طی یک سال گذشته شورای شهر پرونده های تخلف های ساختمانی مختلفی را رسانه ای کرده است. از مجتمع تجاری فردوسی تا علاءالدین و... اما واقعیت این است که تاکنون پرونده هیچ کدام از این پروژه ها بسته نشده است به همین بهانه در مورد آخرین وضعیت پرونده های مطرح شده و جنجالی ساخت وساز در تهران پای صحبت های مهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نشسته ایم تا در نگاهی گذرا وضعیت این پرونده ها را با یکدیگر مرور کنیم: پرونده هایی که هنوز هیچ کدام از آنها به سرانجام مشخصی نرسیده است.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 03 October 2015
آقای مهندس، چند وقتی است که صحبت هایی مبنی بر آغاز ساخت آسمانخراش هایی در تهران مطرح شده است. 
شما با ساخت آسمانخراش در تهران موافقید؟ دیگر چاره ای نیست. این مساله ای است که از سوی دولت به شهر تحمیل شده است.
وقتی من شهری دارم که شب ها ٩ میلیون و صبح ها ١٢ میلیون جمعیت دارد، برای سکونت آنها چه باید بکنم؟ 
شهر الان دارد از یک طرف به کرج و از سویی دیگر به رودهن و... می رسد. بله اگر دولت فکری برای جمعیت پذیری تهران بکند، من هم با آسمانخراش سازی مخالف خواهم بود ولی در شرایط کنونی چاره ای نداریم. 
البته طرح آسمانخراش سازی باید دارای پیوست های اجتماعی، ترافیکی، و فرهنگی باشد. 
اگر این نکات در آن رعایت شده باشد ما هم با آن موافقیم ولی در غیر این صورت جلوی آن را می گیریم.
شما در یک دوره ای شدیدا پیگیرمساله پرونده مجتمع تجارت جهانی در میدان فردوسی بودید، ولی به یکباره پرونده در سکوت خبری فرو رفت. 

*بالاخره سرنوشت این مجتمع به کجا رسید؟ 
این مساله در پایان سال گذشته در جلسه ای که با حضور معاون شهرسازی و معماری، رییس سازمان نظام مهندسی، ستاد بحران و مالک این مجتمع برگزار شد، مقرر شد تا مالک نسبت به مقاوم سازی بنای این مجتمع اقدام کند. این توافق صورتجلسه شده است. 
من قبول دارم که ملک تخلفات متعددی دارد. تخلفاتی مانند تامین پارکینگ یا طبقات آن. اینها ایرادهایی بوده که کمیسیون ماده صد گرفته است که البته باید حل شود تا به سرنوشت علاءالدین دچار نشود. ولی مساله ای که من داشتم مساله مقاوم سازی بود. یکی، دوهفته قبل طرح ایمن سازی شرکت ایمن ساز به مالک ابلاغ شد و حتی مالک هم آن را پذیرفته است.
و این ایمن سازی تا کی به اتمام خواهد رسید؟ تا دوماه دیگر و با چه هزینه ای؟ 
شاید چیزی حدود ٦ تا ٧ میلیارد تومان.قرار است چه بخش هایی ایمن سازی شود؟ 
ایمن سازی در این مجتمع خیلی گسترده خواهد بود. ازتقویت ستون ها، جابه جایی دیوارها و احداث دیوارهای جدید تا جابه جایی راهروها و... با این اقدامات، ایمنی مجموعه از لحاظ سازمان نظام مهندسی تامین خواهد شد. این برای مالک چندان خوشایند نخواهد بود چون نقشه ملک تجاری اش را به هم خواهد ریخت. ولی مالک آن را پذیرفته است. اول باید این ایمن سازی انجام شود تا بعد با شهرداری در مورد سایر تخلفاتش صحبت کنیم.
پروژه جنجالی بعدی، پرونده تخلفات ساختمانی عشرت آباد است. آقای قالیباف چندی قبل گفته بود که سپاه با کاهش طبقات این بنا موافقت کرده است ولی آنچه این روزها دیده می شود، ادامه روند ساخت وساز و دیوارکشی آن تا طبقه بالایی این مجموعه است.
این بدین معناست که سپاه قصد کم کردن طبقات را ندارد. بالاخره سرنوشت این سازه چه خواهد شد ؟
حتما شنیده اید در جلسه ای که بین نمایندگان سپاه، شهردار تهران و شورای شهر برگزار شد و قرار شد رسانه ای نشود، سپاه قول داد که تا حدی ارتفاع بنای خود را کاهش دهد. 
انتظار ما این است که سپاه به تعهد خود عمل کند و به قانون پایبند باشد. شهردار هم می گوید سپاه قول داده این کار را بکند. 
اگر سپاه این کار را بکند ما از آن تشکر می کنیم. من این را به مالک مجتمع تجاری فردوسی هم گفتم. گفتم اگر این کار را انجام دهی من به عنوان یک فرد از تو تشکر می کنم، چون به عنوان یک «نمونه» می تواند مورد توجه آیندگان قرار گیرد. چون حداقل خود من می دانم که شخصا بیش از یک سال کار واگذاری مجموعه اش را به تاخیر انداختم . حالاسپاه هم همین طور است. اگر سپاه این کار را بکند نمایانگر احترام او به قانون است.
* و پرونده هتل «فرشته»؟
مشکل هتل فرشته، بحث ترافیکی آن بود. در جلسه ای که با مالک آن داشتیم قرار شد تا طرح پیوست ترافیکی این هتل را تدوین کنند و مشکل حل شود. 
حتی قرار است مقابل هتل یک میدان و یک معبر با عرض ٤٨ متر ساخته شود که بدین ترتیب در ظاهر مشکل ترافیکی این هتل حل خواهد شد. 
همچنین مساله پارکینگ این هتل هم مطرح است چرا که به هر حال این هتل میزبان همایش ها و مراسم مختلفی خواهد بود که نیاز به پارکینگ های بسیاری دارد. اما می شود تعدادی از طبقات زیرزمین این هتل را برای پارکینگ اختصاص داد. 
ولی دسترسی ترافیکی به خود آن منطقه بحث دیگری است که باید از طریق مباحث کارشناسی حل و بررسی شود.
موضوع بعدی پرونده علاء الدین است. باوجودی که گفته می شود مالک تخریب طبقه هفتم را پذیرفته است ولی با این وجود بازدیدهای میدانی حکایت از آن دارد که فقط دیوارهای مغازه های رو به خیابان تخریب شده و بقیه همان طور رها شده است. روند اجرایی این حکم چطور است؟ 
من اطلاع چندانی در مورد این پرونده ندارم، ولی تا جایی که می دانم دیوان حکم کمیسیون ماده صد را تایید کرده و رای به تخریب داده است.
بنابراین طبقه هفتم باید به طور کامل تخریب شود. حالااینکه چرا تا امروز این اتفاق نیفتاده مساله ای است که باید بررسی شود و شهردار در مورد آن جوابگو باشد.
*ساخت و ساز در پادگان عشرت آباد ادامه دارد 
اعتماد پس از گذشت بیش از یک سال از انتشار خبر تخلف ساختمان عشرت آباد و جنجال های زیادی که در مورد آن راه افتاد، انتظار می رفت پرونده این بنا با سخنان شهردار تهران بسته شود. 
تخلف این بنا نداشتن مجوز و کور کردن میدان دید بنای عمارت فرنگی اعلام شده است. 
محمدباقر قالیباف سوم شهریورماه در گفت وگویی در مورد سرانجام ساخت و ساز در میدان سپاه از توافقی با سپاه خبر داده و گفته بود: با توافقی که میان حوزه شهرسازی شهرداری تهران و حوزه حقوقی و مهندسی سپاه صورت گرفت، در حقیقت اکنون بر اساس توافق صورت گرفته این ساختمان ساخته می شود. 
او با بیان اینکه ارتفاع این ساختمان با رعایت مباحث مربوط به موضوع میراث فرهنگی خواهد بود و توافق شد حداکثر هفت طبقه باشد، افزوده بود: طراحی آن ساختمان ١٦ یا ١٨ طبقه بود که اکنون دقیق نمی دانم، اما مقرر شد هفت طبقه روی همکف ساخته شود و این یعنی به اندازه همان ساختمان جلویی که نزدیک به میدان است. شهردار تهران ادامه داد: اگر دقت کرده باشید دیوارچینی هم در آن طبقات انجام می شود و دوستان سپاه به توافق عمل می کنند: البته این توافق هنوز مرحله نهایی خود را در بخش اداری طی نکرده است.
با این وجود هنوز هم نه تنها ساختمان میدان سپاه کوتاه نشده بلکه عملیات ساخت و ساز با جدیت کامل در آن ادامه دارد و به نظر می رسد در حال حاضر مرحله برق کشی آن آغاز شده است. 
حال باید دید شهردار تهران که خبر از هفت طبقه شدن این ساختمان داده چه تمهیداتی برای عملی شدن توافق سپاه و معاونت شهرداری اتخاذ می کند؟ 
دراین میان مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در مورد سرانجام ساخت و ساز میدان سپاه نیز گفت: هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است و فعلاساخت و ساز در طبقات بالاکه مورد بحث است متوقف شده. 
وی با بیان اینکه ساخت وساز در طبقات پایین در حال انجام است اما در طبقات فوقانی هیچ فعالیتی صورت نمی گیرد، گفت: با اینکه جلسات مشترک و کمیته تعیین و تکلیف ایجاد شد اما هیچ اتفاقی در مورد کاهش طبقات رخ نداد اما باز هم پیگیر هستیم. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا به نتیجه می رسید، گفت: آن را دیگر خدا می داند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار