دبیر ستاد و رییس اداره مدیریت بحران شهرداری همدان:
دبیر ستاد و رییس اداره مدیریت بحران شهرداری همدان اعلام کرد: مدل تاب آورسازی شهرداری همدان گامی به سوی مشارکت و وحدت مدیریت شهری، سازمان‌ها و شهروندان است.
کد خبر: ۱۰۴۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷ 12 June 2022

به گزارش تابناک همدان،  بیتا روحی دبیر ستاد و رییس اداره مدیریت بحران شهرداری همدان، در خصوص ویژگی‌های یک شهر تاب آور گفت: شهر تاب آور شهری است که با کمترین میزان بلایا مواجه می‌شود و مردم در مکان‌هایی با زیرساخت‌هایی که از قوانین ساختمانی معقول پیروی می‌کنند زندگی می‌کنند. 

وی نمود عینی شهر تاب آور را مشارکت و همسویی شهروندان و مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: در این شهر‌ها علیرغم کمبود اراضی مناسب از خانه سازی‌های بی قاعده بر روی دشت‌های سیل خیز و زمین‌های شیب دار جلوگیری می‌شود. 

دبیر ستاد و رییس اداره مدیریت بحران شهرداری همدان با اشاره به مسئولیت شهرداری‌ها در موضوعات تاب آورسازی گفت: شهرداری‌های پاسخگو که دغدغه شهرنشینی پایدار را دارند؛ قبل، حین و پس از یک رویداد طبیعی و غیرطبیعی ناگوار خود را ملزم به تأمین منابع لازم جهت توسعه ظرفیت‌های مدیریت و سازماندهی می‌دانند. 

روحی با اشاره به ضرورت درک بلایا و تهدیدات توسط شهرداری‌ها و مردم در کاهش خطرپذیری عنوان کرد: ایجاد بانک اطلاعات محلی توسط مدیریت شهری و شهروندان در مورد تلفات بلایای طبیعی و مخاطرات و افرادی که در معرض خطرپذیری و آسیب قرار دارند اقدام ارزنده‌ای است که در مدیریت بحران بسیار کارگشاست. 

وی با اشاره به اینکه در یک شهر تاب آور قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی شهری با مشارکت شهرداری‌ها و مردم و براساس دانش محلی و بومی، ظرفیت‌ها و منابع موجود صورت می‌گیرد عنوان داشت: با اتخاذ تدابیر پیش بینانه و بکارگیری فناوری‌های هشداردهنده و نظارت سریع علاوه بر حفظ زیرساخت ها، اموال عمومی و خصوصی، زیان‌های جسمی و اجتماعی ناشی از حوادث و مخاطرات طبیعی یا انسانی به حداقل می‌رسد. 

روحی در خصوص ویژگی‌های شهر تاب آور بعد از وقوع بحران‌ها گفت: شهر تاب آور توانایی مقابله سریع، اجرای راهکار‌های بازیابی فوری و بازگرداندن سریع خدمات اساسی و از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی، نهادی و اقتصادی پس از حوادث را در اختیار دارد. 

این مقام مسئول در حوزه مدیریت بحران شهرداری همدان در مورد علت انتخاب مدل تاب آور سازی شهر همدان گفت: در راستای عملیاتی کردن اصول تاب آور سازی شهر‌ها در کلیه‌ی کشور ها، شهر‌ها به صورت مستقل بررسی شدند که در مدل همدان روستا‌ها، شهر‌ها، شهرستان‌ها و در نهایت کشور به صورت یک سیستم بهم پیوسته و مرتبط با هم در نظر گرفته شده است که سند تاب آور سازی شهر همدان با تعریف ۵۰۰ طرح و ۵۰ فرآیند تدوین شده است.

وی شاخص‌هایی نظیر آینده نگری، افزایش اعتماد و مشروعیت، تمرکززدایی و بهینه سازی منابع، انطباق فرآیند‌ها با استاندارد‌ها و شیوه‌های بین المللی، قرار گیری تاب آوری در اولویت مدیریت شهری، انجام پژوهش‌های کاربردی و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات در راستای کاهش خطر پذیری و افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مدیران، کارشناسان وشهروندان را از جمله عوامل انتخاب این مدل برشمرد. 

دبیر ستاد و رییس اداره مدیریت بحران شهرداری همدان با اشاره به اهداف این مدل افزود: شفاف سازی، افزایش هماهنگی و همکاری‌های درون سازمانی و برون سازمانی، کارایی بیشتر، صرفه جویی در زمان و سایر منابع، تخصیص بهینۀ منابع و جلوگیری از انجام فعالیت‌های موازی و هم افزایی اقدامات لازم در راستای تاب آورسازی از اهداف این مدل بوده است. 

 وی با بیان اینکه برای ارائه مدل فرآیند‌های تاب آور سازی با دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی قرار داد مشاوره منعقد شده اظهار داشت: پس از احصا فرآیند‌ها اجرای اصل اول تاب آور سازی یعنی سازماندهی بهتر و منظم عملیاتی خواهد شد. 

بیتا روحی در ادامه اظهار داشت: در کنار اجرای برنامه‌های متنوع نظیر شناسایی و پهنه بندی خطرات زلزله وسیل و مانور‌های هوشمند؛ طرح‌های تاب آور سازی اجتماعی در قالب طرح‌های دوام الوند، پایش شهری، مدیریت بحران اماکن مسکونی و تجاری و مذهبی و آموزشی در حال اجرا می‌باشد. 

دبیر ستاد و رییس اداره مدیریت بحران شهرداری همدان از تلاش‌های گسترده در شهرداری همدان در راستای افزایش تاب آور سازی خبر داد و عنوان داشت: با افزایش ظرفیت و آموزش مستمر پرسنل و مدیران شهرداری و برگزاری مانور‌ها اثربخشی آموزش‌ها سنجیده می‌شود.

روحی به تخصیص مبالغ قابل توجهی جهت ایمن سازی شهر از جمله رودخانه‌ها و ... در بودجه‌ی شهرداری اشاره کرد و گفت: در خصوص تحقق اصل هشتم تاب آورسازی یعنی افزایش تاب آور سازی زیر ساخت‌ها مسیر طولانی در پیش داریم که همت عمومی مدیران و شهروندان را می‌طلبد، اما طرح‌های آن هرساله در بودجه‌ی شهرداری لحاظ می‌گردد.

وی در پایان اظهار داشت: شهرداری همدان در راستای وظایف قانونی خود از سال ۹۱ فرآیند تاب آورسازی شهر‌ها را آغاز نموده است که در برنامه‌ی راهبردی شهرداری و چشم انداز شهر همدان لحاظ گردیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار