مدیرکل منابع طبیعی:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت که اجرای پویش «بذرکاری مراتع و جنگل ها» در این استان از روستای «آق بلاغ» شهرستان بهار با همکاری سازمان‌های مردم نهاد آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹ 10 November 2021
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت که اجرای پویش «بذرکاری مراتع و جنگل ها» در این استان از روستای «آق بلاغ» شهرستان بهار با همکاری سازمان‌های مردم نهاد آغاز شد.

به گزارش تابناک همدان، اسفندیار خزایی اظهار داشت: از منظر علمی مراتع بعد از اولین بارش باران آماده کاشت بذر می‌شوند، بنابراین بذرکاری تلفیقی گونه «بادامک» و «ارژن» در ۵۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های شهرستان بهار از امروز آغاز شده است.

وی افزود: عملیات بذرکاری، بذرپاشی و ذخیره نزولات در ۲ هزار هکتار از مراتع استان همدان اجرا می‌شود ضمن اینکه با آماده شدن عرصه برای کاشت نهال و زارعت چوب، زمینه کاشت نهال توسط عموم مردم در سطح اراضی استان نیز فراهم می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: بخشی از اعتبار مورد نیاز برای بذر کاری به صورت مشارکتی از محل کمک سازمان‌های مردم نهاد، دانش آموزان، همیاران و دوستداران طبیعت و بخشی هم از محل یک میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای بخش حفظ و احیا جنگل‌ها تامین می‌شود.

به گفته خزایی، بنابراین با برنامه ریزی‌های انجام شده، کپه کاری، بذرپاشی و بذرکاری در ۲ هزار هکتار از مراتع استان همدان و بذرکاری، نهال کاری با نهال‌های جنگلی و زراعت چوب در سطح یک هزار هکتار از جنگل‌های استان تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی افزود: بذرکاری در مراتع و جنگل‌ها و اجرای عملیات بیولوژیکی همواره موجب ایجاد پوشش گیاهی در سطح خاک و جلوگیری از فرسایش خاک، تولید آب و جذب بهتر آن، تولید اکسیژن و جلوگیری از گرد و غبار می‌شود.

استان همدان در مجموع حدود ۸۲۲ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و جنگلی دارد که این مراتع شامل اراضی با وضعیت خوب تا متوسط، بوته زار‌ها با وضعیت متوسط تا ضعیف و مراتع کویری و بیابانی با وضعیت ضعیف تا خیلی ضعیف هستند.
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار