فرماندار ویژه ملایر:
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با اشاره به ظرفیت بالای ذخایر معدنی این شهرستان گفت: نخستین واحد تولید شمش منیزیم کشور با ظرفیت ۶ هزار تُن آماده بهره برداری است و طی یک ماه آینده و با حضور یکی از مسئولان و مقامات کشور افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷ 19 December 2022

 

طرح تولیدی شمش منیزیم در ملایر با ظرفیت ۶ هزار تُن آماده بهره‌برداری است

 معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با اشاره به ظرفیت بالای ذخایر معدنی این شهرستان گفت: نخستین واحد تولید شمش منیزیم کشور با ظرفیت ۶ هزار تُن آماده بهره برداری است و طی یک ماه آینده و با حضور یکی از مسئولان و مقامات کشور افتتاح خواهد شد.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا، سلمان اسماعیلی روز دوشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان ملایر اظهار داشت: نیاز کشور به شمش منیزیم ۲۵۰۰ تُن است که فقط یک واحد در ملایر قادر به تولید ۶ هزار تُن است.

وی با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری اولیه این طرح رقمی افزون بر ۱۶۰۰ میلیارد ریال اعلام شده، گفت: همچنین بر اساس اذعان سرمایه گذار با بهره برداری کامل آن برای بیش از ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه ملایر دارای صنایع راهبردی بزرگی است، افزود: شرکت کیان‌کُرد ملایر یکی از واحدهای بزرگ منسجوج تایر است که حمایت و راه‌اندازی خط تکمیلی آن، ۶۳ درصد سهم بازار ایران را در تولید این محصول در اختیار خواهد گرفت.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه این شهرستان با وجود صنایع و معادن مستعد، قطب فروسیلیس کشور محسوب می شود، ادامه داد: اکنون با فعالیت واحدهای بزرگ فرآوری فروسیلیس در شهرک تخصصی جوکار، زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی آن در بخش صنعت و معدن فراهم است.

اسماعیلی گفت: همچنین به زودی اولین نسخه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان ملایر رونمایی خواهد شد که از مشاغل خانگی تا مگاپروژه‌ها طرح و ایده در این اطلس سرمایه‌گذاری طراحی شده و می‌تواند تحول اقتصادی بزرگی را رقم بزند.

وی اظهار داشت: پیرو صدور مجوز منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ملایر، مذاکراتی با چند سرمایه‌گذار در این راستا انجام شد که در مراحل نهایی برای ورود این سرمایه گذاران به شهرستان است که با تحقق این مهم شاهد تحولات چشمگیری در بخش های مختلف تولیدی به ویژه در زمینه مبل، منبت، کشمش و انگور می‌توانند در این منطقه خواهیم بود.

فرماندار ویژه ملایر ضمن گلایه از سیستم بانکی در روند پرداخت تسهیلات تکلیفی نیز گفت: شبکه بانکی چندان هم پای دستگاه‌های اجرایی در پرداخت وام های تکلیفی حرکت نمی کند و عمده طرح‌های ما در بانک‌ها معطل مانده است.

اسماعیلی با بیان اینکه علاوه بر عملکردهای گذشته و دستاوردهای امروز، ظرفیت‌های روی زمین مانده زیادی در این شهرستان داریم، ادامه داد: اگر امروز ۶۰ درصد صادرات استان همدان مختص ملایر است، حاصل دسترنج و ایده های خلاقانه مردم به ویژه جوانان و نخبگان این شهرستان است که تاکنون موفق به ثبت ۲ عنوان جهانی مبلمان منبت و انگور شده‌اند.

وی گردش مالی بالای صنعت مبلمان منبت و اشتغال هزاران نفر در این صنعت، تولید میانگین سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تُن انگور و حدود ۴۵ هزار تُن کشمش، اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر در حرفه خیاطی و فعالیت ۱۲۱ کارگاه در اسلامشهر آق‌گل را از دیگر ظرفیت‌های ملایر برشمرد.

معاون استاندار همدان یادآور شد: شرکت‌های بافتینه و بافتسان در تولید منسوجات بی‌بافت اسپان‌باند و ملت‌بلوند فعالیت می‌کنند که ۲۰ درصد تولید کشور را در اختیار دارند.

اسماعیلی موقعیت خوب جغرافیایی ملایر، دسترسی به شبکه ریلی، دارا بودن بزرگترین شبکه جاده‌ای استان و نزدیکی به مرکز چندین استان را از دیگر ویژگی‌های این شهرستان عنوان و بیان کرد: ملایر امروز از لحاظ دارا بودن زیرساخت‌های خوب اقتصادی، صنعتی و کشاورزی در آستانه یک جهش و پیشرفت بزرگ است.

وی گفت: در کنار تمام پیشرفت‌هایی که ملایر طی سال‌های گذشته داشته، اما یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده آن فرهنگ تعاون است که به توفیقات خوبی در این زمینه نرسیده است.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: با وجود ۱۲۷ تعاونی فعال در این شهرستان، بسیاری از مواقع تعاونی‌ها یا شکل نگرفته و یا فعالیت و جامعیت لازم را نداشته است.

طرح تولیدی شمش منزیم در ملایر با ظرفیت ۶ هزار تُن آماده بهره‌برداری است

اسماعیلی تشکیل تعاونی را یک ضرورت جدی برای صنعت مبل و منبت، حرفه خیاطی و مرواربافی این شهرستان دانست و گفت: بدون شک یک تعاونی قدرتمند می‌تواند این صنایع را در بازاریابی، برندینگ و حوزه صادرات و واردات مواد اولیه کمک کند و تسهیل‌گر امور باشد.

به گفته وی، صنعت پشم و ریسندگی یکی از فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری و جزء صنایع راهبردی در این شهرستان است که با وجود ۱۸۵ هزار و ۹۲۵ راس گوسفند، هنوز هیچ استفاده‌ای از پشم تولیدی نشده و با گردش مالی بسیار بالا، این ثروت در حال حاضر دور ریخته می‌شود.

فرماندار ویژه ملایر از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری به قنات‌های این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: یک چهارم قنات استان همدان با ۶۲۱ رشته قنات در شهرستان ملایر است که در مرحله اول ۲۵ رشته قنات و اراضی پایین‌دستی آنها را شناسایی کردیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: به ازای هر لیتر آب حدود ۲۰ تُن ماهی می‌توان از آب رها شده قنات‌ها در زمین های پایین‌دستی آنها تولید کرد که در سال پنج هزار تُن ماهی از جمله خاویار تولید می‌شود.

وی از همه مردم و علاقه‌مندان دعوت کرد: چنانچه سرمایه ای دارند، با مراجعه به دستگاه‌های اجرایی مرتبط و اجرای همین طرح‌های کوچک و زودبازده، ثروت‌های بزرگ خلق کنند.

تقویت تعاونی ها راه حل مناسب برای توسعه اشتغال

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سیاست دولت سیزدهم توسعه اشتغال از طریق ایجاد تعاونی‌ها است و حرفه‌های شاخص این شهرستان را باید در قالب تعاونی بیاوریم.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" تعاونی‌ها را محور اشتغال، توسعه و ارائه تسهیلات دانست و افزود: حدود پنج هزار واحد فعال در حوزه صنعت مبل و منبت این شهرستان در حال فعالیت هستند و تعاونی تامین نیاز این صنعت باید تقویت و جریان مردمی در حوزه تجارت و اقتصاد راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به ظرفیت سرشار شهرستان در مرواربافی و تولید و کشت مواد اولیه این صنعت، بیان کرد: حدود ۲۰ هزار خیاط نیز در شهرستان ملایر مشغول به فعالیت هستند و تولیدات آنها به تهران ارسال می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدامات لازم برای ایجاد شهرک صنفی خیاطان در حال انجام است و چنانچخ تعاونی‌محور شوند، اقدامات آنها تاثیرگذارتر است.

طرح تولیدی شمش منزیم در ملایر با ظرفیت ۶ هزار تُن آماده بهره‌برداری است

آزادیخواه با تاکید بر اینکه برخی از شرکت‌ها نیاز کشور به برخی کالاها را تامین می‌کنند و واردات کالاهای مشابه به این واحدها آسیب می‌زند، تاکید کرد: شرکت‌های بافتینه و بافتسان و شرکت کیان‌کُرد ملایر از جمله شرکت‌های هستند که نیاز کشور را تامین می‌کنند و از واردات کالاهای مشابه باید جلوگیری شود.

تحقق ۱۸ هزار فرصت شغلی در همدان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز گفت: از تعهد یک میلیون فرصت شغلی در سطح کشور در سال‌جاری، ۲۳ هزار و ۵۸۹ فرصت شغلی سهمیه استان همدان است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ هزار و ۴۸۰ فرصت شغلی معادل ۷۸.۳ درصد از تعهد اشتغال استان همدان محقق شده است.

یوسف شعبانی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته و تسهیلاتی که روزهای آینده پرداخت خواهد شد، تحقق ۱۰۰ درصدی اشتغال استان همدان دور از انتظار نیست.

وی از شبکه بانکی درخواست کرد: تسهیل‌گری ویژه‌ای را در حوزه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ که امسال با تاخیر در روند پرداخت آن مواجه بودیم، داشته باشند تا بتوانیم از حداکثر فرصت زمانی برای تحقق فرصت‌های شغلی استفاده کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه توجه به کسب و کارهای تجمیعی و مجتمع‌های کار برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، بیان کرد: ازندریان، ملایر و بخش‌های این شهرستان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای انجام کارهای تجمیعی در فعالیت‌های کسب و کار دارند.

شعبانی یادآور شد: بسیج، بنیاد علوی و بنیاد برکت ظرفیت بسیار خوبی برای جذب تسهیلات است.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به فرصت‌های شغلی دارد و آنها راستی آزمایی می‌کند، خطاب به از دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد: در ثبت آمار و اطلاعات دقیق در سامانه رصد توجه ویژه‌ای داشته باشند تا آمار اشتغال آنها در راستی آزمایی باطل نشود.

شعبانی افزود: به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی واقعی با محوریت دانش‌آموختگان هستیم و رمز موفقیت و عبور از وضعیت و شرایط کنونی، اشتغال دانش‌آموختگان به کار از طریق کار آفرینی است.

به گزارش ایرنا، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه در سفر به شهرستان ملایر، ضمن شرکت در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری، از شهرک تخصصی مبلمان منبت حاجی‌آباد و زیرساخت‌های این شهرک بازدید کرد.

در این سفر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب طرح کهکشان تعاون به شهرستان ملایر اختصاص یافت و مقرر شد برای هفت هزار نفر در صنعت مبلمان منبت و خیاطی در قالب تعاونی مورد حمایت قرار گیرند و تسهیلات پرداخت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار