کد خبر: ۱۰۵۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴ 22 July 2022

یادداشت‌ اختصاصی روزنامه هما خوزستان / افشار پرویزی بابادی
مورخ پنجشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱

در خوزستان هوا گرم شد گرمای هوا گرما حکمرانی می‌کند حوالی ساعت یک ظهر که در خیابان‌ها قدم می‌گذاریم چنان خالی و غرق در سکوت هستند که گویی فقط ما ساکنین شهرهستم.

سال به سال و روز به روز این پدیده بیشتر خودنمایی می‌کند. هوای این روز‌های خوزستان از داغی، رطوبت و گرما، غیرقابل وصف است.

افزایش دمای هوا این روز‌ها ادارات را به تعطیلی کشانده است و خرما پزان از راه رسید و شرجی هوا بازار نوشیدنی‌های خنک مانند بستنی، شربت، شربت لیمو و خاکشیر را سکه کرده است.

نوشیدنی‌های تابستانه این روز‌ها بازار خاص خودش را دارد، برای انجام کار‌های روز مره مردم ناچار هستند صبح زود به بازار و یا ادارات بروند تا کار خود را قبل از ظهر انجام دهند و به خانه برگردند.

با استقرار کامل جریانات جنوبی و مرطوب شاهد گسترش رطوبت و شرجی در مناطق جنوبی کشور به ویژه خوزستان هستیم.

هنگامی که رطوبت هوا زیاد می‌گردد، عرق کمتر از سطح پوست تبخیر می‌شود. درنتیجه ما احساس گرمی می‌کنیم.  احساس گرما در هوای مرطوب و رطوبت هوا باعث گرم شدن بدن می‌گردد.

یکی از علل افزایش دما کمبود بارش‌ها در استان خوزستان است و یکی دیگر از دلایل این افزایش دما، پدیده دینامیکی در هواشناسی، به نام پر فشار جنب حاره‌ای است، بر اساس این پدیده، الگوی تابستانه با تقویت و استقرار زود به هنگام باعث روند افزایش دما در استان خوزستان شده است.

در فصل گرم سال که دمای هوا تا ۵۱ درجه سانتیگراد می‌رسد باید مراقب سلامتی خود و اطرافیان باشیم از حضور غیر ضروری و تردد هنگام ظهر خود داری کنیم.

هنگام خروج از منزل آب، کلاه، عینک آفتابی و ... به همراه داشته باشیم. برای کاهش دمای بدن از نوشیدنی‌های خنک مانند شربت لیمو، شربت نعنا، خاکشیر و ... استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار