فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خبر داد؛
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: در ۶ ماهه امسال در استان کرمانشاه شاهد کاهش ١٨ درصدی سرقت‌های مهم بودیم.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰ 04 October 2023

رحمت‌الله جلیلیان

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، مهدی حاجیان ظهر امروز چهارشنبه (۱۲ مهر ماه) در جلسه گرامیداشت هفته فراجا که در سالن جلسات فراجا استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: شعار هفته فراجا در سال جاری شهروند قانون مدار، پلیس خدمتگزار است و دلیل نامگذاری این سال نگاه پلیس به مسئله قانون مداری و قانون گرایی است.

وی افزود: پلیس به عنوان مجری قانون وظیفه اجرای قوانین خاص و همچنین رعایت حقوق شهروندی را بر عهده دارد و هرچه که بین پلیس و مردم مبنا و محور قانون باشد قطعا محصولش امنیت پایدار است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: پلیس نیز به عنوان یک ناظم وظیفه اجرای قانون را بر عهده دارد لذا با توجه به مفاهیم شهروند و قانون مداری ۲ نگاه وجود دارد که یکی نگاه انضباط اجتماعی و دیگری رعایت حقوق شهروندی است.

وی ادامه داد: در حقوق شهروندی جامعه قانون مدارتر خواهد شد مسئولین نسبت به مردم وظایفی دارند و وظایفی هم مردم نسبت به رعایت قوانین مربوطه دارند لذا این فرهنگ قانون مداری ظرفیتی را به ما می‌دهد که به عنوان شهروند قانون مدار فرهنگ سازی کنیم.

حاجیان ابراز کرد: با توجه به اینکه محور اتکا و نقطه پیوند لایحه های جامعه بشری «قانون» است و پلیس نیز موظف به اجرای این قانون است کارکرد تنظیم قانون با تنظیم رفتار اعضای جامعه با تعاریف وظیفه انسانی است که حد و مرزها را مشخص می‌کند.

حاجیان بیان کرد: قانون زمینه‌های فساد را از بین می‌برد اگر پلیس غیر از نگاه ناظم اجتماعی نگاه دیگری دارد به عنوان نهادی که وظیفه حفظ حقوق شهروندی را به عهده دارد لذا قانون مداری و قانون‌گرایی باعث جلوگیری از فساد و دیگر جرائم خاص می‌شود.




ضابطه اجرایی قانون مهمترین وظیفه پلیس



وی عنوان کرد: پلیس ۲ وظیفه به عهده دارد یک بخش از آن ضابطه قضایی است و در بخشی دیگر ضابطه اجرایی قانون است که در ضابطه اجرای قانون وظیفه‌ای به عهده دارد که بسیار فراتر از ضابطه قضایی است.

وی گفت: اگر بین پلیس و شهروندان رابطه معنادار و بر مدار و محور قانون باشد قطعا نظم و انضباط اجتماعی به معنای واقعی تحقق پیدا می‌کند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: پلیس تکیه‌گاه مردم است و این تکیه‌گاه بودن وظایف ما را چندین برابر می‌کند و در جلساتی که خدمت مردم هستم در ملاقات‌های مردمی، مردم مراجعه می‌کنند به پلیس و شکایتی دارند راجع به وظایفی که شاید بر عهده پلیس نیست.

وی ادامه داد: چون مردم پلیس را یک تکیه‌گاه می‌دانند و این نیاز به یک گفتمان مشترک بین پلیس و مردم دارد و برای این کار نگاه پلیس جامعه محور و محله محور را در استان کرمانشاه در برنامه‌های هفته فراجا سال جاری مطرح کردیم.

وی در خصوص نگاه پلیس محله محور افزود: امنیت یک محصول چند بعدی است و ناظم نظم و انضباط اجتماعی پلیس است و اینجا پلیس پاسخگو و مطالبه‌گر است و همین که از شهروندان می‌خواهد قانون را رعایت کنند و همراهی مردم با پلیس نقطه قوت جامعه‌ای پویا است.

حاجیان با اشاره به وقوع تصادفات جاده‌ای اذعان کرد: پلیس نباید نظاره‌گر مرگ شهروندان در جاده‌ها باشد اینجا پلیس مطالبه‌گر با توجه به ظرفیت قانونی و اختیاراتی که دارد حتماً نگاه متفاوتی نسبت به گذشته کرمانشاه خواهد داشت.

وی گفت: در روزهای اخیر نظاره‌گر مرگ یک جوان در محور بیستون به سنقر در حادثه تصادف بوده‌ام و حدود ۲۰ سال است که در آنجا عملیات عمرانی راه صورت می‌گیرد اما هنوز تحققی پیدا نکرده است.

حاجیان اظهار کرد: در چهار سال اخیر ۵۱ نفر در این جاده جان خود را از دست دادند و این آمار تعداد زیادی است ما اینجا مطالبه‌گری خواهیم کرد از همه نهادهایی که در جاده نقش دارند پس پلیس خود پاسخگو به مردم است و در کنار آن مطالبه‌گر مردم از نهادهایی که در هر حوزه‌ای مقصر هستند.

وی گفت: اگر یک نهادی با اقداماتش باعث نارضایتی مردم شود در آنجا پلیس مطالبه‌گر خواهد شد و با همراهی دادستان استان نقش خود را در ضابطه قضایی اجرا خواهد کرد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تأکید کرد: یک نوع از اقدامات پلیس امسال این است که شما از پلیس مطالبه‌گری کنید و پاسخگوی اعمال و رفتار و عملکرد خود خواهیم بود و از طرفی پلیس نیز مطالبه‌گری خواهد کرد از نهادهایی که در هر زمینه‌ای قصور خواهند داشت.

حاجیان خاطرنشان کرد: پلیس نمی‌تواند نظاره‌گر فوت جوان‌ها و خانواده‌ها در جاده‌ها باشد لذا سهم و نقش نهادهای مسئول را در جاده‌ها مشخص و رسانه‌ای خواهد کرد و همه باید پای کار بیایند.

 

 

برخورد قاطعانه تر پلیس در مواجهه با سارقین و اراذل و اوباش

 

 

وی گفت: پلیس ملزم به رعایت قوانین است و تخلف از قوانین هیچگاه پذیرفته نیست و مبنا و محور اقدامات پلیس قانون و اختیارات قانونی است و حق بخشش افراد در نهادهایی که باعث ناامنی در جامعه خواهند شد را نداریم.

حاجیان اظهار کرد: پلیس سه نوع وظیفه را بر عهده دارد با توجه به شعار سال ۱۴۰۲ که پلیس خدمتگزار است یک وظیفه سلبی دارد که قطعا قاطعیت و اقتدار را از پلیس دیده‌اید و در مقابل قانون شکنان سخت‌تر از گذشته با کسی که امنیت را خدشه‌دار کند و باعث ناامیدی مردم شود برخورد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با سارقین و اراذل و اوباش قطعا برخورد قاطع‌تری نسبت به گذشته خواهیم داشت و بحث دیگر معتادین متجاهر است که ما در برنامه ۶ ماهه‌ اقدامات بسیار خوبی با همکاری استاندار، شهردار و سازمان بهزیستی در بحث جمع آوری معتادین متجاهر انجام دادیم.

حاجیان اذعان کرد: بیش از یک هزار و ۲۶۰ نفر از معتادین متجاهر در استان را جمع آوری و تحویل کمپ‌ها دادیم و از کمپ‌ها حمایت مالی کردیم و در هفته فراجا یکی از اولویت‌های پلیس مقابله جدی با خرده فروشان مواد مخدر و جمع آوری معتادین متجاهر است.

وی در خصوص اجرای برنامه‌های مختلف در هفته فراجا افزود: برنامه‌هایی از جمله اجرای مراسم گل افشانی بر مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در مرکز استان، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، برپایی میز خدمت در محل برگزاری نماز جمعه و تمام شهرستان‌های استان کرمانشاه در دست اجرا است.

وی ادامه داد: برگزاری نشست با اصناف و اساتید و نمایندگان مجلس که اطلاع رسانی خواهد شد، طرح‌های عمرانی نیز در فراجا وجود دارد که آن‌ها را نیز افتتاح خواهیم کرد و ارتباط مستقیم با مردم در سامانه ۱۹۷ را داریم و مردم می‌توانند در هفته فراجا از آن استفاده کنند.

وی در خصوص آمار عملکرد ۶ ماهه اخیر فراجا بیان کرد: با اجرای بیش از ۱۷۶ طرحی که در این ۶ ماه انجام دادیم در حوزه مبارزه با سرقت افزایش ۶۹ درصدی متلاشی کردن باندهای سرقت را داشتیم.

وی گفت: اوایل سال افزایش سرقت در استان کرمانشاه ۱۳ درصد بود و بیش از ۱۰ درصد سرقت‌ها نسبت به اوایل سال کاهش پیدا کرد و در حال تلاش هستیم که این درصد را به منفی برسانیم.

حاجیان اظهار کرد: اطلاع رسانی مردم به پلیس برای دستگیری سارقین بسیار تاثیر گذار است و از مردم خواهشمندیم که در این مورد با پلیس همکاری لازم را داشته باشند.

حاجیان گفت: در زمینه سرقت‌های مهم نسبت به سنوات گذشته ۱۸ درصد کاهش داشتیم، در بحث سرقت مغازه ۲۱ درصد کاهش، سرقت منازل ۳۹ درصد کاهش و ۳۷ درصد سرقت خودرو با اقدامات انجام شده پلیس کاهش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: سامانه پایشی و نظارتی در جاده‌ها و شهرها را فعال کرده‌ایم و سارقین خودروها بدانند همه آن‌ها را شناسایی کرده‌ایم و تحت پایش پلیس هستند.

حاجیان اذعان کرد: شعار پلیس را عملی کرده و تا پای جان ایستاده‌ایم و جان خود را فدای آرامش مردم می‌کنیم لذا در ۶ ماه اخیر ۵۱ شهید پلیس تقدیم جامعه اسلامی کردیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار