کد خبر: ۱۰۵۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶ 25 July 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان / افشار پرویزی بابادی
مورخ سه شنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۱

صبح یک روز تابستانی که به سرکار، دانشگاه بانک، بازار و یا به قصد انجام هر کاری از خانه بیرون می رویم گرمای هوا و شرجی را حس می‌کنیم معمولا سعی می‌کنیم صبح زود برای انجام امورات به خارج از خانه برویم که با گرمای شدید ظهر مواجهه نشویم.

گرمای هوا با جنوب و اهالی اش همراه بوده و زندگی مردمان این دیار را تحت تاثیر قرار داده است، کار کردن در هوای گرم خیلی طاقت فرسا بوده تجربه حضور در خیابان‌ها و شرجی شدید هوا آزار دهنده است، هستند مردان و زنانی که در این هوا برای امرار و معاش و گذران زندگی ناچار به کار کردن هستند.

در این میان کودکان کار روز‌های شرجی را چطور می‌گذرانند، خورشید سوزان آسمان لبخندش را چگونه بر سر این کودکان می‌کشاند. رویا‌های بچگی، بازی‌های کودکانه، اوقات فراغت آن‌ها چگونه در گرمای هوا سپری می‌شود.

دسته‌ای جوراب، لیف حمام، بسته دستمال کاغذی در دستان دختران و پسران قد و نیم قد بود و با قرمز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی دوان دوان به سمت خودرو‌های پشت چراغ قرمز می‌رفتند تا بلکه از آن‌ها چیزی بخرند، گاهی رانندگان با بوق زدن، اخم کردن، داد زدن، و دعوا کردن این کودکان را از خودرو خود دور می‌کردند.

گرما زدگی در این کودکان به علت ساعت‌ها کارکردن در کنار خیابان‌ها بسیار زیاد اتفاق افتاده است و تیر برنده گرما سلامتی آن‌ها را نشانه گرفته است پس باید چاره‌ای درنظر گرفت.

گرمازدگی در کودکان خیلی سریع‌تر از بزرگسالان اتفاق می‌افتد و زمانی که شما احساس گرما می‌کنید باید بدانید که کودکتان به مراتب گرمای بیشتری را تجربه می‌کند.

گرمازدگی شرایطی است که می‌تواند زندگی کودکان را در معرض خطر قرار دهد، فعالیت زیاد در هوای بسیار گرم تابستان مخصوصا در ساعات اوج گرما، سوار ماشین داغ شدن و قرار دادن طولانی مدت کودکان در ماشین زیر نور آفتاب از علل اصلی گرمازدگی کودکان هستند.

کودکان خیابانی و کار، یکی از معضلات گریبان گیر اکثر شهر‌های بزرگ است. کودکان کار به دلیل شرایط خاص زندگی خود مجبور به کارکردن هستد، باید آن‌ها را دریابیم. بهزیستی می‌تواند در حمایت و ساماندهی آن‌ها نقش مهمی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار