به خوبی به یاد داریم زمانی که کاندید مجلسی برای یک سخرانی انتخاباتی در ورزشگاه لیکک حاضر می¬شد مدیران مدارس مدرسه را تعطیل کرده و دانش¬آموزان را همراه خود به مراسم استقبال می¬بردند و همچنین به یاد داریم که بعد از چنین فرایندی دست اندارکاران بعد از روی کار آمدن نماینده مجلس به مناصب مدیریتی در اموزش و پرورش و مدارس می¬رسیدند.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۳ 17 February 2022
تعدادی از دانشجویان شهرستان بهمئی با ارسال نامه خطاب به برخی مسئولان استانی و شهرستانی از جمله استاندار و نماینده ولی فقیه ، خواستار توجه بیشتر به موضوع آموزش و پرورش و انتخاب مدیران در این دستگاه شدند .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، متن این نامه به شرح زیر است :
اهمیت آموزش و پرورش
تعلیم و تربیت به واسطه کار با نیروی انسانی و تربیت نیروی مورد نیاز جامعه یکی از پیچیده ترین و حساس ترین نهادهای اصلی هر جامعه ایی به شمار می رود .در این میان نقش مدیران هم به دلیل اهمیت و حساسیت آموزش و پرورش و هم به واسطه تعیین شاخص های اصلی مثل ساختار ،محتوی آموزشی،جذب نیروی انسانی ،ارزشیابی  بسیار پررنگ تر سایر مدیران در رده های مختلف است.
اهمیت مدیریت در آموزش و پرورش نسبت با دیگر مدیریت ها
از بین انواع مدیریت، مدیریت بر سازمان¬های آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش استراتژیک دارد. زیرا تمام اهداف و عوامل این سازمان¬ها انسانی است. اگر سازمان¬های دیگر جامعه در ایفای وظایف و رسالت خود کوتاهی کنند و به اهداف موردنظر دست نیابند، نتیجه ی آن مستقیماً عاید گروه یا سازمانی است که با آن سر و کار دارند همچنین این سازمان¬ها با توجه به جامعه هدفی که عموما قشر بالغ و بزرگ¬سال جامعه بوده بر روی شکل گیری شخصیت و همچنین تعلیم و تربیت آنها نقشی ایفا نمی¬کنند. اما سازمان آموزش و پرورش با توجه به جامعه هدفی که از 7 سالگلی تا 18 سالگی با آن در ارتباط است مستقیما بر روی شکل گیری شخصیت افراد و تعلیم و تربیت آنها نقش ویژه و مستقیم و حائز اهمیت داشته در صورتی که اگر سازمان آموزش و پرورش و مدیران آن از ماهیت کار غافل باشند؛ حاصل کارشان در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی متوجه جامعه خواهد شد و در رشد و توسعه ی جامعه و یا افت و انحطاط آن سهم مؤثری خواهد داشت. بنابراین مسئولیت یک مدیر بسیار سنگین است و باید با اهداف و وظایف اساسی و مهارتهای لازم مدیریت خصوصاً در برقراری روابط انسانی آشنا باشند.
اطلاعات و آمار آموزش و پرورش شهرستان بهمئی و جایگاه حائز اهمیت مدیریت آن در شهرستان
سازمان آموزش و پرورش در شهرستان بهمئی دارای جمعیت دانش آموزی حدود 10000 نفر و تعداد معلمین حدود 1000 نفر و همچنین به صورت حدودی دارای 150 مدرسه می باشد. بنابراین همانطور که واضح و مبرهن بوده به مدیر آموزش و پرورش شهرستان بهمئی نباید صرفا به دید یک مدیریت و یک شخص نگریست و باید توجه داشت که آن مدیر علاوه بر تاثیر گذاری مستقیم بر روی 10000 دانش آموز که اگر فقط برای هر دانش آموز والدین آنها را به حساب آوریم تاثیرگذاری مستقیمی بر روی 30000 هزار نفر از مردم شهرستان خواهد داشت. آن مدیر علاوه بر تعیین حدود 150 مدیر و 150 معاونت مدارس نیز به صورت مستقیم نقش داشته و به نحوی کل سیستم آموزش و پرورش شهرستان و نحوه مدیریت و رشد و تعالی بخش اعظمی از جمعیت یک شهرستان وابسته به یک شخص و تصمیمات آن می¬باشد که هر اندازه حساسیت و جامع نگری و خرد ورزی در چنین انتخابی صورت گیرد می¬توان شاهد نتایج مثمرثمر برای شهرستان باشیم.
اولین رویکرد انتخاب مدیریت آموزش و پرورش  و ترسیم وضعیت فعلی در شهرستان بهمئی
بعد از اطلاع نسبت به اهمیت این‌نهاد مهم حالا باید دید متولی و مدیران این نهاد با چه رویکردی انتخاب میشوند!
در انتخاب رئیس آموزش و پرورش دو نوع رویکرد وجود دارد؛ یک رویکرد سیاسی است و بحران وابستگی آموزش و پرورش شهرستان بهمئی به جناح های سیاسی حاکم بر کشور باعث شده است سیستم آموزشی ما در هر دوره وام دار حزب و جناح خاصی باشد برای مثال؛ مدیران دولت قبل یا نماینده مجلس قبل یا باید رنگ جناح خود را عوض کرده باشند یا هیچ کدام از آنها  در دولت و یا انتخاب نماینده مجلس جدید در پست های مدیریتی باقی نمانده اند ؛ بنابراین به جای اینکه برنامه ها و شاخص های مدیریتی  در پیشرفت و ارتقا مدیران حرف اول را بزند پیروز انتخابات ریاست جمهوری و حتی مجلس شورای اسلامی در تعیین مدیران نقش اصلی را بازی می کند !
آموزش و پرورش در شهرستان بهمئی به مسائل حزبی و جناحی و سیاسی گره خورده است به نحوی که ما قشر دانش¬آموخته شهرستان به خوبی به یاد داریم زمانی که کاندید مجلسی برای یک سخرانی انتخاباتی در ورزشگاه لیکک حاضر می¬شد مدیران مدارس مدرسه را تعطیل کرده و دانش¬آموزان را همراه خود به مراسم استقبال می¬بردند و همچنین به یاد داریم که بعد از چنین فرایندی دست اندارکاران بعد از روی کار آمدن نماینده مجلس به مناصب مدیریتی در اموزش و پرورش و مدارس می¬رسیدند.
وجود چنین نگاه و رفتار سیاسی در آموزش و پرورش شهرستان بهمئی باعث مسائل و مشکلات و آسیب-هایی شده است که به صورت موردی به تعدادی از آنها اشاره می¬شود.
آسیب¬های ناشی از نگاه سیاسی به آموزش و پرورش در شهرستان
توزیع نامتوازن نیروهای شاغل در آموزش و پرورش ۲۰درصد زن و 80 درصد مرد و اجبار در استفاده از کارکنان مرد در مدارس دخترانه ،که این موضوع با وجود پتانسیل نیروی انسانی خانم در شهرستان که فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیاری در رشته های مختلف از دانشگاه های مختلف کشور در شهرستان حضور داشته اما آموزش و پرورش شهرستان هیچ اعلام نیاز و درخواستی برای بکارگیری این قشر دانش اموخته و واجدالشرایط نتنها نکرده و این روزا که دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش و ظرفیت شهرستان بهمئی در رسانه¬ها منتشر شده در خیلی از رشته¬ها هیچ اعلام نیازی برای بکارگیری معلمین خانم در شهرستان بهمئی انجام نشده است.
رشد آسیب های اجتماعی بویژه اخلاقی  در مدارس بویژه مدارس دخترانه ،افت شدید آموزشی و پرورشی
عدم نظارت درست و مستمر در مدارس، سیاسی کاری در آموزش و پرورش و ضعف مدیران مدارس و نیروهای ستادی،کمبود فضای آموزشی، کاهش آمار قبولی ها در کنکور سراسری و به ویژه در رشته¬های تراز اول دانشگاهی طی سالیان اخیر، عدم وجود نظم و انضباط کاری در مدارس و مهاجرت مردم به سایر استان ها و شهرستان ها ،معامله گری در آموزش و پرورش بر اساس ملاحظات سیاسی _طایفه ای و عدم توجه به شایسته سالاری، عدم نظارت بر مسائل مالی مدارس
دومین رویکرد و خواست و انتظار برای مدیریت آموزش و پرورش
دومین رویکرد، فنی است که ناظر بر به‌کارگیری دقیق و منطقی سیاست‌گذاری و حاکمیت استدلال و منطق و بعد تصمیم‌گیری و انتخاب خط مشی نهایی است.
در این رویکرد، سیاست‌گذار که همان رئیس است باید به دنبال دریافت صحیح، منطقی و مستمر مسائل و یافتن راه‌حل مناسب و به وجود آوردن شرایط عمومی برای اجرای تصمیمات گرفته شده و چگونگی رسیدن به آن اهداف و پیدا کردن راه‌حل‌های عقلانی و منطقی باشد و پایش و نظارت مستمر بر آن را در اولویت قرار دهد.  همه وضع موجود را دانسته و متفق القول بیان داشته که  از آن ناراضی هستند و می‌گویند حال آموزش و پرورش خوب نیست.
بی شک مدل اول انتخاب نادرست و در شان و جایگاه آموزش و پرورش نبوده و باید توسط همه دلسوزان نهی شود و فضایی ایجاد شود و بستری محیا شود که مسئولان‌ رویه مبتنی بر پارامترهای شایسته سالاری را اولویت اصلی انتخاب¬های خود قرار دهند.
وضعیت مطلوب و مورد انتظار در آموزش و پرورش شهرستان
تا اینجا وضعیت فعلی آموزش و پرورش ترسیم شده است و جهت رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند تغییر نگاه و تغییر رویه انتخاب مدیر آموزش و پرورش و مدیران مدارس می¬باشیم. تغییر نگاه و رویه ای که باید با فاصله گرفتن آموزش و پرورش شهرستان از زد و بندهای سیاسی، طایفه¬ای، دوست و رفیق بازی، هم کیش و هم حزب و هم منشی های مرسوم، شکل گرفته و شایسته سالاری و توجه به ماهیت آموزش و پرورش در شهرستان سرلوحه کار قرار گرفته و آموزش و پرورش را در شهرستان به سمت رسالت اصلی خود یعنی تعلیم و تربیت نسل آینده و پویا هدایت کنیم.
معیارها و شاخص¬ها و ملاک¬های انتخاب یک مدیریت موفق و شایسته برای آموزش و پرورش
در بعد و اهمیت مدیریت مدارس و همچنین شاخصه¬ها و پارامترهای یک مدیر شایسته می¬توان عنوان نمود که مدیریت مدرسه یکی از اصلی¬ترین عوامل تأثیر گذار در یادگیری دانش¬آموزان است به نحوی که مدیریت در مدرسه مانند کاتالیزوری عمل کرده که رویدادهای خوب دیگر بدون آن اتفاق نمی¬افتد.
بهبود عملکردکارکنان به معنی اعتمادکارکنان، ارزش¬ها، انگیزه¬ها، مهارت¬ها و دانش و شرایطی که معلمان در آن کار می¬کنند. پیش¬فرض¬های مدیریت موفق شامل شیوه¬هایی مانند چشم¬انداز و تعیین جهت، درک و توسعة کارکنان، طراحی مجدد سازمان و الگوی مبتنی بر مدیریت آموزشی است.
یکی از شاخصه¬ها و معیارها مسئولیت پذیری و حساسیت مدیر به حوزه مدیرتی خود بوده به نحوی که می¬توان بیان کرد حساسیت و مسئولیت پذیری همه چیز است.
مدیریت موفق در آموزش و پرورش باعث به کارگیری رهبران مدرسه ای شده که با تاثیر گذاری در انگیزه، تعهد و شرایط کاری معلمان غیرمستقیم و مؤثرتر، آموزش و یادگیری را بهبود می¬بخشند به نحوی که که از وظایف مهم مدیر، برای نفوذ و تأثیرگذاری در یادگیری دانش¬آموزان بهبود عملکردکارکنان می¬باشد.
توان توزیع گستردة مدیریتی (رهبری و مدیریت مجموع) به ترکیب رهبری از همة منابع شامل معلمان، گروه کارکنان، والدین، دانش¬آموزان تاثیر زیادی بر روی موفقیت مدارس و دانش آموزان خواهد داشت.
درخواست جامعه دانشگاهی و تحصیل کرده شهرستان بهمئی و مطالبه آنها برای انتخاب یک مدیر شایسته برای آموزش و پرورش
در آموزش و پرورش شهرستان بهمئی نیازمند به کارگیری مدیری خواهیم بود که با بهره گیری از الگوی مدیریت توزیع شده و غیر متمرکز و با انتخاب مدیران مدارس شایسته و کارآزموده و کاربلد نظارت و رهبری و مدیریت را به صورت محلی انجام داده و سعی در موفقیت و کارایی هر جزء در سیستم داشته باشد و زمانی که در یک سیستم اجزا وظایف خود را به خوبی انجام داده و کارامد باشند کل سیستم هم به صورت یکپارچه سیستم مؤثر و کارآمدی خواهد بود.
مدیریت آموزش و پرورش در مباحث اجتماعی و آسیب ها و هنجار و ناهنجار ها می¬تواند با بهره گیری از نظر صاحب نظران و متخصصان  برای برنامه‌ ریزی و اقدام مؤثر در جامعه شرایط را به نحو مطلوبی دچار تغییر و تحول نماید.
در یک نگاه کلی به آموزش و پرورش شهرستان بهمئی می¬توان گفت که  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با برخی کم و کاست ها می¬تواند قسمت زیادی از ضعف و خلل موجود در آموزش و پرورش رو جبران نماید.
اما باید مد نظر داشته باشیم که تلاش برای اجرای سند نیازمند مدیریتی تحول خواهانه و معتقد به چنین سندی است که قاعدتاً باید از عینک سیاسی به مسئله نگاه نکند و مدیریت در این جایگاه ویژه را به عنوان یک گشودگی برای عبور از ضعف های موجود ببیند و این اوج خدمتی خواهد بود که یک مدیر متخصص و دلسوز می¬تواند داشته باشد.
 در بعد انتخاب یک مدیر شایسته برای آموزش و پرورش شهرستان بهمئی می¬توان بیان نمود که با توجه به بیماری کرونا و اجبار به استفاده از آموزش غیرحضوری بدون زیرساخت و همچنین استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی بدون هیچ پشتوانه تجربی بنیان و اساس مدرسه و خانواده از سلامتی جسمی تا سلامتی روح و روان تا سلامتی نفس و سلامتی علمی مورد تهدید جدی قرار گرفت لذا ورود یک انسان علمی و نخبه می تواند تاثیر گذاری مهمی در بازیابی این شرایط ایفا نماید.
لذا انتظار قشر تحصیل¬کرده و دانش¬آموخته شهرستان بهمئی به این صورت خواهد بود که ظرفیت و پتانسیل 1000 معلم شریف و بزرگوار موجود در شهرستان بهمئی دیده شود و با یک رویکرد خردورزانه و تحول¬خواهانه و دلسوزانه و توجه به اهمیت جایگاه آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده شهرستان و متکی بر ملاک¬ها و معیارهای مطرح شده و توجه به نگاه شایسته سالارانه مدیری برای آموزش و پرورش شهرستان بهمئی انتخاب شود که باعث تعالی این شهرستان در آینده و رشد و توسعه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهرستان بهمئی در سال¬های آینده شود.
در پایان این نامه آمده است :

رونوشت به:

استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد

فرماندار محترم شهرستان بهمئی

نماینده محترم ولی فقیه استان کهگیلویه و بویراحمد

امام جمعه محترم شهرستان بهمئی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مرادبیگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
ای کاش برای این حرفها گوش شنوا بود .ولی مطمئن باشید نیست یعنی سالهاست که مجلس همه کاده هست دولت معامله می کنه مدیریتش حفظ بشه
کشور ما قوه ای که استقلالش را از دست داد قوه مجریه می باشد چون وزرا نیاز به رای نمایندگان مجلس دارند
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
حرف حق جواب نداره اما گوش ها کر و زبانها لال و چشم ها کورند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار