پژوهشگران مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه رازی کرمانشاه برای اولین بار در کشور موفق به تولید و تجاری‌سازی نوع جدیدی از کودهای مایع ارگانیک با نام تجاری ElenDe (الن دی) شدند.
کد خبر: ۱۱۱۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ 08 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا خط تولید نیمه صنعتی کود آلی الن دی روز شنبه طی مراسمی با حضور دکتر «محمدنبی احمدی» رییس دانشگاه، سرپرست مرکز رشد و مدیران مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی کرمانشاه افتتاح شد.

عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه و مدیرعامل شرکت فناور «سیوان رویش پارسیان» مستقر در مرکز رشد دانشگاه رازی، به تشریح مراحل تجاری‌سازی و مزیت‌های این کود آلی پرداخت و اظهار داشت: نمونه اولیه آزمایشگاهی کود الن دی در سال ۱۴۰۰ تولید شد و پس از تشکیل واحد فناور و استقرار آن در مرکز رشد دانشگاه؛ حدود ۲ سال زمان برای تست‌های میدانی، راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی، اخذ مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی و تجاری سازی این محصول صرف شده است.

دکتر «علی‌اشرف درخشان» یادآور شد: در راستای اهداف توسعه پایدار دانشگاه، مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی و دفتر فنی طرح‌های عمرانی با ارایه خدمات تخصصی فنی و مهندسی شرکت را در راه اندازی خط تولید حمایت کرد.

وی افزود: کود مایع ارگانیک الن دی با استفاده از فرآوری پسماندهای کشاورزی فرموله شده است و حاوی یکسری از هورمون‌های رشد گیاهی کاملا طبیعی است که نسبت به کودهای ارگانیک کنونی در بازار مزیت‌های بهتری دارد.

درخشان، مزایای ویژه کود مایع الن دی را افزایش سرعت رشد گیاهان و کاهش زمان دوره کشت، کاهش چشمگیر میزان دفعات آبیاری، فعال کردن میکرو ارگانیسم‌های مفید خاک و تغذیه بهتر گیاه، افزایش مقاومت گیاه به آفات بیماری زا، افزایش بازده تولید محصول، جلوگیری از ریزش گل و میوه درختان، افزایش استحکام میوه به سرشاخه درخت و کاهش میزان ریزش و ضایعات در باغات و تولید محصولات سالم و ارگانیک عنوان کرد.

وی اظهار کرد: یکی از حوضه‌های راهبردی کشاورزی، کشت گندم است که متوسط عملکرد برداشت گندم آبی در کشور حدود ۲.۲ تن در هکتار است. خوشبختانه استفاده از کود مایع الن دی توسط کشاورزان منطقه کامیاران در سال گذشته و امسال نتایج درخشانی را به همراه داشته به طوری که استفاده از کود الن دی توسط یک کشاورز در سال گذشته منجر به برداشت ۳.۲ تن گندم از ۰.۴ هکتار زمین آبی شد.

عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه و مدیرعامل شرکت فناور «سیوان رویش پارسیان» مستقر در مرکز رشد دانشگاه رازی اضافه کرد: امسال نیز یک کشاورز در منطقه بیلوار کرمانشاه با استفاده از کود الن دی موفق به برداشت ۹ تن گندم از یک هکتار شد که نشان دهنده عملکرد ویژه این کود در افزایش بازدهی محصول گندم است، همین کشاورز در سال گذشته برای کشت ذرت علوفه‌ای موفق به برداشت ۹۰ تن در هکتار محصول شده بود که میانگین کشوری ۶۰-۷۰ تن در هکتار است.

وی افزود: استفاده از کود الن دی برای کشت‌های مختلف، طول دوره کشت را به میزان ۱۰-۲۵ روز کوتاه‌تر کرده و تعداد دفعات آبیاری را نیز ۳-۵ مرحله کاهش داده است که در کشت گندم نمود بیشتری داشته است. در خصوص استفاده در کشت سبزیجات در منطقه میان دربند کرمانشاه استفاده از این کود مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته به طوریکه میزان استفاده از کودهای شیمیایی را به شدت کاهش می‌دهد و کشاورزان محصول سالم تر و با کیفیت بهتری تولید کرده‌اند. به طور مثال در کشت سبزی جعفری معمولا ۱-۲ ماه زمان برای رسیدن به مرحله برداشت، زمان لازم است که با استفاده از کود الن دی این مدت زمان به ۱۲ روز کاهش داده شده است.

درخشان بیان کرد: اکنون خط تولید محصولات این شرکت با نام تجاری الن دی در محل پردیس طاق بستان دانشگاه رازی فعال است و محصولات الن دی در بسته‌بندی‌های ۲۰۰ سی سی، ۱, ۴, ۲۰ لیتری آماده ارایه به کشاورزان، سبزی و صیفی کاران، گلخانه‌داران؛ باغداران و همچنین عموم مردم و همکاران دانشگاهی برای استفاده در گیاهان آپارتمانی است علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه فروش و استفاده از این محصولات با شماره ۰۹۳۵۲۴۰۸۷۳۵ تماس بگیرند.

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه هم پس از بازدید از خط تولید کود مایع، بر لزوم توسعه هرچه بیشتر این واحد تاکید کرد و از عزم دانشگاه برای رفع مشکلات پیش روی آن خبر داد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار