نقدی بر مجموعه شعر:
فاطمه سلیمانی مهر
کد خبر: ۱۱۱۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲ 13 July 2023


نویسنده مجموعه کتاب شعر "شاخه اندوه من" گفت: این مجموعه را در قالب شعر سپید با مضمون های عاشقانه، اجتماعی و عرفانی به رشته تقریر در آوردم و توسط انتشارات شانی به چاپ رسید و مورد استقبال نویسندگان و علاقمندان به شعر سپید قرار گرفت.

به گزارش تابناک همدان، فاطمه سلیمانی مهر با اشاره به اینکه این مجموعه شعر به صورت کتاب در دسترس علاقمندان قرار دارد، افزود: کتاب "شاخه ی اندوه من" برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور مسئولین استانی و نماینده مردم شریف همدان در مجلس جمهوری اسلامی دکتر حاجی بابایی رونمایی شد.

لازم به ذکر است که نقد هایی بر این مجموعه توسط کارشناسان نوشته شده که در متن ذیل دو مورد آورده می شود.

نقد مجموعه «شعر شاخه ی اندوه من»

بانو «فاطمه سلیمانی مهر» شاعر سپیدسرای جوان؛ اما با تجربه ی همدانی است که از سنین 14 یا 15 سالگی تجارب اولیه ی شعری خود را آغاز کرده و مورد حمایت و توجه اولین مخاطب خود، مادرش قرار گرفته است. وی پس از سال‎ها مشق شعر و تمرین و ممارست در حیطه‎ی شعر کلاسیک به سرودن شعر سپید روی آورد و قدرت شاعرانگی خود را در قلمرو شعر نوپای سپید با انتشار مجموعه شعر «شاخه ی اندوه من» به تثبیت رساند.

با این‎که مرز میان شعر سپید و نثر به باریکی مویی است و سرودن شعر در حیطه ی سپید بسیار دشوارتر از حیطه ی شعری کلاسیک است؛ بانو سلیمانی به خوبی از عهده ی سپیدسُرایی برآمده و در این راستا قدمی ژرف برداشته است.

از ویژگی‎های مهم شعر بانو سلیمانی می توان به «وزن درونی» اشعار ایشان اشاره کرد که نیاز به قدرت ذهنی برای به کارگیری کلمات به گونه‎ای دارد که بتواند این وزن درونی را ایجاد کند و یکی از مهم‎ترین شاخصه‎ های ایجاد تمایز بین شعر سپید و نثر است.

دومین ویژگی که برآمده از ذهن قدرت‎مند شاعر و گستردگی دایرهی واژگانی او است، «زبان باستانی و آرکائیک» شاعر و ترکیب آن با زبان امروزی است که نوعی ویژگی سبکی خاص شاعر را پدید آورده است. 

سومین عنصر به کارگرفته شده در اشعار این بانوی جوان همدانی «عناصر نمادین و تمثیلی» است که نقش عمده در ایجاد معانی و تصویرآفرینی شعر دارد و موجب ارتقای سطح شعری است. از جمله‌ی این نمادها می‌توان به نمادهای دینی و ادبی اشاره کرد.

خصوصیت دیگری که در اشعار این مجموعه شعری بازتاب یافته است، «تصویرآفرینی» بسیار بکر و بدیع این شاعر همدانی است که از ذهن خلاق و نوگرای این بانو سرچشمه گرفته است. از آن جمله می‎توان به تشبیهات و استعارات و نمادهای بدیع این شاعر ارزنده اشاره کرد که مضامینی چون عشق، مرگ، وطن، احساسات ناب زنانه و ... را با این شگردها به منصه ی ظهور می گذارد.

از مولفه‎ ی مهم دیگری که یکی از مولفه های اصلی شعر سپید به شمار می‎آید، «ابهام و پیچیدگی» شعری است که مدت زمان درک ادبی را افزایش می‎دهد و در نتیجه موجب فزونی لذت ادبی حاصل از این درک نیز می شود. این مولفه نیز در برخی اشعار این شاعر مشاهده می‌گردد.

مجموعه شعر «شاخه ی اندوه من» اولین مجموعه شعری بانو فاطمه سلیمانی مهر است؛ با این حال از کمال پختگی زبانی و قدرت پرداخت معانی ژرف، عواطف و احساسات شاعرانه در بیانی عالی و نوآورانه همراه با وحدت و هماهنگی شعری برخوردار است.

نویسنده: دکتر طیبه کریمی

نقدی دیگر بر این مجموعه
زنان شاعر در سال‌های اخیر، با شناسایی هویت زنانه‌ی خویش، توانسته‌اند با جریان سازی در حوزه‌ی زبان و اندیشه، پایه‌گذار تحولات نوظهور ادبی باشند و با کاربست زبان زنانه و شگردهای خلّاقانه در آفرینش آثار هنری خویش، احساسات، تفکرات، دغدغه‌های شخصی و اجتماعی یک زن امروز را ترسیم کنند و هم‌گام با مردان در حوزه‌های مختلف ادبی چون: شعر، نثر، رمان و ... به فعالیت بپردازند و ادبیات را از سیطره‌ی زبان و سخن مردانه برهانند و موجب دگردیسی این سنّت دیرینه‌ی مردانه شوند. دوران معاصر ایران  شاعرانی نام‌آشنا و بلندآوازه دارد که هریک به سهم خود نقش بسزایی در شکل‌دهی ادبیات زنانه، ایفا کرده‌اند. فاطمه سلیمانی یکی از این شاعران پیشگام شعر زنانه‌ است که پرداختن به زن و هویت او در اشعارش موج می‌زند؛ در کتاب حاضر، با استفاده از نمونه‌های شعری و نمودار، زبان زنانه در شعر این شاعر به شیوه‌ای تطبیقی، در دو سطح واژگانی ( واژگان- ترکیبات- فعل و عبارت‌های فعلی) و نحوی ( جملات پرسشی- تعجبی- تأکیدی)  تحلیل می‌شود.  و پررنگ کردن بُعد رمانتیک شعر فاطمه سلیمانی  از واژگان زنانه برای بیان مضامین حسی-عاطفی کمک می‌گیرد و همچنین  زبان زنانه در شعر  به‌عنوان ابزاری برای انتقال پیام و اندیشه است. همچنین این شاعر از زبان زنانه برای بیان مقاصد اجتماعی مانند: فمینیسم و دفاع از حقوق زنان، وطن‌دوستی، طبیعت‌گرایی و ... بهره گرفته‌است.
 
نویسنده: دکتر نفیسه خطیبی شاعر و فیلوسوفیا
 
شاخه ی اندوه من
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار