد جريان اصلاحات مشخص است كه همان افزايش مشاركت و حضور تأثيرگذار زنان است كه سهميه ۳۰ درصدي زنان در ليست‌ها نيز بر اين مبنا ايجاد شد... زنان امروز باید به جای رقابت با هم به رفاقت بپردازند و امروز زمان رقابت زنان با هم نیست، امروز زمان آن است که زنان اصلاح‌طلب پیشقدم برای گفت‌و‌گو با زنان اصول‌گرا شوند تا مشکلات در حوزه خود را برطرف کنند.

عارف در بخش دیگری از اظهارات خود عدم حضور وزیر زن در کابینه آینده را نقد کرد و گفت: امروز جهان به سمتی رفته که برخی کشورها برای کاهش تنش‌ها وزیر دفاع خود را از زنان انتخاب می‌کنند اما امروز در کابینه ما یک زن هم نیست که باید بررسی شود ریشه آن در کجاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار