کد خبر: ۱۰۰۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷ 12 November 2021
ساخت پروژه‌ای سیاسی و به ظاهر اقتصادی با عنوان پیچ زندان (اسکای مال) همدان این روز‌ها به یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های سیاسیون و اصحاب رسانه در همدان تبدیل شده است.

به گزارش تابناک همدان، از عصرهمدان؛ ساخت پروژه‌ای سیاسی و به ظاهر اقتصادی با عنوان پیچ زندان (اسکای مال) همدان این روز‌ها به یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های سیاسیون و اصحاب رسانه در همدان تبدیل شده است.

پروژه‌ای که قرار است با مشارکت یک شرکت دولتی و اجرای یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی (که نقش واسطه‌گری یا بساز بفروش را بیشتر دارد)، در همدان احداث شود.

گفته می‌شود اسکای مال از بزرگترین پروژه‌های عمرانی شهر همدان است که در خیابان میرزاده عشقی واقع شده است.

این پروژه طی مدت آغاز به کار مراحل اولیه خود، باعث ایجاد نگرانی‌ها و انتقاد‌هایی برای فعالین حوزه‌های مردمی، شهرسازی، نخبگان و کارشناسان ترافیکی و فرهنگی شده است.

اگر به شما بگویند قرار است در بهترین نقطه و البته قلب یک شهر و در کنار دو بیمارستان که یکی از آن‌ها متعلق به بیماران اعصاب و روان است و چسبیده به سازمان زندان‌ها و در محوطه یک نهاد امنیتی که ساکنان اطراف اجازه ارتفاع‌دادن به ساختمان‌های خود ندارند، یک مال در زمینی به وسعت ۹ هزار و ۲۳۰ مترمربع و در دوازده طبقه ساخته شود، چه به ذهن شما خطور می‌کند؟

تخفیف ۵۰ درصدی پروانه ساخت، تغییر کاربری زمین از اداری به تجاری، استفاده از امتیازات ستاد اقتصاد مقاومتی، تراکم ۸۰ درصد برای طبقات منفی یک، صفر، یک، دو و سه، تراکم ۸۳/۵ درصد برای طبقات چهار و پنج با ارتفاع مجموع ۲۸ متر، تراکم ۱۰۰ درصد برای طبقات منفی دو، منفی سه، منفی چهار، منفی پنج و منفی شش با گودبرداری به عمق ۳۲ متر، موافقت قابل تأمل کمیسیون ماده پنج در نبود طرح‌های تکمیلی و گزارش‌های ترافیکی و موکول کردن ارائه گزارش ترافیک توسط شهرداری به آینده‌ای نامعلوم نیز تنها بخشی از امتیازاتی است که سرمایه‌گذار پروژه موسوم به «اسکای مال» از کمیسیون ماده ۵، ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری، اعضای شورای شهر و شهرداری همدان برای ساخت آن گرفته است؛ امتیازاتی که هرگز به هیچ پروژه دیگری داده نمی‌شود.

نکته مهم پیرامون دو موضوع اصلی است؛ نگاه منشورگونه و از زوایای مختلف به پروژه که در واقع همان پیوست‌نگاری ارزیابی تاثیرات اجتماعی پروژه است و موضوع دوم شفافیت.

نتایج پژوهش‌های مختلف نشان‌دهنده آن است که اجرای پروژه‌های شهری به خصوص پروژه‌های تجاری (مال‌سازی) نه تنها منجر به اشتغال پایدار نخواهد شد بلکه در مواردی باعث کاهش رونق اقتصادی و در نتیجه افزایش بیکاری است. آغاز عملیات عمرانی این پروژه‌ها نیز در صورتی موجب کاهش بیکاری ناپایدار می‌شود که مجری پروژه از ظرفیت‌های همان منطقه پروژه استفاده کند در غیر این‌صورت پروژه‌های مذکور نه تنها کمکی به کاهش بیکاری نکرده بلکه در مواردی تبعات اجتماعی و اقتصادی را برای منطقه اجرای طرح‌ها ایجاد می‌کند. نهایتا مشاغلی ایجاد خواهد شد، اما غالبا مشاغل ناپایدار حین ساخت و مشاغل خدماتی حین بهره‌برداری.

سستی خاک در زمین اسکای مال بالاست و طبق نظر کارشناسان از طبقه منفی ۶ به بعد آب زیادی وجود دارد و از ۱۵ به بعد به سنگ بستر می‌خوریم که در این صورت عملا پارکینگ‌ها که بیشترین امتیاز برای شهروندان است حذف می‌شوند چرا که هیچ گاه سرمایه گذار از واحد‌های تجاری خود نمی‌گذرد و آن را تبدیل به پارکینگ نمی‌کند.

سرمایه گذاری معمولا در مکانی صورت می‌گیرد که رشد پیدا نکرده و سرمایه گذار ریسک را بپذیرد و در حاشیه شهر باشد و نهاد‌ها کمک کنند.

اما در این پروژه که به عنوان گردشگری از آن یاد شده نه تنها برای گردشگران عبوری امکان تردد نیست بلکه در مرکز شهر واقع شده و سنگین‌ترین ترافیک را در جایی از شهر ایجاد می‌کند که دو بیمارستان در دو طرف آن قرار دارد.

لازم به ذکر است که پروژه موسوم به اسکای مال توسط وزارت راه و شهرسازی به دلیل فقدان پیوست‌های لازم شهری متوقف شده و همچنین پرونده قضایی آن هم در دادستانی کل کشور مفتوح می‌باشد.

مال‌سازی در تمامی کشور‌ها در حاشیه شهر‌ها به جهت رونق ساخته می‌شود و نیازمند آن هستیم که جهت ایجاد امنیت کشور، آرامش و آسایش مردم و همچنین جذب و حفظ سرمایه‌گذاری واقعی نگاهی علمی و تخصصی و به دور از سیاسی بازی و رانت داشته باشیم.

نیاز است در این پروژه و حتی پروژه‌های دیگر به پیوست‌نگاری ارزیابی تاثیرات اجتماعی پرداخته و شفافیت در عملکرد را نیز داشته باشند.

امیرمنطقی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار