کد خبر: ۱۱۰۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵ 15 April 2023

اختصاصی هما خوزستان
افشار پرویزی بابادی

آوای خوش کوچک در مناطق عشایری به گوش می رسد عشایر کم کم بار و بنه و سایر اسباب و زندگی احشام و چهارپایان را آماده کوچ میکند با گرم شدن هوا در استان خوزستان عشایر ساکن در این استان عز م مناطق سردسیر می کنند تا بتوانند اواخر فصل بهار و فصل تابستان را در مناطقی که از نظر آب و هوایی شرایط معتدل تری دارد و از نظر چرای دام علوفه بیشتری برای آنها دارد سکونت کنند.

کوچ خوش است کوچ نشانه حیات عشایر است دواری های هم دارد که نمیتوان از آنها چشم‌پوشی کرد کافی است کوله بار خود را آماده کنیم کفش های مان را بپوشیم و همسفر این مردمان سخت کوش، غیور و خستگی‌ناپذیر بشویم آنجاست که در فراز و نشیب دره ها، کوه ها و دشت ها در سردی هوا و گرمی خورشید سوزان صبر این مردمان ستودنی است.

عشایر از ذخایر انقلاب اسلامی هستند و همواره در عرصه های مختلف خوش درخشیدند کوچ عشایر در خوزستان با همدلی، وحدت و کمک به یکدیگر محقق می شود کوچ کردن در زندگی ماشینی که بسیاری از ابزارهای آهنی برای رفاه انسان فراهم است سختی ها و دشواری هایی دارد چه برسد به اینکه با اسب و قاطر باید اسباب و وسایل زندگی را حمله کرد.

یادمان باشد مسیر عشایری مسیر آسفالت جاده های هموار نیست بلکه کوه های ناهموار دشت ها در ها پستی و بلند است و آنها باید این مسیر را پشت سر بگذارند به راستی که زندگی کردن میان عشایر لذتی وصف ناشدنی دارد آنها هوایی که تنفس میکنند طبیعی و تازه است تولیدات دامی و فرآورده های دامی محصولات گیاهی و کشاورزی و نان و سبزی صیفی جاتی که خود گاها کشت می کنند سالم و مفید است.

کوچ عشایر زندگی شیرینی رقم میزند در میان تمام دشواری ها و خستگی ها لذت کوچ برای بچه های عشایر زیباست، مردان زنان عشایر دوشادوش یکدیگر برای کار و زندگی و مشکلات و خانواده تلاش می‌کنند خستگی در زندگی عشایری معنا ندارد و گذشت احسان نو دوستی حرف اول را میزند. مسئولان باید برای رفاه حال عشایر و کم کردن مشکلات زندگی آنها خدمات لازم را به آنها ارائه دهند از خدمات راه گرفته تا وضعیت حمل و انتقال عشایر و احشام به مناطق ییلاقی یا قشلاقی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار