کد خبر: ۱۰۸۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲ 17 December 2022

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

پاییز دل انگیز و خزان رو به پایان است، کوله بارش را بسته و قصد کوچ دارد، و تا سال دیگر رخت باز نمی‌کند، فصل زمستان و برف و باران جای آن را می‌گیرد.

ننه سرما طی روز‌های آینده مهمان ما می‌شود، و شروع بازکردن چمدان این ننهی سفید روی و سفید موی در شب چله اتفاق می‌افتد، شب یلدا در بین مردم ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در این شب چله بزرگ فصل زمستان آغاز می‌شود.

این شب با رسم و رسومات خاصی برگزار می‌شود، هر قومیتی در این شب سنت و آداب خاص خود را اجرا می‌کند، معمولا همه در این شب به دیدار بزرگ‌تر‌های خانواده می‌روند تا طولانی‌ترین شب سال را در کنار آن‌ها سپری کنند، و خاطره‌های خوبی رقم زنند.

مثل گویی، شعر خوانی و مرور داستان‌های شاهنامه در کنار میوه‌های خاص این شب لذت بخش است، هندوانه، انار، لبو و ... پای ثابت پذیرایی‌ها در اولین شب زمستان است، معمولا در شب‌های یلدا بزرگ فامیل به دیوان حافظ تفالی می‌زند.

از جذاب‌ترین آیین‌های شب یلدا یا شب چله، سفره و خوردنی‌های آن است. تنقلات بومی و محلی، سوغاتی‌های رنگا رنگ نگین زینت بخش سفر‌های شب چله است.

به گفته مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزس خوزستان دغدغه‌ای بابت تامین میوه شب یلدا در استان وجود ندارد، به منظور کنترل و جلوگیری از تخلفات احتمالی، نظارت کافی بر بازار در خصوص عرضه میوه در آستانه شب یلدا در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از سنت های باستانی ایرانیان که بعد از گذشت سالیان همچنان به قوت خود باقی ست شب یلداست. این جشن میراث گذشتگان ما است که با جان و دل حفظ و سینه به سینه به نسل آینده منتقل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار