معاون صنایع‌دستی استان تهران از بیشترین صادرات استان تهران، تعداد هنرمندان بیمه شده این حوزه، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی پیشکسوتان و تشکیل کارگروه صنایع دستی خبر داد.
کد خبر: ۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱ 28 February 2015
به گزارش ایسنا، شهرام مریخی بیان کرد: از روزی که من به این حوزه آمدم، تمام هدفم این بود که به رشد صنایع‌دستی استان تهران کمک کنم و مهم‌تر از همه تکریم پیشکسوتان هنر در این حوزه بوده است. نمایشگاه پیشکسوتان صنایع دستی برای نخستین‌بار برگزار می‌شود و هنرمندان پیشکسوت استان تهران در آن حضور دارند.

او ادامه داد: منظور از هنرمندان شاخص، کسانی هستند که نشان ملی و درجه هنری دارند که حدود 65 نفر از آنان در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. این هنرمندان به هیچ وجه در نمایشگاه‌های عمومی حاضر نشدند و همیشه آثارشان در گالری‌ها به نمایش در می‌آمده و حتی بسیاری از آنها که در بستر بیماری هستند حاضر شدند چند نمونه از کارهایشان را برای نمایش ارائه دهند. ما نیز سعی کردیم از افراد خاص برای حضور در این نمایشگاه دعوت کنیم. بسیاری از هنرمندان از شهرستان‌ها با من تماس گرفتند و دوست داشتند در این نمایشگاه شرکت کنند، اما ما سعی کردیم فقط هنرمندان استان تهران را در این نمایشگاه سهیم کنیم.

معاون صنایع دستی استان تهران افزود: متاسفانه برای رونق هر نمایشگاهی، چند غرفه را به صنایع دستی اختصاص می‌دهند، اما این نمایشگاه کاملا تخصصی است و برای نمایش آثار شاخص است و مطمئنا کاری که برای اولین‌بار اتفاق می‌افتد با کم و کاستی‌هایی هم همراه خواهد بود. هدف ما از این نمایشگاه نشان دادن توانمندی‌های اساتید استان تهران است.

مریخی همچنین درباره راه‌اندازی پایانه صادراتی اظهار کرد: این پایانه برای تسهیل در امور صنایع‌دستی است، زیرا صادرکنندگان گرفتاری‌ها و معطلی‌هایی در امور مالیاتی و گمرک دارند و ما سعی کردیم با راه‌اندازی این پایانه، این کار را در مرکز تهران انجام دهیم.

او با بیان اینکه آمار دقیقی از افزایش صادرات صنایع دستی استان تهران ندارد، گفت: صنایع دستی کشور طی 10 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش داشته است.

معاون صنایع‌دستی درباره تعداد صادرکنندگان استان تهران نیز بیان کرد: صادرکننده‌هایی که صرفا صنایع دستی صادر کنند نداشتیم و بسیاری از کسانی هم که این کار را در کنار کارهای دیگر انجام می‌دادند به دلیل مشکلاتی که طی چند سال پیش برایشان به وجود آمده، کنار کشیده‌اند؛ اما آمار وام گیرنده‌هایی که به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم حدود 8 نفر از صادر کنندگان صنایع دستی را نشان می‌دهند.

مریخی همچنین درباره تعداد هنرمندان بیمه شده در استان تهران گفت: حدود 4 هزار نفر از هنرمندان در استان تهران بیمه شده‌اند، اما سه ماه است که ما نمی‌توانیم افراد جدید را به بیمه معرفی کنیم؛ زیرا دولت بدهی زیادی در این زمینه به بیمه دارد و امیدواریم این مشکلات در سال آینده برطرف شود. همچنین بیشتری صادرات صنایع دستی در استان تهران مربوط به زیورآلات و گلیم است.

معاون صنایع دستی استان تهران همچنین از تدارکات برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی موقت و نمایشگاه‌ها صنایع‌دستی برای تعطیلات نوروز خبر داد و درباره حضور محصولات چینی بیان کرد: به هیچ وجه محصولات چینی در نمایشگاه‌هایی که معاونت صنایع‌دستی برگزار می‌کند و بر روی آن نظارت دارد ارائه نمی‌شود.

مریخی همچنین از تشکیل کارگروه صنایع دستی برای اولین‌بار خبر داد و گفت: این کارگروه با حضور 42 نفر در موزه فرش برگزار شد و دو کار مهم مانند استانداردسازی کارگاه‌های صنایع دستی و نظارت صورت گرفت تا اگر اجناسی به غیر از صنایع‌دستی عرضه شد، جمع‌آوری شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز در نشست خبری برپایی نمایشگاه صنایع دستی پیشکسوتان و هنرمندان شاخص استان تهران که روز شنبه - 9 اسفندماه - در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد گفت: این نمایشگاه برای اولین‌بار با حضور پیشکسوتان این حوزه برگزار می‌شود. در بسیاری از نمایشگاه‌های صنایع دستی هنرمندان پیشکسوت شرکت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند آثارشان را در گالری‌ها به نمایش بگذارند.

رجبعلی خسروآبادی درباره تفاوت این نمایشگاه با دیگر نمایشگاه‌ها اظهار کرد: تفاوتی که این نمایشگاه این است که هنرمندان پیشکسوت در آن حضور دارند و سعی کردیم کمک کنیم تا حضور این هنرمندان برای جوانان هم موثر باشد.

او با بیان اینکه 35 غرفه در این نمایشگاه دایر است‌، گفت: استنباط ما این است که محصولات این نمایشگاه با دیگر محصولات متفاوت است و قطعا جاذبه بیشتری برای دیدن ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران افزود: هفته گذشته کارگروه اقتصادی استان مصوبه‌ای برای ایجاد پایانه صادرات صنایع دستی در استانداری برگزار کرد‌ که اعضای آن متشکل از وزارت اقتصاد و دارایی‌، گمرک‌، صنعت‌، معدن و تجارت و ... هستند. این جلسه حائز اهمیت است زیرا در استانداری بخش‌های متفاوتی می‌تواند به حوزه صنایع دستی کمک کند و قرار شد زمینی که در کیلومتر 7 جاده کرج قرار دارد به عنوان پایلوت به این حوزه اختصاص داده شود تا زمینه‌ای به وجود بیاید تا در شهر آفتاب هم چنین اقداماتی صورت بگیرد.

خسرو آبادی گفت: چنین پایلوتی می‌تواند در حوزه بسته بندی صنایع دستی که دغدغه بزرگی است‌ موثر باشد زیرا شهر تهران یک ایران کوچک است و مهاجران بسیاری از استان‌های دیگر به آن مهاجرت می‌کنند و این ظرفیت را دارد که صنایع دستی با کیفیت بهتر و حجم بیشتری به حیات خود ادامه دهد. امیدواریم در عید نیز با برگزاری چند نمایشگاه کارکردهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار