مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش سرعت پیری جمعیت در استان گفت: در حال حاضر هفتمین استان پیر کشور محسوب می شویم.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 02 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا بهزاد شهبازی به مناسبت هفته سالمندان (۹ تا ۱۶ مهر) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به جمعیت ۹.۵ میلیون نفری سالمندان کشور گفت: این جمعیت سنین بالای ۶۰ سال را شامل می شود.

وی افزود: با توجه به این آمار در حال حاضر نرخ رشد سالمندی در کشور یازده درصد است و این یعنی یازده درصدجمعیت کشور پیر هستند.

وی افزود: از جمعیت سالمندان کشور چهار میلیون و ۹۵۸ هزار نفر را زنان و چهار میلیون و ۵۶۵ هزار را مردان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در میان استان های کشور، سیستان و بلوچستان جوانترین و استان گیلان پیرترین استان کشور محسوب می شوند و کرمانشاه هم به عنوان هفتمین استان پیر کشور در این رتبه بندی قرار دارد.

کرمانشاه با سرعت بیشتری پیر می شود/ ۲۴۶ هزار سالمند داریم

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه جمعیت سالمندان استان را هم ۲۴۶ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: متاسفانه نرخ رشد سالمندی در استان ۱۲.۱۵ درصد است که نشان می دهد از میانگین کشور پیرتر هستیم.

وی به سرعت بالای پیری کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: آخرین آمار سالمندی کشور و استان اردیبهشت ماه امسال منتشر شده که نشان می دهد طی یک سال نرخ رشد سالمندی در کرمانشاه از ۱۱.۴۷ به ۱۲.۱۵ درصد رسیده و این یعنی فقط در یک سال جمعیت سالمندی استان ۶۸ صدم درصد درصد اضافه شده که سرعت بسیار بالایی است.

شهبازی در خصوص چرایی این رشد سریع گفت: در خصوص عوامل افزایش پیری و سالمندی سه عامل افزایش امید به زندگی، افزایش و ارتقاء بهداشت و سلامت و عدم باروری و کاهش موالید مطرح می شود.

وی افزود: امید به زندگی در کشور و استان افزایش خوبی داشته، اما این افزایش سالمندی در پی افزایش امید به زندگی و ارتقا بهداشت و درمان در سطح جامعه باید با افزایش موالید جبران شود که متاسفانه این امر رخ نداده و با کاهش موالید، نرخ سالمندی در حال افزایش است.

شهبازی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال ۲۰۵۰ نرخ سالمندی کشور سه برابر می شود، یعنی در آن سال حدود ۳۰ میلیون سالمند در کشور خواهیم داشت و به تبع کشور این رشد سه برابری در استان هم اتفاق خواهد افتاد. بنابراین از هم اکنون باید با ترویج فرهنگ فرزندآوری و پیگیری مجدانه سیاست های جوانی جمعیت از این فاجعه و بحران پیشگیری کنیم.

شهبازی خاطرنشان کرد: اگر جمعیت سالمند افزایش یابد و جمعیت جوانی در کشور نباشد که از آنها نگهداری کند، آن موقع به معنای واقعی بحران خود را نشان خواهد داد.

وی تاکید کرد: همه ما اگر خوش شانس باشیم دوران سالمندی را تجربه خواهیم کرد، بنابراین هر قدمی که امروز برای رفاه حال سالمندان برداریم عملا برای آینده خودمان برداشته ایم.

۵ مرکز شبانه روزی "سالمندان" داریم/ ۳۱۲ سالمند در این مراکز نگهداری می شوند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به فعالیت پنج مرکز شبانه روزی سالمندان در استان گفت: در حال حاضر ۳۱۲ سالمند دراین مراکز نگهداری می شوند که عمده آنها افرادی هستند که یا کسی را نداشته و یا بدسرپرست هستند و یا به دلیل وضعیت جسمانی امکان نگهداری از آنها در منزل وجود ندارد.

وی از افزایش تقاضا برای سپردن سالمندان به سرای سالمندی در سالهای اخیر یاد کرد و افزود: متاسفانه شرایط تک فرزندی و کاهش جمعیت خانواده ها و از طرفی اشتغال زن و مرد در یک خانواده و مسائل اینچینی موجب شده تمایل به انجام این کار در سالهای اخیر افزایش یابد و این درحالیست که سالمندان در این سنین نیاز بیشتری به توجه و محبت خانواده دارند.

وی افزود: در گذشته سالمندان جایگاه والایی در خانواده ها داشتند و برای مراسم مختلف صلح و سازش و ازدواج و... از مشورت آنها استفاده می شد و همین بود که روح و روان سالمندان در گذشته در سلامت بود، اما امروزه توجه چندانی به سالمندان نمی شود و انزوای آنها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

شهبازی با بیان اینکه سالمندی به سه دوره ۶۰ تا ۷۴سال ، ۷۵ تا ۸۵ سال و ۸۵ سال به بالا تقسیم بندی می شود، گفت: هرچه سن سالمندان بیشتر شود عملا یک نوع رجوع به دوران کودکی دارند، یعنی بدن آنها مثل کودک ناتوان می شود، بهانه گیر و زودرنج می شوند و حرکت و... هم برای آنها سخت می شود، بنابراین همانطور که کودک نیاز به محبت و توجه دارد، سالمندان هم با افزایش سن این محبت و توجه را بیشتر نیاز دارند و نباید به سرای سالمندان سپرده شوند، چرا که اگر بهترین خدمات را هم در این مراکز دریافت کنند باز هم جایگزین محبت خانواده نمی شود.

فعالیت ۷ مرکز روزانه سالمندان در استان

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه از فعالیت هفت مرکز روزانه سالمندان هم در استان خبر داد و افزود: در این مراکز خدمات آموزشی، توانبخشی و پزشکی و روانشناسی به سالمندان ارائه می شود.

وی افزود: همچنین در این مراکز کلاس های هنری، برنامه های اوقات فراغت، سوادآموزی، آموزش زبان، آموزش موسیقی و... هم برای سالمندان برگزار می شود.

شهبازی با بیان اینکه گرایش به اخلاق و دین در دوران سالمندی افزایش می یابد، گفت: در همین راستا کلاس های آموزه های دینی هم برای سالمندان در این مراکز برگزار می‌شود.

ضمانت اجرایی برای اجرای "سند ملی سالمندان" نداریم

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه با تاکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر به سالمندان گفت: متاسفانه ایران جزو کشورهایی است که دیر به این مسئله ورود کرد، اما در حال حاضر شورای ملی سالمندان با هدف ارتقاء سطح کیفی زندگی سالمندان درتمام حوزه ها و تکریم آنها فعال است.

وی افزود: شورای سالمندان استانی هم به تبع شورای ملی در استانهای کشور از جمله کرمانشاه فعال است و ارتقاء سطح کیفی سالمندان را در دستور کار دارد.

وی به تدوین سند ملی سالمندان هم در سال ۱۳۹۸ اشاره و تصریح کرد: این سند سال ۱۳۹۹ به استان ابلاغ شده و خدمات بهداشتی، رفاهی، مراقبتی و... سالمندان در آن تشریح و وظایف دستگاه های مختلف مشخص شده است، اما متاسفانه ضمانت اجرایی برای این قوانین و برنامه ها اعلام نشده است.

شهبازی گفت: در مجموع اگر بخواهیم پدیده سالمندی در جامعه مهار شده و از طرفی همه افراد یک سالمندی موفق و فعال را پشت سر بگذرانند، همه دستگاه ها باید پای کار بیایند و همه باید بدانند که خودشان هم با رسیدن به سن سالمندی از نتیجه این تلاش ها بهره مند می شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار