کد خبر: ۱۰۷۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸ 12 November 2022

اختصاصی هما خوزستان
افشار پرویزی بابادی

خبر بازگشت گوزن زرد از ایلام به جنگل های خوزستان مسرت بخش بود، آری گوزن به خانه بازگشت و در دشت پهناور خوزستان به ادامه حیات می پردازد و مناطق حفاظت شده سرزمین جنوب پناه گاه این گونه جانوری شد.

گوزن زرد ایرانی گونه های بسیار ارزشمند در محیط زیست که طی روزهای اخیر به زیستگاه خود یعنی پارک ملی کرخه منطقه حفاظت شده کرخه بازگشت گوزن زرد در زیستگاه خود با توجه به تپه های شنی که برای آنها ایجاد کردند تا در مواقع فراری یا حفظ جان خود از آنها استفاده کنند در این زیستگاه رهاسازی شدند.

در گذشته تعداد زیادی از این گونه جانوری در مناطق حفاظت شده موجود بود و اکنون به منظور احیای مناطق حفاظت شده دز و کرخه از گونه گوزن زرد در دستور کار است، رهاسازی ۱۷ راس گوزن زرد آغاز شد که این تعداد از ایلام به استان خوزستان منتقل شده‌اند.

تعداد گوزن‌های موجود در پارک ملی دز از سال ۱۳۴۸ تاکنون به علت خشکسالی‌های پی در پی و بلایای طبیعی کاهش یافت.

زیستگاه این گوزن در منطقه کرخه بوده که طی سال های اخیر با توجه به اینکه طبیعت دست‌خوش تغییرات بوده و دخل و تصرف در این مناطق افزایش پیدا کرد گونه های جانوری کاهش یافت.

با برنامه ریزی های دقیق و حضور کارشناسان می توان زمینه تکثیر این گوزن ها فراهم شود تا نسل گوزن زرد ایرانی افزایش پیدا کند و دوستداران حیات وحش و گوزن زرد نگران خطر انقراض آن نباشند.

محیط بانان برای حفظ و حراست از این گونه با ارزش جانوری در زیستگاه گوزن کار مراقبت را برعهده دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار