مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه کشاورزان معمولی باید با دستاوردهای کشاورزان پیشرو آشنا شوند، گفت: آشنایی کشاورزان معمولی با کشاورزان پیشرو جهشی شدن تولیدات کشاورزی را به همراه دارد.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ 24 June 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر حمیدرضا چغازردی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایلی که بین میزان تولید کشاورزان پیشرو و معمولی فاصله می اندازد، به میزان اراضی که کشاورزان پیشرو در اختیار دارند برمی‌گردد، گفت: کشاورزان پیشرو معمولا اراضی بیشتری در اختیار دارند، لذا از ابزارهای نوین بیشتری هم استفاده می کنند و به همین خاطر هم تولیداتشان در واحد سطح بیشتر می شود.

چغازردی افزود: یکی از راهکارها برای کم کردن فاصله تولید کشاورزان پیشرو و معمولی این است که دولت برای تامین بخشی از امکانات و ماشین آلات بخش کشاورزی تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان خرده پا قرار دهد تا این کشاورزان قادر باشند امکانات بیشتری را به کار گرفته و نهایتا به تولید بالاتری دست پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه یکی دیگر از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تولیدات کشاورزان را نهاده های مورد استفاده شامل بذر، کود، سم  و نیز نحوه  و زمان استفاده از این نهاده ها عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال کشاورزان معمولی کمتر به سراغ استفاده از بذور گواهی شده می‌روند و ترجیح می دهند از تولیدات خود به عنوان بذر سال آینده استفاده کنند که این موضوع میزان تولید نهایی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه با اشاره به شکاف عمیق بین تولید کشاورزان پیشرو و معمولی، گفت: برای کم کردن این شکاف و ایجاد جهش در تولیدات استان باید بین کشاورزان معمولی با کشاورزان پیشرو ارتباط برقرار شود.

چغازردی تاکید کرد: کشاورزان معمولی در شرایطی به سمت استفاده از روش های کشاورزان پیشرو خواهند رفت که تغییرات را مشاهده کنند و در این راستا باید کشاورزان معمولی را با کشاورزان پیشرو آشنا کنیم.

وی تاکید کرد: در صورت فراهم بودن زمینه آشنایی کشاورزان معمولی با کشاورزان پیشرو، کشاورزان معمولی در جریان شیوه کار کشاورزان پیشرو قرار گرفته و وقتی نتیجه اقدامات آنها را در فصل برداشت محصول ببینند، قطعا به سمت استفاده از روش های مورد استفاده توسط کشاورزان پیشرو سوق پیدا خواهند کرد.

چغازردی سپس با اشاره به وجود خلاء اطلاع رسانی در مورد تولیدات کشاورزان پیشرو، گفت: سامانه مدونی برای اعلام تولید محصولات مختلف در واحد سطح در پهنه های مختلف وجود ندارد، لذا راه اندازی سامانه ای که اطلاعات مربوط به کاشت، داشت و برداشت کشاورزان پیشرو را منتشر کند، کشاورزان معمولی را مشتاق به استفاده از روش های کشاورزان پیشرو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد کشاورزان پیشرو و میزان اراضی و تولیداتشان وجود ندارد، گفت: احتمالا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کشاورزان را کشاورزان پیشرو شامل می شوند، لذا اگر فقط درصد کمی از کشاورزان معمولی به سمت الگوگرفتن از کشاورزان پیشرو بروند، شاهد جهش قابل توجهی در مجموع تولیدات بخش کشاورزی خواهیم شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار