کد خبر: ۱۱۲۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ 19 August 2023

به گزارش تابناک مازندران ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نتایج مطالعه ای در این دانشگاه نشان داد آوای لالایی بر میزان حجم، چربی، توتال پروتئین و آلبومین شیر مادر در مادران نوزادان نارس بستری در بیمارستان ها موثر است.
بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر عزیزنژاد با ذکر این نکته که فواید تغذیه با شیر مادر هم برای نوزاد نارس و هم برای مادر بهترین گزینه است،گفت: تغذیه با شیر مادر برای نوزاد یک استاندارد طلایی محسوب می¬شود که هم مزایای طولانی مدت و هم کوتاه مدت را برای نوزادان فراهم می کند.
دکتر پروین عزیزنژاد روشن دکترای تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: کاهش عفونت بیمارستانی ، عدم تحمل تغذیه روده ای، انتروکولیت نکروزان، کاهش شیوع عفونت خون دیررس و بیماری مزمن ریه از مزایای شیر مادر در کوتاه مدت است. 

آوای لالایی بر میزان حجم شیر مادران نوزادان نارس موثر است  


وی افزود: شیر مادر در دراز مدت از دیابت، لنفوم، لوسمی و بیماری هوچکین محافظت می کند و همچنین چاقی، کلسترول بالا و آسم را کاهش داده و رشد شناختی کودک را بهبود می بخشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه حجم شیر مادران نوزادان نارس کم است، افزود: مادران نوزادان نارس 8/2 برابر بیشتر از مادران نوزادان رسیده در معرض خطر عدم تولید شیر کافی هستند.
دکتر عزیزنژاد با ذکر این نکته که دلایل پیچیده ای برای حجم کم شیر در مادران نوزادان نارس وجود دارد، بیان داشت: یکی از فاکتورهای معمول جدا سازی نوزاد از مادر می باشد، وقتی نوزاد جدا از مادر است نمی تواند پستان مادر را برای تولید شیر تحریک کند و تحریکات کمتر پستان باعث تولید کمتر شیر می شود.
وی با اشاره به اینکه از فاکتور های دیگر سلامت روانی مادر می باشد، اذعان داشت: استرس در مادران نوزادان نارس بستری بیشتر از سایر افراد جامعه است که باعث عملکرد کمتر هورمون اکسی توسین و کاهش رفلکس جهش شیر و در نتیجه کاهش تولید شیر و کیفیت پایین آن می شود.
دانشیارگروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: تولید ناکافی شیر هنوز هم یک مشکل اساسی برای مادران و نوزادان است و بیشترین دلیل را برای قطع شیردهی در بخش مراقبت ویژه نوزادان و پس از ترخیص به شمار می آید.
دکتر عزیزنژاد بیان داشت: لالایی مناسب ترین موسیقی انتخابی آرامش بخش است و گوش دادن به آوای لالایی باعث کاهش استرس و اضطراب در مادران و به خصوص مادران نخست زا می گردد.
وی افزود: موسیقی باعث افزایش ترشح اکسی توسین و تولید شیر بیشتر می شود و این اثر بر روی شیر مادر تاثیر می گذارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: با توجه به فواید شیردهی و تغذیه انحصاری و نیز حجم کم شیر مادران نوزادان نارس، افزایش تولید، حجم و کیفیت ترکیبات شیرمادر حائز اهمیت است.
وی گفت: این مطالعه با هدف بررسی اثر آوای لالایی بر میزان حجم، چربی، پروتئین کل و آلبومین شیر مادر در مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان آیت الله روحانی بابل انجام شد که مادران در گروه مداخله از طریق هدفون به آوای لالایی سنتی ایرانی با آوای زنانه به مدت سی دقیقه طی شش روز گوش دادند.
دکتر عزیزنژاد اظهار داشت: نتایج نشان داد آوای لالایی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل سبب افزایش میزان حجم، چربی، پروتئین کل و آلبومین شیرمادر در مادران نوزادان نارس شده است.
دانشیارگروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: آوای لالایی جهت افزایش کمیت و کیفیت ترکیبات شیر مادر در بخش¬های مراقبت ویژه نوزادان، زایشگاه ها، شیرخوارگاه ها، مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت توصیه می¬شود.
وی در پایان گفت: این نوع مطالعات می تواند به عنوان یک چارچوب مناسب در امر برنامه ریزی های سلامت مادر و نوزاد مورد استفاده قرار گیرد. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار