کد خبر: ۱۰۹۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳ 18 February 2023

اختصاصی هما خوزستان

افشار پرویزی بابادی

بنا‌های تاریخی هویت شهر‌ها و ممالک هستند و به عنوان تاریخچه‌ای زنده در میان جوامع قرار دارند، پرداختن به آن‌ها به منظور شناخته فرهنگ و رسوم مردمان گذشته همواره خالی از لطف نیست.

هرساله گردشگران زیادی به مناطق تاریخی و بازمنده از گذشته‌های دور سفر می‌کنند تا به کن کاش در مورد نیاکان خود بپردازند، اما قصه بنا‌های تاریخی به حضور گردشگران و ومورخان خلاصه نمی‌شود.

امروزه غبار فراموشی چهره بنا‌های تاریخی را گرفته و کمتر کسی به فکر حال و روز این‌ها می‌افتد، وضعیت جوی و شرایط آب وهوایی در تخریبو آسیب به بنا‌های تاریخی مزید بر علت شده است.

از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی برای حفظ بنا‌های تاریخی و تلاش برای مرمت آن‌ها تخصیص اعتبار است که امیدواریم در کنار دیگر روش‌ها موثر واقع شود.

باید برای حفاظت، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گام‌های موثرتری برداشته شود، گا‌ها خبر ریزش بخشی از بنا‌های تاریخی به گوش می‌رسد که خوشایند نیست، استان خوزستان به واسطه قدمت طولانی دارای بنا‌های تاریخی زیادی است که برخی از ان‌ها به ثبت ملی رسده اند.

مشارکت‌های مردمی در نگهداری، حفاظت و بقای ابنیه تاریخی نقش مهم و مؤثری دارد، شناسایی، حفاظت و ساماندهی آثار و محوطه‌های تاریخی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها با هدف رشد و ارتقای کیفی حوزه گردشگری و جذب گردشگر از موضوعاتی است که نیاز به برنامه ریزی جامع دارد و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی می‌توانند در این زمینه طرح‌های خوبی ارائه دهند.

برخی از بنا‌های تاریخی در اختیار و مالکیت حقیقی و شخصی هستند که همکاری مالکان آن‌ها در حفظ، نگهداری و مرمت این بنا‌ها بسیار مورد تاکید است.

اداره میراث فرهنگی با هدف حفظ بنا‌های تاریخی طرح‌های مرمتی و تسهیلات بانکی در اختیار مالکان قرار خواهد داد و سرمایه‌گذاران و مالکان می‌توانند با مرمت و تغییر کاربری از فرصت خوبی که برای رونق گردشگری و احیای بنا‌های تاریخی به وجود آمده استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار