رئیس انجمن سینمای جوانان ملایر گفت :شهرهای ملایر و همدان تنها شهرهای استان همدان هستند که اعتبارات بسیار خوبی در حوزه تولید فیلم جذب کرده اند.
کد خبر: ۱۱۱۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۱ 11 July 2023

اعتبارنامه فارابی برای ساخت نخستین فیلم بلند سینمایی به فیلمساز ملایری تعلق گرفت

شهرهای ملایر و همدان تنها شهرهای استان همدان هستند که اعتبارات بسیار خوبی در حوزه تولید فیلم جذب کرده اند.

به گزارش تابناک همدان از ملایر : "امید وفایی" رئیس انجمن سینمای جوانان ملایر در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مساعدت مالی به فیلمسازان اظهار داشت :اعتبارات خوبی در این راستا برای تولید فیلم اول، فیلم نیمه حرفه‌ای و فیلم حرفه‌ای در نظر گرفته شده است، برای تولید فیلم اول ۱۵ میلیون تومان، تولید فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف ۷۰ میلیون تومان و برای تولید فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض به فیلمسازان صورت می‌گیرد که سهم شهرستان ملایر در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.
وی تصریح کرد : شهرهای ملایر و همدان تنها شهرهای استان همدان هستند که اعتبارات بسیار خوبی در حوزه تولید فیلم جذب کرده اند

وفایی افزود : سال گذشته در حوزه فیلم‌های پروژه پایانی، چهار فیلم و در بخش تولید نیز هشت فیلم کوتاه ساخته شد.

مدیر انجمن سینمای جوانان ملایر عنوان کرد : در حوزه تولید امسال سه فیلم به نام های توفیق اجباری به کارگردانی علی ترکزبان ، اغواگر به کارگردانی عباس روزبهانی و چندرغار به کارگردانی محمدرضا عبدالملکی فیلم‌هایی هستند که سال گذشته تاییدیه ساخت را دریافت کرده‌اند و امسال تولید می‌شوند.

وفایی اظهار امیدواری کرد و گفت : در سال جاری پنج فیلمنامه برای ساخت ثبت شدند، پیش بینی ما این است که تا پایان سال حداقل ۱۰ فیلمنامه به ثبت برسد و ۸ فیلم اولی نیز تولید کنیم.

رئیس انجمن سینمای جوانان ملایر اعلام کرد : کانون عکاسان ملایر دوشنبه هر هفته بین ساعات ۱۶ تا ۱۸ عصر جلسه نقد و بررسی و همچنین جلسه کنفرانس در رابطه با فلسفه هنر عکاسی را در محل انجمن سینمای جوانان ملایر برپا می‌کند، همچنین تاکنون توانسته‌ایم از اکثر مناظر طبیعی روستاهای زیبا و بکر ملایر، عکاسی کنیم.

وفایی با اشاره به هدف اصلی خود برای تربیت مربی، فیلمساز، فیلمنامه نویس و عکاس خوب برای شهرستان ملایر بیان کرد : در حوزه آموزش این انجمن اقدام به برگزاری یک دوره هفت ماهه فیلمسازی و یک دوره فیلمسازی تعاملی کرده است.

وی در ادامه گفت : در حوزه تک درس و مشاغل سینمایی پنج کلاس تک درس برگزار می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد : رتبه اول در حوزه آموزش در سطح استان همدان را داریم و از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵۰ نفر در حوزه کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌های فیلم و عکس و پاتوق فیلم جذب انجمن شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای شرکت کنندگان در کلاس‌ها گواهینامه معتبر صادر می‌شود، گفت: گواهینامه فیلم سازی انجمن سینمای جوانان ایران امتیاز بالایی دارد و معادل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد سینماست.

وفایی خاطر نشان کرد : انجمن سینمای جوانان ایران توانسته است با صندوق اعتباری هنر تفاهم نامه‌ای امضا کند و از این طریق اعضای فعال انجمن سینمای جوانان ملایر مستقیماً می‌توانند برای عضویت در صندوق اعتباری هنر و استفاده از خدمات بیمه اقدام کنند.

وی در ادامه گفت : یکی از افتخارات انجمن سینمای جوانان ملایر در حوزه فیلم در منطقه غرب کشور این است که اعتبارنامه نخستین فیلم بلند سینمایی از سوی بنیاد سینمای فارابی برای بنده تایید و ثبت شد.

رئیس انجمن سینمای جوانان ملایر ادامه داد: در سطح کشور تنها چهار نفر در حوزه انجمن سینمای جوانان ایران موفق به اخذ این اعتبارنامه برای ساخت فیلم بلند شدند که خوشبختانه یکی از این افراد سهم ملایر بود و مقرر شده که ۷۰ درصد کل برآورد بودجه ساخت فیلم از سوی بنیاد سینمای فارابی تامین شود.

وی خبر داد:  در حال حاضر در مرحله نگارش فیلمنامه هستم، بازیگران انتخاب شده‌اند و لوکیشن‌های اصلی در تهران و خرمشهر می باشد.

رئیس انجمن سینمایی جوانان ملایر در ادامه از برگزاری جشنواره هفته فیلم و عکس به همت این انجمن از ۲۰ تا ۲۲ تیر ماه خبر داد و افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی سبب زنده نگه داشتن روحیه فیلمسازی و عکاسی و رونق فعالیت های هنری می‌شود.

وی مطرح کرد : در طول این جشنواره فیلمسازان و عکاسان در یک محفل هنری و علمی دورهم جمع شده و به تبادل نظر و افکار می‌پردازند.

وفایی اضافه کرد : قطعاً چنین جشنواره‌هایی ضمن زنده نگهداشتن فضای فیلم و عکس در شهرستان‌ها، سبب ارتقای سطح هنر می‌شود.

وفایی گفت : در حوزه فیلم و عکس از ۲۰ تا ۲۲ تیر ماه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر میزبان هنرمندان و هنردوستان هستیم  و مقرر شده با همکاری مرکز آموزش هنر، فیلم‌های مد نظر جشنواره پخش و همچنین نمایشگاه عکسی در گالری مجتمع اداره فرهنگ و ارشاد برپا شود.

وی بیان کرد : در طول هفته فیلم و عکس، ورکشاپ‌های تخصصی در حوزه فیلمنامه کارگردانی و تصویربرداری در محل انجمن سینمای جوانان با حضور مربیان و اساتید خبره و برجسته تهرانی برپا می شود.

رئیس انجمن سینمای جوانان ملایر اظهار کرد: در طول این سه روز در حوزه نمایش فیلم ۳۰ فیلم انتخاب شده‌اند که ۱۳ مورد از این فیلم‌ها مربوط به تولیدات انجمن سینمای جوانان ملایر هستند و همچنین نخستین اکران و نمایش آنها در "هفته فیلم و عکس" رقم می‌خورد و مابقی فیلم‌ها نیز آثار کارگردانان فیلم اولی و یا افراد با تجربه هستند.

این فیلمساز با تجربه ملایری تاکید کرد : امسال کیفیت فیلم‌ها افزایش چشمگیری داشته است و فیلم‌هایی که به نمایش در می‌آید تعدادی از فیلم‌های برگزیده جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هستند.

وی اعلام کرد : سانس نمایش فیلم‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر همراه جلسه نقد و بررسی فیلم‌هاست.

وفایی در ادامه عنوان کرد : در حوزه برپایی نمایشگاه عکس، فراخوان عکس به کانون عکاسان ملایر ابلاغ شده و از میان ۲۵۰ فریم عکس ارسال شده به دبیرخانه جشنواره برای برپایی نمایشگاه در گالری مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ملایر برگزیده شده‌اند و آیین افتتاح این نمایشگاه ساعت ۱۰ روز ۲۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت : در تلاش هستیم نمایشگاه های عکس را خارج از محیط گالری و در فضای باز برگزار کنیم تا ارتباطی دوسویه بین هنرمندان و مردم ایجاد شود.

 وفایی با اشاره به موضوع عکس‌ها گفت : عکس ها آزاد، طبیعت، خیابانی و غیره است که این طرح در مجموعه متنوعی از موضوعات را در بر می‌گیرد و همچنین تلاش کرده‌ایم مردم با زاویه دیگری از هنر ماندگار عکاسی آشنا شوند.

وی با اشاره برگزاری نمایشگاه عکس در عمارت تاریخی منصوری اظهار داشت:  یکی از اهداف ما قطعاً دعوت از مسئولین مرتبط در این زمینه است تا ضمن آشنایی با این اثر تاریخی، اقدامات لازم را برای حفظ این اثر ارزشمند انجام دهند.

وفایی ادامه داد : دفتر انجمن سینمای جوانان تهران در حرکتی راهبردی اقدام راه اندازی پاتوق فیلم کرده که طی این اقدام با رایزنی با گروه بهمن سبز، که سینماهای کشور زیر مجموعه آن محسوب می‌شود مقرر شده در سانس‌های تعیین شده‌، برای گروه‌های سنی بالای ۱۵ سال فیلم‌های کوتاه به صورت رایگان به نمایش در بیاید.

وی با اشاره به فرهنگ تماشای فیلم کوتاه خاطر نشان کرد: عمدتاً فیلم‌های کوتاه ساختارشکن هستند و موضوعاتی که در فیلم‌های کوتاه مطرح می‌شود در فیلم‌های بلند نیست .

رئیس انجمن سینمای جوانان ملایر یادآور شد : با همکاری مدیر سینما بهمن ملایر هر دو هفته یک بار در روزهای چهارشنبه ، ساعات ۱۶ تا ۱۸ عصر یک سانس از سینما بهمن ملایر به اکران فیلم‌های کوتاه به صورت رایگان اختصاص داده شده و در همان زمان نیز نشست‌های نقد و بررسی فیلم برگزار می‌شود.

وفایی با اشاره به پتانسیل بالای هنرمندان ، عکاسان و فیلمسازان ملایری اضافه کرد: اقدامات مسئولین امر در این حوزه به جای نگاه تبلیغاتی باید اقداماتی کاربردی باشد و بستر حمایت مادی و معنوی از هنرمندان در این فضا فراهم شود.

وی خبر داد : در روز اختتامیه جشنواره فیلم و عکس از تعدادی از فیلمسازان و بازیگران حوزه نمایش و تئاتر ملایر که در طی این سال‌ها بیشترین تعامل و همکاری را با انجمن سینمای جوانان داشتند تجلیل به عمل می‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار